Freerole 0 Postad 19 Mars , 2012 Hur löser ni målningen av den delen av båten som täcks av stöttorna på bockarna? Har man extra stöttor eller kan man frilägga en stötta i taget på bockarna utan att båten tipparr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 20 Mars , 2012 Du kan frilägga en stötta i taget utan problem. Vissa bockar kan man justera sidostöden och då kan man flytta samt byta vinkel på stöttan för att komma åt att måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Mars , 2012 Jag brukar helt enkelt rycka på axlarna och tänka att den lilla ytan blir målad nästa år när bockarna står lite annorlunda. Målar runt bockplattan. Fast jag har å andra sidan 4 ton båt att tappa på tårna så lusten att chansa med att flytta på stöttor är minimal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 20 Mars , 2012 Ok då är det ju inga problems, bara flytta in söttan på bocken och måla. Tack då löser det sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Fast det är inte fel om man vet vad man håller på med. Det finns folk som dött när det kladdat med pallningen. Om du är det minsta osäker sätt dit en stötta bredvid innan du lossar stöttan. En enkel träbock (se bilden) är både enkel och billig att tillverka och håller för en hel del. De fläckar som jag inte kommer åt att måla - pallningen under kölen brukar jag dra över när kranen/gaffeltrucken lyft båten. Ett par tag med sanpapper och så rulla över bottenfärg. Har nån gång hänt även för föäckarna under stöttorna. Den viktiga funktionen bottenfärgen har är ju att båten skall va snygg när den sjösätts - eller!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 20 Mars , 2012 Yes, hade inte tänkt ställa 3tom båt på tre stöttor bara utan staga upp den med en tillfällig stötta medans jag flyttar den på bocken något så man kommer åt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser