Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Henkee

Hur göra med tätmassan?

Rekommendera Poster

Hej. Jag får nog göra ett eget ämne då denna fråga nog förbisågs i mitt förra inlägg.. Det är så att jag ska montera ett Motorlås typ Combilock. Låset ersätter ju en motorbult och det har jag inga problem att montera men hur gör jag med tätmassan (sikaflex)?? Ska jag bara trycka in i bulthålet från båda hållen innan jag för in den nya bulten? Då känns det som om jag trycker bort massan med bulten samt att jag får på gängorna. Att få in massa i hålet när bulten sitter där känns tight då det är exakt passform. Nån som vet?? Mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kletar ut Sika på bulten och sedan sätter in den i hålet och vrider runt så det kletar ut sig runt om. Ingen Sika i hålet innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver ju bara förhindra att fukt tar sig in i hålet och då räcker det med att täta ytorna runt hålet. Själva hålets ytor behöver alltså inte tätas (även om det är bra att göra det med t ex epoxi). Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt fall men om du kletar SIKA runt bulten nära skallen så tätar det utsidan. När bulten sedan är tryckt genom hålet så kletar du SIKA på insidan, där gängan kommer ut, och drar sedan fast muttern eller låset beroende på hur det ser ut. Då har du tätat både in- och utsida.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort detta 100 tals gånger. Sikan skall kletas i överkant på bulten, så högt upp som akterspegeln är tjock. Inte ända upp på gängorna. Viri runt ett varv och montera resten. Då är det tätt i båda ändarna och träet i akterspegeln är ordentligt skyddat mot fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar! Då vet jag hur jag ska göra. Mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske skrev lite otydligt, men jag menade inte på själva gängan utan på den sida där gängan kommer ut men dikt an mot akterspegelns yta. Svårt att förklara i ord...indecision Dock tror jag att TS förstår nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...