romfa 0 Postad 20 Mars , 2012 Hejsan. Jag har nyss skaffat mej en Micore 550 med ankarbox i fören. Tidigare båtar jag haft har haft boxen där bak . Jag kan tycka att det är praktiskt med boxen i aktern då det gör angöring mon klippa lätt , bara att droppa i ankaret en bit ut och sedan glida in och bromsa med tampen. Men hur gör man bäst i mitt nya fall ? Jag vill inte backa in . Jag har kollat lite på Ankarolina . Skulle kunna tänka mej att skruva fast en sådan där bak . Tacksam för tipps att lösa mitt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Välkommen till MG. Man skall ju ha det praktiskt. Landförtöjer du i regel med akterankare, så får du annordna så att du har ett ankare i aktern - färdigt att fälla på ett enkelt sätt. Ankarolina kan väl va bra. Har en själv, men har aldrig använt den. Köpte den mest för att ha en lång ände lätt tillhänglig. Man behöver ha mycket lina ombord, skulle tippa på att jag har ca 400 meter av olika längder och grovlekar, men jag har ju en relativt stor segelbåt. Ankarboxen på fördäck kan ju va bra att ha förtöjningstampar av olika längd i och bergkilar och slägga mm. Att backa in till land om det är naturhamnar vi talar om är väl inte så bra, med tanke på propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
romfa 0 Postad 20 Mars , 2012 Jag hade nog tänkt mej ha typ 70 m lina och tillhörande ankare där fram. Ankaret lätt avkrokbart för att kunna använda tampen till förtöjning runt träd etc. på holme/klippa . Tror inte en massa småsnuttar blir aktuellt för mej. Men som sagt , frågan gällde ju egentligen mina funderingar om akter-ankare eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Mars , 2012 Vet inte om jag totalt missuppfattat frågan... men iaf: Du har ju en relativt liten o öppen båt? Micoren 550 är väl en styrpulpetare? Vad hindrar dig från att ha ankaret i dess box i fören och ta fram det och droppa från aktern i vanlig ordning? Det ställer ju liksom inte till nåt kaos om man släpper ankaret 4 meter längre akterut än det förvaras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Man behöber oavsett minst två ankarutrustningar. Nu är det ju en ganska lite båt du har, men att ha ankaret lätt akrokbart tycker inte jag hör så tilltalande. Du behöver oavesett ett antal förtöjningstampar av olika längder. Men man kommer ju på efter hand vad som fungerar i verkligheten. Fiskar du kycket kan det ju va bra att ha ett ankare framme. Ligger du mycket med landförtöning skall du absolut ha ett ankare i aktern. Att det finns en ankarbox i fören är en sak. Båtar är till för att anpasas till de verkliga förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Ankarolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Akterankare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 20 Mars , 2012 Fyll boxen med öl och lägg ankaret i kylväskan .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser