Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst stefan

Volvo Penta MD 21

Rekommendera Poster

Gäst stefan

Vad får man ge för en MD 21 i bruksskick och som behöver service. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet å vet...?

Prisbilden (vad man begärt för motorerna) ligger på en MD21B mellan 20-25, medans en MD21A lite billigare 10-15.

Köper du direkt från en återförsäljare går självklart priset upp en del.

Kolla prisbilden på begagnadmarknaden om det dyker upp någon via endera http://www.blocket.se/ alt http://www.inbytesbanken.com/

Håll koll via nätet!

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet någon vad det är för skillnad mellan A o B,enligt en hemsida jag var inne på var det 75 hk i bägge.Det jag har hittat var en skillnad på kyl/värmeväxlare? i utförande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nej, inte mer än värmeväxlaren.
Blev dock (för 5-6 år sen) avrådd från en auktoriserad Vovofirma att välja båt med en MD21A.
Frågade inte varför eftersom jag litade på dom (och gör så än idag).

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max 5000:- inte mer, gamla motorer där delarna börjar sina. Går fel sak sönder så är det skrot sedan. Satsa på någon nyare Yanmar el dyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enig med dig, utom när det gäller att välja Yanmar istället, dom har samma reservdelspolitik som VP dyrt och slutat med delar till äldre motorer.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bristen på delar är överdrivet till dessa motorer. Helrenoverade en nyligen utan bekymmer. Den mycket robusta och enkla grundmotorn (indenor ) har tillverkats till ganska nyligen i jätteserier bla i Indien och det finns gott om delar via vanliga motorfirmor. Det som det kan vara brist på är vissa VP-konverteringsbitar(kyldelar) men dessa finns gott om billigt på beg. marknad. Det finns även bra 3:parts marknad med bla nya avgaslimpa och bränslepump vilka var tidigare det var brist på beg. pga VP:s prispolitik omhemult dyra, kolla tex  crommarine. Den klart billigaste båtmotorenovering jag gjort trots renoverad till nära nog nyskick på motorn.

Det finns betydligt nyare motorer som är minst lika krångliga att hitta delar till, bla har jag haft det problemet med bla Yanmar. Att sedan VP inte är en bra leverantör av reservdelar till sina äldre motorer är väl ingen nyhet precis, men som tur är har ju andra firmor insett att det går att tjäna pengar på detta med bra priser och tillhandahålla de delar som behövs.

Jag undrar om nån skulle försöka helrenovera en av dagens nya dieslar om 30 år om de skulle lyckas lika lätt? 30 år gammal elektronik är nog inte lätt att hitta och få att fungera........

Senast ändrad av s59746 | 14 november 2011 | 13:22

Senast ändrad av s59746 | 14 november 2011 | 13:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som förresten nyligen totalrenoverat en MD21? Nyfiken på vad det kostar och hur resultatet blev ev.  några "barn"sjukdomar som uppstod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...