Gå till innehåll
tisdag 25 mars 2025
DavidN

Hur ser eran checklista ut inför sjösättningen?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, hur ser eran checklista ut inför sjösättningen? Tänker då främst på saker som kanske inte är uppenbart synliga såsom täcka av, tvätta och måla botten. Tänker mer på impellerbyte, någon form av riggkontroll, smörja winschar, byta drevolja etc. Varför jag undrar är för att jag själv inte har full koll och gärna vill ha tips, ännu hellre vad de olika punkterna bör innefattar. T,ex riggkontroll har jag ingen vidare kunskap om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt se.. Var nere idag och städade bort verktyg mm som varit i båten senaste veckorna..

Så.. Ska ta in landströmskabeln på torsdagkväll, sätta baksidan på kapellet och sen blir det väl, om inget oförutsett inträffar, lyft på fredag morgon (efter den sedvanliga transporten från hallen till kajen.

Innan det har givetvis en massa punkter gjorts.. Drevoljebyte, impellerkontroll, koll i bränsletanken (efter ev. vatten, dieselpest osv).. Bottenmålning, anodkoll/byte, rengöring av motorrum, städning och torkning av kölsvin, inredning överlag.. Installationer under vintern..Polering och vaxning..

Har tidigare haft segelbåt. Gick noga över riggen rent visuellt - inspektion av alla infästningspunkter i masten och i vanten - är alla kardeler i wire fasta och fina eller känns något löst? Granska bult och nitinfästning noga för ev. sprickor/korrosion.. Eventuellt elektriska anslutningar i masttopp som är svårt att komma åt efter sjösättning - hur ser det ut?

Fall och falltrissor - är fallen OK? Trissorna - släta och fina? Lampor i lanternor? Vi körde alltid mastolja på mast och bom men funderar på behovet av detta (mer än rent kosmetiskt).. Tog nån timme varje år..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen cheklista. Gör väl det som absolut måste göras. Det har blivit allt sämre med åren och ofta blir det mycket som prioriteras bort. Men jag ändå en viss koll och båten bruka ändå va ship shape när jag skall ut och segla - även om det inte alltid är så välputsat.

Kryssrklubbenarrangerar ju en del fördrag i olika ämnen. Har varit på ett par om mast och riggtrim. Skrev lite om det här http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html. Mycket svammel naturligtvis som alltid när jag hamnar bakom tangentbordet, men i sakfrågorna är det relativt korrekt. Kanske kan du få lite tipps. Du får gärna ställa följdfrågor om det dyker upp något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att göra på våren

pressening ner vik tejpa hål
ställning ner märk bättre

slipa rost på köl
slipa rensa kölskarv, måla grundfärg
slipa botten lätt
tvätta botten

putsa propelleraxel
Ny offeranod propelleraxel

ren slipa propeller

Bottenmåla
måla vattenlinje
Maskera vattenlinje
Måla 1- 2 ggr

Skrovsidor
tvätta
polish
extra stege nästa år
vax

Bättra vatten linje

Koppla slang kylintag
fyll på smörjmedel propelleraxel
smörj stopphandtag teflon
vaselin på gummi fönster och taklucka

Smörj elpanel värme med 5-56
stäng alla bottenventiler
Sjösättning
ordna tampar på J26

testa motor, kylvatten
kolla täthet motor, ventiler

städa vinterplats
skrubba däck
polish på släta ytor

Torka ur invändigt
dynor
Täta vattentank med plastpåse
sopa golv
seglarkläder
sjökort
plotter
autopilot
solcell
montera ankarljus / motorlanterna
radio laddare
kajakgrejor
oljeställ stövlar
båtskor
täcke 1sovsäck, lakan, kudde, ögott
öronproppar
liggunderlag
toa kit

Hjälp att rigga
lyft ut mast på bockar

Tvätta mast bom
Putsa mast
Montera alla vant bind in
ordna fäste för fall - lyfta mast
montera sling

fäst mastbult
fäst förstag
fäst sidovant
kolla höjd vantspridare

tvätta bom kick
montera bom
stor på bom

under segel
kontrollera lävant
kolla om fall glider

prova revning

Byt Impeller
Byt drivrem generator
Byt drivrem vattenpump
Byta bränslefilter-fin,

testa värmare

fika laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffe och wienerbröd i sittbrunnen var tredje timme under vårrustningshelgerna bör stå med på listorna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag ju som sagt ingen lista, men det där med wienerbröd var tredje timme är nog inget för mig. Möjligtvis om man har en underviktig kappseglingsbesättning - men det är inget jag behöver tänka på. Jag kappseglar inte. cool 

Men kaffe var annan eller var tredje timme är inte fel. Och pricesstårta är inte dumt. blush

Fast i min ganska stora sittbrunn finns det ingen plats att sitta och fika. Där förvaras allsköns bråte som skall i eller ur båten.

Nån glömde en stor klump mitt i min båt för ett tag sen - va katten det nu är. Den var ganska plan i överkant och med en blå båtkudde ovanpå så är det en bra plats att sitta och fika på. Även när man gör lite kringarbete med inredningen.wink

Senast ändrad av toaen | 25 mars 2012 | 19:07

post-945-1394236985,0654_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle princesstårta vara så mycket bättre än wienerbröd?surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var mera ägnat som ett skämt.cool

Sen har jag det så bra att jag har så nära hem att jag sticker hem och dricker kaffe, när jag känner för det. Dessutom är det alltid nåt som skall sågas till eller på annat sätt behandlas i min verkstad hemma. Eller nåt jag glömt. Har man nära att hämta blir man ju inte lika noga med att tänka igenom allt innan man sticker ner till båten.

Det är lite skillnad när jag jobbar på min båt som står 4 mil hemmifrån. Har jag glömt nåt väsentligt då så kan ju den resan va förstörd. Å andra sidan blir det sällan nåt gjort på den båten.sad

Det var faktiskt en som fick en tjänst på mitt jobb för att ha svarade Pricesstårta under en anställningsintervjun. Ja det kanske inte var helt sanning. Han var den mest kvalificerade men också den ende som svarade just Princesstårta.

En pensionär innom ett komunalt elverk skulle erättas. Vi fick anställa en gubbe under förutsättning att det var en från Tekniska avdelningen där en gubbe skulle sägas upp av ekonomiska själ.

Först killen, av tre, var Chilenare. Han förstod i stort sett inte vad vi sa och vi hade väldigt svårt att förstå honom. Anställningsintervjun blev mycket kortare än planerat. För att dra ut på tiden frågade nåt ljushuvud av våra gubbar vilken tårta han tycket va bäst. Svaret blev gräddtårta. Det svarade även nästa gubbe.

På den tiden var det ofta tårta på verket. En avgrävd kabel kostade grävmaskinisten en tårta. En gammal stolpe lika så. Ja det var ett frivilligt enhetspris för det mesta. Princesstårta var den klara favoriten för alla gubbarna på verket utom en. Men han var ju motorbåtfantast - så honom kunde man ju inte riktigt räkna.wink

Tredje mannen svarade Princesstårta. Han fick jobbet. Dessutom var han den ende som inte hade någon erfarenhet av att jobba med el. Men han hade så många andra hantverksmässiga kunskaper och dessutom var han bondpojk.

Nu när jag ändå förstört tråden kan jag ju ta en annan historia där Princesstårtemannen var inblndad.

Det ringde en mycket arg sommarstugeägare. Vi hade varit och sågat ner träd. Bl.a hade vi sågat ner en Bohuslind som stod på hans tomt och Bohuslindar är mycket sällsynta. Jag ringde länstyrelsen. Det finns inga Bohuslindar i Sotenäs. Alla Bohuslindar är märkta. Vid närmare utredning visade det sig att linden stått på gatumark. Det var Princesstårtemannen som fällt linden. Det var dessutom han som var markägaren.cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...