Rolle85 69 Postad 22 Mars , 2012 Men han har ju redan ringt runt och konstaterat att ingen har ett begagnat växelhus som passar hans motor. Pga av detta straffas man och får pröjsa 25.000kr själv. Det tycker inte jag är en bra försäkring eftersom han inte kommer få 25.000kr mer om han skulle sälja motorn direkt efter reparationen. En motor utan växelhus är inget värt. Senast ändrad av Rolle85 | 22 mars 2012 | 08:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 22 Mars , 2012 Så är det ju, finns det inget begagnat så får man ju kontant ersättning ifrån försäkringen istället. Då räknar dom väl priset på ett nytt och gör sedan ett åldersavdrag. Sedan kan jag hålla med om att 50% i avdrag på ett tio år gammalt vxl hus är väl saftigt. Livslängden på ett vxl hus till utombordare borde vara längre än 20år... men detta har dom ju också räknat om, ersätter dom 70% istället så blir väl livslängden en bit över 30år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 22 Mars , 2012 Det spelar ingen roll vilket försäkringsbolag du har! Ni får tycka att jag klyver hår men det är ju helt ointressant vad en kommunalanställd kulturarbetare från Norrland tycker! Det intressanta är hur försäkringsbolagen resonerar (Dont shoot the messenger) Men vill man inte höra det? Ja! Då vill man helt enkelt inte höra det. Det verkar som att ganska många här kommer att drabbas av obehagliga överraskningar om dom råkar ut för skada eftersom det inte finns något försäkringsbolag som inte praktiserar avdrag för ålder och bruk. Det finns heller inget försäkringsbolag som låter försäkringstagaren välja på vilket sätt en skada ska regleras. Kontant eller reparation. Villkoren, värderingsprinciperna och ersättningsreglerna vad gäller sakförsäkring är, i stort sett, identiska oavsett vilket försäkringsbolag du väljer i sverige, norden eller världen. Ett försäkringsbolag som inte praktiserar åldersavdrag skulle ha prmier som var så höga att ingen skulle vilja använda det. Nu lägger jag ner min aktivitet i denna tråd eftersom det inte är åsikter jag förmedlar utan empirisk kunskap som jag praktiserat många år i mitt tidigare yrke. Som sagt. Lycka till i processen. Det var ju bra att dom åtminstone backade ett antal procent på avdraget. Men en sak är säker. Skaderegleraren struntar fullständigt i huruvida en skadedrabbad får åka båt eller inte. De ska reglera skadan på rätt sätt utifrån villkoren. Om det tar en månad eller ett år... Det spelar inte så stor roll. Tack för mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 Mars , 2012 Ja man får hoppas att inte du reglerar ens skada i framtiden när du/Folksam ser båtmotorn som tillbehör. Motorn på vissa båtar är mer värd än båten! Senast ändrad av Rolle85 | 22 mars 2012 | 14:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 Mars , 2012 Det verkar som att ganska många här kommer att drabbas av obehagliga överraskningar om dom råkar ut för skada eftersom det inte finns något försäkringsbolag som inte praktiserar avdrag för ålder och bruk...................... ....................... Ett försäkringsbolag som inte praktiserar åldersavdrag skulle ha prmier som var så höga att ingen skulle vilja använda det. Nja, Pantaenius är isf ett undantag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 22 Mars , 2012 Atlantica är väl ganska så välkända för att ha stora åldersavdrag. En fd. jobbarkompis fick lägga väldigt stora pengar när han fick instrument/reglage stulet. Så jag är inte förvånad om det är Atlantica som hela tråden handlar om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 Mars , 2012 ok, när ärendet är klart får vi reda på det. Därefter säger jag upp dem hos dem isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 22 Mars , 2012 Nu tycker jag den här diskussionen har blivit lite skev. För det första så har vi fått läsa hur en person som tidigare jobbat som skadereglerare skulle ha agerat. Bra info! Upprepar från ovan: Don't kill the messenger! Sen är det en annan fråga om det kan vara relevant att särskilja diverse motordelar med anledning av att det inte är att betrakta som vanliga tillbehör. Visserligen är ofta åldersavdraget lägre på motordelar än på många andra tillbehör. Här kan möjligen generalklausulen för alla försäkringar tillämpas nämligen försäkringsbolagens syfte är att skydda försäkringstagarens intresse. Detta används när övriga villkor är oklara. Om detta kan nog skrivas spalt-kilometrar. Kanske det bästa är att ta en dialog med försäkringsbolagen runt detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saffran11 0 Postad 15 April , 2012 Jaha, ja, då var det sjösatt! Jag och Svenska Sjö kom överens. De hittade ett begagnat växelhus (jag ser inte en skråma på det, så det ser helt nytt ut!), ersatte mig för resor till och från båtplats och verkstad, samt resor åt andra hållet, ny propeller och arbetskostnaden på verkstaden!. Jag supernöjd med resultatet. Motorn går som ny. Enda skillnaden är att det nya växelhuset har ett vinande läte, som inte fanns på det gamla, men det går perfekt. Synd bara om de som inte orkar/vågar ta en diskussion om skaderegleringen på sina försäkringsbolag. Jag kan förstå det, för det är nog så kränkande och jobbigt att blivit utsatt för brott. Jag har förlängt försäkringen på Svenska Sjö... Ett stort tack till alla som skrivit intressanta synpunkter och stöttat mig, och alltid kan man väl lära sig något av det som hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser