tomasha 0 Postad 19 Mars , 2012 Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Nimbus 28 DC från 1990 med en VP AQAD41 290DP. Säljaren och jag har kommit överens om pris och jag skall åka och titta på den inom en månad. Finns det möjligen någon som har erfarenhet av en sån och vet vad man borde vara extra uppmärksam på? Mycket tacksam för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 20 Mars , 2012 Hej Kolla skick på intercooler och värmeväxlare, motorn har ju en hel del år på nacken och det där är inga billiga prylar att fixa. Volvo är grymt fula,ny varianten av intercooler insatsen passar inte i gammla huset så då måste man också byta hus och lock. kostar ca 38.000:- Samma gäller värmeväxlaren, då får man bygga om till samma som sitter på 44án, en nätt liten summa på 48.000:- så kolla detta noga, för som sagt grejorna är till åren!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 20 Mars , 2012 Har själv en DC 28:a. Kolla av toainstallationen. Håller på att byta ut toatank och slangar. Det är plast till tanken och efter dessa år så luktar den igenom. Lyft på luckorna och bordet nere i kabinen där tank och slangar finns. Den manuella tömningspumpen (Kempax) kan också lukta, där sitter gummimembran i den och åldern tar ut sin rätt där också. Kan ju vara så att den är bytt till en elektrisk och då är det OK. Detta är inga jättekostnader men slangarna kostar ca 300 kr/m, syrafast tank ca 6 000 plus lite annat. Själv räknar jag med en kostnad på ca 12 000 inkl. sugtömningsanslutning, el.pump och trevägsventil. Byter även skrovgenomföringar till toan. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle74 0 Postad 28 Mars , 2012 Hej, köpte en Nimbus 28 DC förra året men med en bensinare. Jag kan dock inte komma på några modellrelaterade problem som man ska vara uppmärksam på. Det är nog generella saker man bör gå igenom. Kan vara värt att ta in en besikitningsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 13 April , 2012 Tackar för tipsen, det hela resulterade i att jag anlitade en besiktare som har varit och kollat på båten åt mig och efter att jag nu fått rapporten och diskuterat med säljaren så har vi kommit överens om pris så det blir troligen affär. Jag skall själv åka och kontrollera båten kring den första maj och om den är i det skick jag förväntar mig blir det affär. Planen är i så fall att köra den till Vänern och hyra en hamn där någonstans, och sedan återkomma i början av juli när semestern börjar (med hela familjen) och köra hem den rästen av vägen till Finland (Harrrström). Det borde bli en trevlig resa förutsatt att allt går som det skall och motor, båt etc håller ihop. Kanske någon känner till en lämplig gästhamn eller annan hamn i vänern där man kunde få ha båten två månader utan att det blir alltför dyrt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 14 April , 2012 Även om det skulle vara som dieseldoris skriver att kylpaket kan börja läcka när de kommer upp i ålder så finns det alternativ till att handla från penta. Dels börjar det komma rätt gott utbud av 2-hands reservdelar, dels så går dessa kylpaket ofta att renovera. Kolla med någon som löder kylpaket innan ni tar stora investeringen hos penta är mitt råd. Även aluhöljet går att svetsa om det skulle ärga sönder. Laban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 14 April , 2012 Det beror på vad du menar med allt för dyrt. Kolla med Styrelseledamot/Bryggfogde: Tomas Gustafsson, Tisdag, Torsdag och Söndag, kl. 18.00 - 20.00 tel.070-3165701 i Grums båtsällskap. http://www.grumsbåtsällskap.se/Avgifter.html Jag vet att vi har hyrt ut enligt ditt önskemål tidigare till en något reducerad avgift, men Grums kanske ligger fel till geografiskt för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 15 April , 2012 Eehh... löda kylpaket ?? Är det tillverkat i koppar ?? då går det ju men tror inte det. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 15 April , 2012 Tillverkat i koppar ja. Helt riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 10 Maj , 2012 Nu har jag varit och kollat på båten och affär blev det. Nu återstår bara att få hem den:) Som sagt, tackar för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 10 Maj , 2012 Gratulerar!!! Alltid kul att köpa båt!! Lycka till hoppas du blir nöjd, himla fin båt 28 dc. / Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser