Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Flayban

Fockfall och rulle

Rekommendera Poster

Hur gör ni med fallet till flocken/genuan när ni har seglet inrullat och ligger stilla. Prata med en del som säger att dom släpper på det och andra inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag släpper inte på fallet. Skulle inte förvåna mig om det är bra att göra det, men av ren lathet gör jag det som sagt inte. Då slipper jag komma ihåg att att tighta hem varje gång jag skall rulla ut förseglet.

Gör det så enkelt som möjligt att segla. Då blir det roligare.

/R

Senast ändrad av rgsson | 19 mars 2012 | 15:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig fullt ut.....ja slackar aldrig på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slackar heller aldrig på fockfallen. Jag har två försegel på rulle.

Däremot släpper jag alltid akterstagsträckaren som jag får sätta åt saftigt för få mina förstag någorlunda uppsträckta.

Det finns säkert nån sofistikerad teori om varför man måste släppa på fallen för att inte förstöra båten. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det sitter med samma dåliga spänning hela sommarn.

Förliket är lite för långt så det sitter precis så det inte rynkar sig. Har efter alla års segling inte sett nån fördel att ha ett sträckt förlik.

Men som ni andra säger, det finns säkert nån regel att det ska spännas upp olika mycket beroende på nånting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt teorierna skall förliket sitta så hårt att man precis får bort rynkorna från förliket och akteröver. Då kan man behöva justera förlikspänningen beroende på hur mycket det blåser. Jag har dock inte hört eller läst något om att man skall släppa på fallet i hamn som den ursprungliga frågan handlade om.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle poängen vara med en sådan manöver? Jag har aldrig gjort det och kan inte erinra mig att det i maualen till rullförstaget står något om att man ska slacka vid hamnliggning. Ett rullförstag är ju dessutom aldrig särskilt hårt ansatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar slacka lite på fallet efter segling. Förliket kommer ju att vara spänt under hela säsongen annars. I mitt fall seglar jag oftast med focken och vid mellanvind/hårdvind tar man ju hem ganska mycket på kryssen. Men det kanske är som många skriver att det är helt onödigt, men att ha en kraftigt spännt förlik hela sommaren tycker jag känns lite sisådär.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här har mitt ansatt men slackar lite på akterstaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade furlex manual sid 34-36 ...
http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=8028&webnode_id=2103&filename=595-102-S Low.pdf

Har man häckstags-sträckare bör den vara sträckt då man spänner upp förliket, kan väl överbelasta rullmekanismen annars? Seglet måste också alltid vara fullt utrullat då uppsträckning sker.

Inget nämns om slackning i hamn, men rulltillverkare struntar måhända i själva seglets trivsel.
Själv sträcker jag f.ö. fallet utan winsch (med häckstagssträckaren anspänd) så hårt jag orkar en gång på våren bara. 

Däremot bör man släppa på akterlikets snörp-lina innan inrullning, annars blir det små rynkor obelastat. Detta enligt Gransegels tipssajt. Akterliket är ju UV-utsatt och duken brukar ha kortast livslängd där, så kanske hjälper det?
(Byter rullgenuan i år, akterliket höll 13 säsonger med en förstärkning för ett par år sen. Resten av seglet - inklusive förliket - verkar iofs rätt okej. Nya genuan får ett normalt utbytbart UV-skydd, det gamla hade faktiskt ett integrerat.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man seglat i hårt väder med väldigt hårt ansatt fall - för att flytta buken i genua framåt - är det nog bra att släppa på fallet när man kommit i hamn.

I vanliga fall har man som någon tidigare skrivit fallet ganska löst ansatt och då behöver man inte släppa på det.

Ev. är det en klok rutin att alltid släppa på fallet för att inte glömma bort det de gångeer man verkligen ska göra det.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fockfallet skall inte sättas hårdare än att rynkorna i focken precis försvinner, annars överlastar man lagret i rullen och och sträcker seglet helt i onödan. Relativt löst ansatt ansatt således därför behöver inte fallet släppas upp efter segling.

Släpper dock på akterstaget så att masten rätar och låter backstagen sitta med hyvsat drag, då står masten still även om det blir storm. Sätter sedan storfallet längst ut i bommen för att säkra ifall kickbommen tappar lyftet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...