Gäst stefan Postad 18 Juli , 2002 Vad får man ge för en MD 21 i bruksskick och som behöver service. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 11 Januari , 2006 ett par tusen kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 11 Januari , 2006 Hej Vet å vet...? Prisbilden (vad man begärt för motorerna) ligger på en MD21B mellan 20-25, medans en MD21A lite billigare 10-15. Köper du direkt från en återförsäljare går självklart priset upp en del. Kolla prisbilden på begagnadmarknaden om det dyker upp någon via endera http://www.blocket.se/ alt http://www.inbytesbanken.com/ Håll koll via nätet! Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bullrun 0 Postad 12 November , 2011 Vet någon vad det är för skillnad mellan A o B,enligt en hemsida jag var inne på var det 75 hk i bägge.Det jag har hittat var en skillnad på kyl/värmeväxlare? i utförande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 12 November , 2011 Hej Nej, inte mer än värmeväxlaren. Blev dock (för 5-6 år sen) avrådd från en auktoriserad Vovofirma att välja båt med en MD21A. Frågade inte varför eftersom jag litade på dom (och gör så än idag). Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 14 November , 2011 Volvo Penta: MD 21 A tillverkades från 1969 till 1979 Det verkar som att det inte finns så mycket reservdelar till MD 21 A MD 21 B tillverkades från 1979 till 1981 Här har du en på blocket. http://www.blocket.se/vasterbotten/Volvo_Penta_MD21A_35989088.htm?ca=11&w=1&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 November , 2011 Max 5000:- inte mer, gamla motorer där delarna börjar sina. Går fel sak sönder så är det skrot sedan. Satsa på någon nyare Yanmar el dyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 November , 2011 Enig med dig, utom när det gäller att välja Yanmar istället, dom har samma reservdelspolitik som VP dyrt och slutat med delar till äldre motorer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 November , 2011 Bristen på delar är överdrivet till dessa motorer. Helrenoverade en nyligen utan bekymmer. Den mycket robusta och enkla grundmotorn (indenor ) har tillverkats till ganska nyligen i jätteserier bla i Indien och det finns gott om delar via vanliga motorfirmor. Det som det kan vara brist på är vissa VP-konverteringsbitar(kyldelar) men dessa finns gott om billigt på beg. marknad. Det finns även bra 3:parts marknad med bla nya avgaslimpa och bränslepump vilka var tidigare det var brist på beg. pga VP:s prispolitik omhemult dyra, kolla tex crommarine. Den klart billigaste båtmotorenovering jag gjort trots renoverad till nära nog nyskick på motorn. Det finns betydligt nyare motorer som är minst lika krångliga att hitta delar till, bla har jag haft det problemet med bla Yanmar. Att sedan VP inte är en bra leverantör av reservdelar till sina äldre motorer är väl ingen nyhet precis, men som tur är har ju andra firmor insett att det går att tjäna pengar på detta med bra priser och tillhandahålla de delar som behövs. Jag undrar om nån skulle försöka helrenovera en av dagens nya dieslar om 30 år om de skulle lyckas lika lätt? 30 år gammal elektronik är nog inte lätt att hitta och få att fungera........ Senast ändrad av s59746 | 14 november 2011 | 13:22 Senast ändrad av s59746 | 14 november 2011 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MAXI120 2 Postad 4 Januari , 2023 har en och går fortfarande att få tag i delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 586 Postad 4 Januari , 2023 Någon som förresten nyligen totalrenoverat en MD21? Nyfiken på vad det kostar och hur resultatet blev ev. några "barn"sjukdomar som uppstod? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser