tecna 0 Postad 20 Mars , 2012 Jag har en Bavaria 29 sport med D6- 310 och DPH drev från 05. Inför förra sommaren blev jag tvungen att köpa nya propellrar (19800:-) för de gamla var fulla med oljämnheter och stora hål rakt inn i godset. Provade att komma till tals med Volvo Penta men de bara skylde på felaktigt trimmat drev,felaktig elinsallation,fel på elen på bryggan mm.mm Förra helgen besökte jag en större uppläggningshall och där hittade jag 2 båtar med stora frätskador på sina propellrar.Forbina 40 -07 Nimbus 42 -06. Jag har även haft sönderärjad styrkolv,trasiga styrslangar,läckande värmeväxlare, problem med locket på sjövattenfiltret. Det käns som Volvo Penta inte håller måttet länge,dubbelt så dyrt-hälften så bra. Att komma till tals med Volvo Penta är omöjligt, så nu föreslår jag att alla vi som har propellerproblem slår oss ihop o agerar gemensamt. Jag har kontaktat båttidning som i sintur pratat med Volvo Penta och då fått till svar att detta inte är ett problem. Kan vi bevisa motsatsen blir det nog fart på dom. Finns det fler med samma problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 20 Mars , 2012 Hej på dej, Har samma problem. Mina första proppar fick jag bytade för det var fel legering på dessa, fick nya och har kört med dessa i 2 år och det blir nya gropar, Ätskador. Kavitasion ser det oxå utsom eftersom det är mer på baksidan bladen på den innre proppen. Sjövattenfiltret är felbyggt, sitter på trycksidan pump 2,5bar -250 L/m inte lite vatten det. För tre fyra årsedan var jag i kontakt med en utveklare i gbg på vp och fick tryckt ur han att det var felräknat på dessa filter och efter 1 år kom ombyggnadssattser som man får köpa, har ju för fan köpt maskinen en gång för över 300 tusen. Jag åkte till en svets firma som gjorde ett i syrafast. Ändan på intercolern skall oxå bytas (läcker) från plast till mässing. Kostar även det 2-3000 spänn, dom e ju fan inte kloka. Klarar dom inte av att bygga en maskin så får dom ju skicka ut ombyggnadsdelarna gratis. Det sista, kör fan inte med för mycket olja då suger vevhusventilationen in olja och maskin går av sig själv. Och då snackar vi nära MAX på stickan inte 1 cm över. Så jag är med på att bevisa motsatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 21 Mars , 2012 Jag har skrivit om dessa problem tidigare. Haft problem med både sjövattenfilter, styrslangar och propellrar. Sjövattenfilter - köp nytt lock med 4 skruvar - funkar kanon! Styrslangar - Byt ut volvos undermåliga till NBM Hydraulik (tyresö) Propellrarna, det är ett sorgligt kapitel.. Volvo har inte kommit fram till någon vettig lösning. Efter otaliga mail till Volvo Penta så skickade jag mail till Båtnytt - samma dag ringde en gubbe från Volvo och försökte ha ett regelrätt förhör med mig om vad jag hade fått alla min information och kunskap ifrån - riktigt roande, jag var lika trevlig tillbaka.. Mitt tips, skaffa dig mer kött på benen och gå till Båtnytt/Båtliv och allt vad alla tidningar heter och prata med dom så problemet kommer upp till ytan så kanske det händer något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 21 Mars , 2012 Tyvärr tror jag inte att det hjälper att gå till fackpressen. VP är stora annonsörer och tidningarna biter inte den hand som föder dom. Kanske ett fall för Josefsson, men troligen är målgruppen för liten för att det ska vara intressant för honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 21 Mars , 2012 ARN kanske kan vara något? Enligt konsumentköplagen har man 2 års garanti om jag inte missminner mig. Går dom inte med på att byta ut dina proppar skulle jag satsa på att köpa annat fabrikat, vet att det finns en tråd om bra proppar till DP-H dreven på Boatlife, Lasseström har koll på det! Det har skrivits i Yacht&sail tror jag för två år sedan om propp problemet - internationell tidning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 27 Mars , 2012 Hej Jag hade samma problem med mina gamla propellrar. Efter 4 år var de fulla med gropar. Dina ser ut att vara riktigt fina jämfört med mina. Jag har dem kvar eftersom jag funderat på att få dem renoverade. Kan se om jag har tid att knäppa ett par bilder. DPH drev med D4-260 motorer. Båten är från 2006. Lustigt att du nämner styrcylindern. Precis innan sjösättning förra året så upptäckte jag att det droppade olja från styrcylindern och då var det bara att köpa nytt. Dubbelt så dyrt, hälften så bra var det någon som skrev, men jag vet inte riktigt om de bara är dubbelt så dyra, det är nog mer. Senast ändrad av wtf_mate | 27 mars 2012 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 27 Mars , 2012 Känns som man får slita loss styrslangarna o lämna in på hydralikfirma så får dom trycka på nya slangar. Slipper man lyta båten i sommar när dessa brister. VP 1910Kr Hydraulfirma max 400 Kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 28 Mars , 2012 styrslangarna byts ofta på garantin till de nya slangarna som är bra. Om styrcylindrarna läcker finns det numera packningssatser att köpa. Inte från Volvo Penta men från drevdelar.se Jag har precis beställt därifrån. Får se om det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tecna 0 Postad 29 Mars , 2012 Pacningar till styrcylinder är inga problem, det finns firmor som bara sysslar med tätningar tex.. Indoma kostnad ca 200:-. Det som är lite värre är när ändlocket är uppärjat o måste bytas. Lösning svarva ett eget i plastmaterial. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 29 Mars , 2012 Här är bild på en av mina propellrar. Fulla med gropar. Nu har de legat i mitt garage i två år och ser äldre ut än vad de är tack vare att de ärgat lite. Dessa satt på min båt när den nylevererades i Januari 2006 och bytades ut i Februari 2010. Det borde framgå av Volvo Pentas information att deras produkter inte bör användas i vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 29 Mars , 2012 Bilden ville inte följa med.....nytt försök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 29 Mars , 2012 Och en till..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 31 Mars , 2012 Inte för att vara sån, men det var inte så farligt.. Visst propparna ska inte se ut så efter en sommar, men jag med fler har haft mycket värre proppar. Gå till din verkstad/VP representant så löser dom det säkert! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 2 April , 2012 En eloge får jag nu ge VP. Styrslangarna går på garantin så dessa kan ni gå till en vp handlare och hämta ut, men de vill ha era gammla. Ett steg åt rätt riktning. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 3 April , 2012 Eloge vet jag inte.. Det är väl att ta i att kalla det eloge, när dom efter år av mycket tjat från alla olika håll byter ut en undermålig produkt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 3 April , 2012 Jag ringde min lokala Volvo Penta-handlare och förhörde mig om utbytesprogrammet för styrslangarna. Han menade att utbytesprogrammet endast gäller slangar som är upp till ca 3 år gamla. Är det någon som vet var man kan finna officiell Volvo Penta-information om exakt vad som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 3 April , 2012 Min sköld är från -06 och det gick bra. bulletin P-44-1-22 http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/230 PB P-44-1 N22 V03 Problem with Hydraulic Hoses for DPH-DPR Drives.pdf Det var här jag hittade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellern 0 Postad 4 April , 2012 Hej, antagligen är det galvaniska strömmar som ger er problem med era skador. Någon båtgranne eller ni självar har jordproblem med landströmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 4 April , 2012 Nej det är det inte, vp har erkännt att det är fellegiring. Propellerfirmor säger samma sak skitlegering. Har fått nya en gång. Senast ändrad av jhea | 05 april 2012 | 00:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 6 April , 2012 Priset man får betala när man åker grönt! Volvo har hutlösa priser på delar som bara är skit! Nä tur man köpte sig en annan motor, med kalaskvalite och löjligt billiga resevdelar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 6 April , 2012 Köper man VP så får man skylla sig själv! bara skitkvalite och svindyra reservdelar! Själv blev det en motor från IVECO/FPT i min max1 bara att jämföra, komplett topplock med ventiler FPT11.000:- VP D4 46.000:-, intercooler insats FPT 7.400:- VP 48.000:- samma med värmeväxlar insatsen. ECU ( samma från BOSCH på båda motorerna ) FPT 12.000:- VP 30.000:- 18.000:- för programering!!! HALLÅ! högtryckspump 4ggr så dyr hos VP, samma CP3 pump från BOSCH, listan kan göras oändlig varför man inte skall handla grönt! Det finns så många andra bra märken där ute idag! Aldrig mer en Volvo! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 7 April , 2012 Jag är helt på din sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 7 April , 2012 Klart intressant! Frågor som kommer upp i min lilla skalle: Kvalitet, pålitlighet? Hur lätt är det att få tag på reservdelar? Vikt/effekt? Motorns effektivitet? Jag håller helt med om att VP har en prispolitik och ett sätt mot sina kunder som är helt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 7 April , 2012 Inga problem med dom delar som behövts, filter impeller,för det är vad som åtgått. och kvalitet, världens 3 största motortillverkare kan inte bygga skräp, basmotorn som denna bygger på gör i ca 1400st om dagen! Stora volymer borgar för bra priser. Kollade upp en hel del innan jag slog till Allt i mariniseringen är gjutet i alu eller mässing, inget i plast eller plåt, vikt 330kg och 230hk / 520Nm Tyvärr största motorn dom har med drev, men dom har upp till jättemycket effekt fast till axel. Det enda jag inte gillar det är att det är en elekrtiskt bränslepump på lågtryckssidan. Men motorn går fint, 3l 16V dubbla överliggande kammar pch kamkedja, side monterad waste-gate ger ett ruggigt vrid, har ingen planingströskel,båten är uppe i plan på 2 sek! Går fin med bravo drevet Effektivitet? vete 17, kanske en 36-37% då det är en marinmotor med vattenkyld turbo,grenrör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 20 April , 2012 Vill bara säga att det gick väldigt bra att packa om styrcylindrarna på DPH-drevet. Kostar väl en tiondel mot att köpa nya. Enligt VP skall det inte gå att göra - men det gick. Yes! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakank 0 Postad 22 April , 2012 Volvo Penta struntar fullständigt i slutkunden, vill bara sälja så många motorer till båtbyggarna som möjligt, sen är båtägaren ointressant. De har två års garanti om man gör en svindyr garantiservice efter ett år. Sedan gäller Konsumentköplagen för fabrikationsfel ytterligare ett år. Sen får man betala allt själv. Helt enligt lagen men något moraliskt ansvar har jag aldrig sett VP visa! Båtnytt tar nästan aldrig in något negativt om VP. I stället har till och med en av deras sk motorexperter ljugit ihop en historia för att till synes försvara VP där VP mörkat ett dolt potentiellt livsfarligt problem. Båtnytt verkar inte värna om båtägaren i första hand då det gäller kritik mot de stora företagen. Räkna inte med någon hjälp från de kommersiella tidskrifterna! Vill ni absolut bläddra i Båtnytt så är det gratis på biblioteket! Räkna inte med SVT! SVT kommer sällan åt privata företag med slipade jurister! De ger sig oftast på lätta mål som offentliga institutioner där dom har rätt till insyn, offentlighetsprincipen. Enda sättet att komma åt företag som VP är att bojkotta dom! Det finns en mängd bättre och billigare alternativ! Detta är tyvärr den brutala sanningen! Senast ändrad av hakank | 22 april 2012 | 11:36 Senast ändrad av hakank | 22 april 2012 | 11:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser