Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025
Anden87

Jas 67? Hjälp med båtmodell/fabrikat

Rekommendera Poster

Hej! Det är så att jag har en motorbåt, styrpulpet, som det står Jas 67 på sidan på.

Den är kanske 5 - 5,5m lång.

Och nu undrar jag vad det är för fabrikat/modell? Den är helt öppen båten.

Jag har inte sett någon typskylt på båten samt jag har inga bilder på den just nu.

Men det kanske är någon som vet något utifrån denna lilla information?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad en Jas 67 är, men min gissning är att det är en rest från det gamla båtregistret som bestod av tre bokstäver och två siffror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är säkerligen så som någon tidigare sa ovan: JAS67 härrör med största sannolikhet från det gamla båtregistrets dagar.

Har för mig att man kan få loss dessa uppgifter på ett eller annat sätt (där bör det med lite tur gå att få fram fabrikat -om nu dåvarande ägaren hade dessa uppgifter att lämna vid registreringen)

Om inte någon av de som hittar tråden vet hur du ska gå tillväga så kan du säkert PM:a medlemmen Toaen, har för mig att han vet hur man går tillväga iom att han har/hade någon typ av register över Fidror till vilket han jagade uppgifter bl.a. via gamla registret.

Annars, omöjligt att svara på dn fråga utan bilder... Det blir ju liksom Vad har jag för bil, den är svart och har 4 hjul men inget tak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack! Här kommer iaf bilder på båten, hade som sagt inte det när jag la upp denna tråden

post-10021397-1394236984,0013_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är det enda jag hittar på båten som är intressant, resten är två gamla klistermärken med sjövett och sedan ett gammalt klistermärke om försäkring från Trygg Hansa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har någon idé? Det ser ju lite ut som en crescent, men det finns ju ingen typskylt.. Vet någon vart dem brukar sitta på äldre crescent? Tänkte ifall man kunde se om det någon gång har suttit någon skylt där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riksarkivet har kvar uppgifterna från båtregistret.  Ring dem så bör du kunna få ut uppgifter om fabrikat, modell, årsmodell och eventuellt senaste ägare när registret fortfarande var aktivt.  De var mycket behjälpliga när jag ringde i samma ärende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...