Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Skipper08

Tips och omdömen på segelbåt 30-33 ft??

Rekommendera Poster

Skepp ohoj

Till sommaren blir det förhoppningsvis en ny segelbåt.

Vill gärna ha tips och omdömen på bra begangade kvalitetesbåtar som t.ex Arcona.

Storleksklass 30-33 ft, passande främst familjesegling med upp till 6 personer men normalt är vi 2-4 personer ombord.

Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och vilka årgångar?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och vad för typ av segling? Ett par dagars skärgårdssegling i stöten,  eller till Färöarna eller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan jag tala mig varm för Comfort 32, vi köpte vår förra hösten och är mycket nöjda. Man får mycket båt för pengarna och en relativt snabb och rolig båt att segla. Vi har seglat om många större modernare 34-36 fotare under sommaren 2011 trots att våra segel var gamla (har köpt nya nu). (Det kanske bara var jag som tävlade...)

Vi har varit åtta personer ombord, alla får plats i sittbrunnen. Två sov i tält!

Rorkult är att föredra framför ratt på en båt i denna storlek tycker jag. Ratten förbättrar inte seglingen och den gör sittbrunnen trång, men det är ju en smaksak.

Läs mer om Comfort 32 på http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=297

Det finns en nackdel och det är att den är mastheadriggad (ger stort försegel) vilket kan vara jobbigt när man kryssar i trånga passager, men har man rulle kan man ju minska förseglet i sådana situationer om man vill vara lite lat.

Lycka till!
Mackey

Edit: Jag glömde säga att man utan problem seglar båten på två personer och med viss erfarenhet även ensam.

Jag glömde också säga att vi tillbringat mycket tid i ytterskärgården sommaren 2011 och vi ska till Åland/Finland med båten i sommar. En utmärkt båt för er alltså... smiley

Senast ändrad av Mackey | 20 mars 2012 | 22:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom just på att tidningen Segling listade något i stil med messt båt för pengarna i något nummer kring jul, minns tyvärr inte i vilket.

Någon annan som minns?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tips.....får leta upp segling :)

DIn båt verkar oxå trevlig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns väl hur mycket som helst.. Scanmar 33 har jag sett ett par på blocket, den gillar jag. 8 sovplatser om man har några barn är långtifrån någon omöjlighet. Bra layout i övrigt.

http://tinyurl.com/7eaesfz

Senast ändrad av bran82 | 23 mars 2012 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nu är det en massa år sedan jag seglade så jag kommer knappt ihåg hur man gör.

Men skulle rekomendera att även kolla in Comfortina, Linjett och Omega. Det går säkert att få för dessa pengar. Håller med Ciarud ang Novan. Seglade själv en hel del med en sådan när det begav sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har själv ägt en Nova som vi var nöjda med, men om jag skulle välja en 33 fotare idag så skulle jag Välja Arcona 32 för kvaliten samt att den seglar bra, vill jag ha en rymligare båt så är Maxi 999 valet, rymlig och seglar bättre än Scannmar33an

Linjett 32 är en bra båt men lite trög ijämförelse, jag tycker att den är överskattad likaså Comfortina 32an.

Det bästa rådet du kan få är att se till att få en fin uppgraderad o välhållen båt, oavsett vilken du väljer så är den ju mellan 20-30år gammal, och nya segel, dynor o motor är ju som bekant inte gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Är beredd att hålla med. Men på den tiden när de var relativt nya så var vare sig Arcona eller Maxi ett under av kvalitet jämnfört med de överreklamerade..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ohoj,

Jag skulle vilja rekomendera Athena 34, en mycket välseglande (SRS 1.18) och speciellt i den senare versioen, väldisponerad, vacker och lättseglad båt med 7/8 dels rigg med självslående försegel.

Har själv haft en och måste medge att det var en mycker rolig,välbyggd och vettig båt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på Mamba 33 också. Välseglande och väldigt rymlig båt. 2 akterkabiner varav en liten. Innebär i princip att man ofta ryms utan att behöva bädda i salongen.

Pär 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kostar olika saker att byta ut på en 32 fotare?
Dete kan vara bra att ha lite koll när man tittar på olika båtar och framför allt när man ska pruta.

Dessa priser är  baserar sig på offerter och genomförda inköp till vår Comfort 32:a. Priserna är något avrundade för att det ska vara lättare att komma ihåg vad olika saker kostar.

Motor:               80 000:- kr inkl. allt montage. Gammalt derv återanvänds.
Nytt drev:          20 000:- kr
Fina segel:     40 000:- kr inkl. bomkapell och rullkapell
Billiga segel:  25 000:- kr exkl. kapell (Segel i laminat)
Dynor:              20 000:- kr
Sprayhood:      10 000:- kr inkl. nya bågar och fästen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla fina tips.

Vad sägs om Birdie 32? Finns några på blocket nu.

Några erfarenehter här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittar också på framtida båt för oss. Dock ligger jag ca 100` billigare i pris. Skulle jag köpt båt idag så hade jag tittat på Dehler 34 eller x-95/102. Min prioritering ligger på seglingsegenskaperna och komfort. I den ordningen. Är nog inte heller rädd för backstag. Kan kanske tänka mig en Banner 30.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra förlsag, gillar den, har dock inte sett nån i verkligheten ännu, finns en för 400 tkr och som du skriver otroligt rymlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Mkt fina linjer, har aldrig varit ombord på en Athena.

Hur är sittbrunnen? Ser lite liten ut, kanske synvilla, finns två på blocket varav den ena med toalet i aktern vilket inte verar ha varit standard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 150-200 lägre pris så finns flera Mamba 31, verkar pisvärt och de jag läst om båten verkar ok, någon med praktiskt erfarenhet?? OK med 6 personer på kortare turer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika på Westerlybåtar. Vi har en Westerly Longbow 31, helt jämförbar med Monsun 31 men med halva prislappen, gav 170000 sek för en -76:a. Vi köpte av första ägaren -07. Westerly båtarna är dessutom Lloydcetifierade. Kolla på www.theyachtmarket.com   .Hälsningar Knut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En i klubben har en Mamba 31. Den är snygg och välbyggd men de klagar över det längsgående pentryt.

Du måste nog titta på båtarna för att kunna avgöra vad du vill ha. Jag har en Nova och är mycket nöjd med den men skulle köpt en lite större båt om ekonomin tillät. Jag skulle dock inte köpt en Comfortina 32 eller en Arcona 32 om ni vill kunna sova 6 vuxna. För mig var det ett krav att båten skulle vara partialriggad, att man skulle kunna sova minst 6 vuxna och att känslan i salongen var bra.

Köper du en Scanmar 33 eller Maxi 999 så betalar du lite extra för boendecomfort. Seglingsmässigt TROR jag att de är lite sämre än t.ex Novan och Arconan. Vi brukar segla  förbi båda modellerna i de flesta vindar wink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Mamba 31 fungerar bra för 2-4 pers och kanske hjälpligt ett fåtal tillfällen för 6 pers. Håller däremot inte med om att den är välbyggd. Jag har själv haft en sådan och vill nog påstå att det är ett billigt bygge, den var billig som ny med billiga materialval. Många är byggda av amatörer i 3/4 fabrikat. Nu är detta visserligen många år sedan och många byggmissar är säkert förbättrade och tillrättade men båtens grundläggande kvalité är inte den bästa. Se detta som en förklaring till de förhållandevis låga priserna. 

Däremot seglar den hyggligt om man orkar med att skota hem den stora genuan. Är den 1-cyl motorn bytt mot en flercylindrig är det ett plus. Den 1-cylindriga Yanmaren är inte direkt känd för sin mjuka gång och 12 hk räcker inte till då det blåser motvind.

Jag skulle hellre kika på en Nova eller Comfortina eller möjligen Maxi, visserligen dyrare båtar men man får också mer för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej innan jag bytte från Ballad, som för övrigt är en väldigt trevlig båt som tål det mesta, till min nya båt. Så var jag väldigt sugen på en Contrast 33, det verkar vara en båt som seglar väl och verkar vara  av god kvaliet. Väl värd att ta med i jämförelsen. Kika på www.finn.no där finns några som verkar trevliga.

Mvh Lasse

Ps. Ha en trevlig segelsommar. Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande att läsa om vilka båtar som är köpvärda efter 20-30 år. Efter många års erfarnehet av den tidens båtvärld som introducerade begreppet båtfabrik i Sverige. Albin/Shipman, Maxi och Marieholm var störst och ingen har byggt med godtagbar kvalitet. Shipman var pionjär med tekniken att spruta polyester och hackad glasfiber till skrov med mycket varierande kvalitet på t.ex infästning av röstjärn. En lång serie av Shipman 28 byggdes med delad form och sammanfogning av skrovhalvor med lite olika flytkraft varvi alla båtar fick en liten slagsida, som kompensedaes med vikter innaför dinetten.
En duktig besiktningsman kan säkert påpeka vilka risker som finns inbyggda, men generellt skulle jag påstå att mindre tillverkare som byggde ned traditionella metoder gjorde bättre jogg.
Skulle jag köpa 32-33 fotare idag skulle jag titta på danska Bianca eller X-yacht, engelska Contessa eller som nämnts Dehler.
Lycka till och lyssna gärna till de som vet något om vad som skedde före 1980.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...