Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
MD47

Garmin/ Lowrance Plotter

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att eventuellt investera i en Gps/Kartplotter och skulle vilja ha lite kommentarer och åsikter om vad som är bra resp. dåligt på följande plottrar: LOWRANCE ELITE-5M(i), LOWRANCE HDS-5m och Garmin 526.

Garmin 526 kostar 5990kr sjökort 1190kr/1890kr

LOWRANCE ELITE-5M(i) kostar 4795kr sjökort 1490 kr.

LOWRANCE HDS-5m 4290kr (kampanj sjökort 1490 kr.

(Aktuella priser är från Erlandssonsbrygga.)

Tack på förhand!

Mvh//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog utseendet på sjökorten som gör att du väljer. Du blir säker nöjd med oavsett vilken du väljer. Garmin och Lowrance är båda kända fabrikat på marknaden. Det påstås att Lowrance har bättre ekolod, så ska du ha inbyggt ekolod och tänker sportfiska mycket så kolla upp det. Åk till en butik och prova dig fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag testade Elite-5M i Vi Båtägare och jämförde den med bl a HDS-5M och min uppfattning är att HDS-5M är bättre på allt. Elite-serien är Lowrance budget-serie, anledningen till att HDS är på kampanj nu är troligen att den ersätts av HDS Gen 2, (samma burkar men med snabbare processor och stöd för Lowrance nya ekolodsvisning).

HDS har bättre knappar, bättre skärm och är snabbara när du panorerar och zoomar. Du ska inte välja Elite framför HDS. Svårare då i valet mellan Garmin och Lowrance. Jag gillar båda och tycker att de är ganska jämlika i prestanda. Men i nuläget med det bra priset på HDS skulle jag ändå luta åt den, det skiljer ju ändå nästan 2 000 kronor.

När jag gjorde ett jämförande test av femtummare för ett par år sedan vann HDS5 tätt följd av Garmin 525 (526 är lite vassare så det är mycket jämnt mellan dem). Du bör nog gå till en butik och jämföra för att se vad du gillar, men ta bort Elite 5M ur listan!

Max Carlgren, Vi Båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Elite 5 och önskar att jag hade läst testet av föregående skribent innan jag handlade. Fruktansvärt seg zoom och panorering. Handla något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för svaren! Vi stryker Elite

Det blir ett besök till Erlandssonsbrygga när tillfälle ges för att kika närmare på de andra två plottrarna.

Mvh// Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kollar på affären kolla då även Garmin 720.

Bytte till en sådan och är supernöjd, lite dyrare men mycket mera bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...