Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
MeaDiva

Måla skrovsida/kölsvin

Rekommendera Poster

Hej

Har nu under natten kollat runt lite på diverse olika trådar angående målning av skrov invändigt utan att finna något egetligt svar på min fundering.

Vi skall måla invändigt i vår båt,det som skall målas är skrov och kölsvin för att enklare kunna göra rent och så.

Utvändigt bör man ju epoxigrunda för att slippa problem men finns det samma behov invändigt?

Vilken färg skall man använda, tänkte först använda vanlig topcoat men dök på Internationals Danboline under nattens letande , någon som har erfarenhet av den?

Vi tänker oss en ljus färg, vitt eller grått.

//Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danboline har jag kört med och den är hållbar och lättarbetad, dock handlar det alltid om underarbete när man målar, jag tvättade med T-röd och slipade lätt, torkade med T-röd igen och sedan klibbduk innan jag målade...och det blev kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Westfjord, Danboline är en mycket trevlig färg! Väldigt lättarbetad, täcker fantastiskt och ger en blank och lättstädad yta. Jag kan inte svara för hur den håller i längden då jag bara haft båten ett år men vad jag har läst så har andra goda erfarenheter av slittåligheten.

Vi blandade lite vit och grå färg för att få den lite ljusare för motorrumskölsvinet och körde bara vitt i stuvutrymmen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målade min båt invändigt med en vanlig, vit väggfärg avsedd för våtrum. Täckte och fäste hur bra som helst. Ytan blev blank och fin samt väldigt lätt att torka av. Kommer inte ihåg vilket fabrikat jag använde men kan kolla upp det om du är intresserad.

Mvh Saltvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vit väggfärg till våtrum skall du absolut inte ha i en båt, det är en vattenbaserad färg som visserligen sitter fast hyfsat en tid men den har ingen förmåga att motstå nötning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, Danboline får vi titta närmare på. Detta är en helt ny båt så det borde inte behövas allt för mycket förarbeten.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara konstatera likt tidigare skribenter att Danboline är en mycket trevlig färg att måla. Målade idag mina skrovsidor i ruffen och blev förvånad över hur lätt den täckte trots att den var relativt tunn i sin konsistens. Den är helt klart värd sina pengar om man vill ha ett bra resultat.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, för oss blev det inte någon Danboline utan vanlig topcoat, blir också bra! Kan bli lite trögt på slutet när den sätter sig lite i burken.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde Biltemas färg fungerar utmärkt

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...