Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Reed

Oljeläckage vid laddluftkylare på KAD43 normalt?

Rekommendera Poster

Är på gång att köpa en båt med dubbla KAD43:or, på båda motorerna läcker det olja vid laddluftkylarna enligt bilden. Motorerna är från -00 och de har har gått ca 800 timmar. Ni som har KAD43:or eller har erfarenhet av dessa - känns detta igen? Vad kan det bero på och tyder det på fel som kräver åtgärd? Det ser alltså likadant ut på båda motorerna.

Mvh Reed

post-10021399-1394236981,0235_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att när turbon börjar närma sig slutet sölar den ner laddluftkylaren med olja.

Men 800 timmar lite längre ska väl dom gå?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt luftfilter var igensatt av olja (sitter precis vid turbon och laddluftkylaren). Beskedet jag fick var att jag kört för snällt så att turbon inte fått arbeta ordentligt. Reparatören kollade om det fanns glapp i turbons lager men kom fram till ovanstående. Förhoppningsvis samma orsak för Dig, alltså

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt luftfilter visade sig helt igensatt av olja (sitter precis vid turbon och laddluftkylaren. Reparatören kollade om det fanns glapp i turbons lager, men kom fram till att så var inte fallet. Jag hade, enligt honom kört allt för snällt och då sölar turbon. Hoppas det är samma för Dig.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...