Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
richard021

Vilket batteri kan passa min mercury 80 hk 70 tal

Rekommendera Poster

Vilket batteri kan passa till min mercury 80 hk -70 tal med el-start?

Kan ett batteri bli för starkt och ha sönder motorn/säkringar

har ett bilbatteri som står 12v 100 ah, låter ganska starkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det är 12 volt så kan det aldrig förstöra något. Ett batteri trycker inte ut strömmen utan det är förbrukaren som drar ur den. Detta betyder att ju högre Ah-tal du har desto mer kan du dra ur batteriet innan det behöver laddas. (Mycket förenklat förklarat.)

Det är lite skillnad på förbrukarbatterier och startbatterier men det tycker jag inte du behöver bry dig om så mycket nu. Kör med ditt befintliga batteri nu och när det sen tar slut så kan du läsa på lite om olika batterityper när det är dags att köpa ett nytt!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett bilbatteri är väll ett förbrukningsbatteri som laddas upp av bilen generator?

har man startbatteri till gamla båtmotorer som bara ska starta motorn?

finns det ingen generator på dem motorerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor att lära om batterier till båtar men det får du leta upp på forumet och via google när du känner dig sugen.

Dock kan jag förklara lite snabbt: i båtar med inombordare så har man ofta ett startbatteri separerat från förbrukarbanken. Detta för att man alltid vill vara säker på att ha ett laddat batteri för att kunna starta motorn och att man inte råkar dra ur all ström av misstag om man glömmer en lampa eller liknande påslagen. Båda typerna av batterier laddas av motorn generator via olika typer av kopplingar beroende på hur man vill lösa det.

Tillverkarna har tagit fram två olika varianter för att passa de två olika typerna av förbrukning, startbatteri och förbrukarbatteri. Startbatteriet behöver inte ha så många Ah men ska kunna leverera dem under kort tid. Förbrukarbatterierna kan inte leverera stora strömmar under kort tid men små under lång tid och man kan aldrig ha för många Ah i denna bank. De här parametrarna påverkar batteriets livslängd så har man fel typ av batteri så kommer det inte leva så länge.

Som sagt, det finns hur mycket som helst att lära sig om detta så det är bara att sätta igång och läsa på om du vill lära dig mer!

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 19 mars 2012 | 20:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...