Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
mr_wilson

Vad kostar import av USA båt?

Rekommendera Poster

Tja.... igen =)

Så vad kostar det att importera en båt igentligen? 

Låt oss säga att båten kostar 35.000 USD $ vad bör den hamna på för pris i Sverige med CE cert? 

(utan importörens avgift/lön)

Är 400.000 kr rimligt? (dvs ca 155k för hela importen, känns jättemycket... ?) 

tacksam för snabba guidelines yes

MVH Mille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 22dollarsbåt hamnade på 265 hemma . Så här ser flödet ut ca.. Inköpspris,frakt till hamn,transport på båt ,( hemma i Sverige) Tull ca 1,5%, och sen moms inköp,frakt,Tull avg ! så, din båt utan moms är 320.000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöfrakten är en stor summa beroende på storlek på båt. Om du inte hittar någon som nyligen tagit hem en identisk båt här så kommer du inte få något svar som är värt att gå på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm ok tackar... dock hängde jag inte med... =)

Assistance bitte surprise

Det är en Baylinder 285 2005 som jag är ute efter...

dvs ca 9meterx3meter

Senast ändrad av mr_wilson | 19 mars 2012 | 11:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog hem en Sr 290 -96    9.65x3Meter    för 2 år sedan. Man räknar transporten i kubikpris.

Min båt med Trailer och nedtagen targa var 90kubik stor, Betalade 5700:-dollar  mellan Baltimore och Göteborg.

Sen tillkommer som sagt Tullavgifter,Hamnavgifter och sedan moms på det.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK tackar... en bit på vägen... 

Så ca 40.000 kr frakten...

Sen 1,5 % på 35.000$ (245.000kr)? eller är det på något annat belopp? Vad det momsen eller tullavgiften?

Hamnavgift vad ligger den på (antingen hajade inte jag eller så framgick inte det===) 

Ce märkning (som jag har förstått ligger runt 20-25.000kr)

Arvode (vad är rimligt?) 

Grymt tacksam... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Du betalar moms på hela paketet, Båt, Frakt,Tull,

Arvode är väldigt svårt att säga,beror på hur mycket jobb de har gjort har hört en del som tar ca 3-5% av köpte summan.

Om du har beställt plasning av båten så kostar det ca 4000kr ,det som kostar är inte plasten, Det är i ordningställandet av båten inför frakten, typ Ta ner Targabågen, ta bort ankare.

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fraktkostnaden var på 5700 USD för 2 år sen, räkna inte med att det är samma idag. Mycket förändras med valutakurser, bränslekostnader osv osv

Tullkostnaderna är vad jag vet på 1.5% av varuvärdet/inköpspriset.

Tillkommer som sagt lite smått o gott som landtransporter osv

Moms, ytterligare 25% på allt ovan.

Du kommer att få åtskilliga svar som varierar mer än avståndet mellan tummen o pekfingret. Mitt råd är att du kontaktar en transportör och får en offert av dem, från inköpsställe till dörren hemmavid, givetvis inklusive försäkringar.

Går du på vad som skrivs här finns risken att du får en smärre chock när kalaset ska betalas

CE-märkning: Personligen skulle jag skita i det men....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå..

Vill inte verka avig.. men det måste ju finnas drösvis av 285.or i sverige.. jag har tagit hem en del båtar åxå från staterna men marknaden i sverige har ju totalhavererat över lag o mer än så på USA båtar. 

O tänk på och utgå verkligen ifrån att en usa båt ÄR i sämre skick än du trodde..

vänta ett par månader så kommer blocket att ha massor av båtar till salu..

jag tog hem en 285.a med diesel från England för 2 år sedan, och den var fan mer eller mindre omöjlig att bli av med, trots riktig CE och rätt strömstyrka osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag tog hem en 3055 a  2010  fick betala 10,000 usd  för frakten .

Torgny

post-10014008-1394236981,8157_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torgny 

Antar att landtransport, vagga, wrapping,frysskydd osv ingår  eller enbart sjöfrakten? Nån som har koll på landfrakt per miles?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  Minego

Jag betalde för  transport i usa  3500 $ vagga 800 $  Gtbrg 7000 $  plus att han besiktigade båten 800 $

Min båt låg i Whitehall Michigan transport fram och tillbaka  Jacksonvil  Florida

jag räknade fel 11 300 $  blev det

inspektion och besiktning 800 $ räknatr jag inte med i transportpriset . Brunee  kollade att motorerna fungerade  drev en var ok inga skador på båten han var mina ögon ,näsa,öron . Jag gjorde också klart med en amerikanska försäljaren att godkände inte Brunee båten så blev det ingen affär. Men han ringde och berättde att jag hade hittat en jättefin Bayliner 3055-94  är jätte nöjd med båten visst lite små grejor lite små fix men den är ju från -94.Han skötte allt helt perfekt ända till Gtbrg  ordnade en kille som fixade momsen tullen så det vara bara för mig att hämta båten .

Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, kring 7000-8000 dollar för frakten....landfrakt blir om jag räknar rätt i ditt fall, 1184 miles/3500 dollar, 2.95 dollar per miles.....eller 190 mil/ 123 kr/mil (6.70) i grova drag.

Betyder att din frakt från Whitehall kostade kring 24000 Sek.......men antar att Du ville ha en båt som endast gått i sötvatten.

Ännu en liten pusselbit i ämnet import av båt, USA.Känns som att det finns pengar att tjäna genom  att leta närmare utlastningshamnarna Charlston, Jacksonville, Newark där dom flesta skeppas ut o garanterat även finns båtar som gått i sötvatten.

Kul att Du har goda erfarenheter, 3055 är fin, gillar utseendet mer på gamla modellen, än nyare faktiskt!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  Minego

Jag ville ha tag på en båt som hade gått i sötvatten  och som har varit upptagen på land 1 gång om året och servad tvättad o målad. Det var mycke därför jag tittade mot dom stora sjöarna . Dom har väll nästan samma klimat som vi har här .Frakten på land kostar ju en del Han åkte från Jacksonville till Whitehall och tillbaka en liten lagom trip . Frakten i sverige är ju inte gratis heller fick betala 9 875 kr  enkel resa  Göteborg- Linköping . Lastbilen hade körning till Göteborg som tur var .

Torgny

post-10014008-1394236983,3009_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torgny    kan Du skicka hela din kostnad för importen? Dvs alla enskilda poster eftersom Du verkar ha stenkoll på dessa? Har min egen o vill stämma av mina poster litet....

Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kent

Ända kostnaden som inte har varit med .Är min avgift till Infranordic som löste mina kostnader i Göteborg. Hamn avgifter  plus arvode  ca 5 000 kr  tull och moms avgifter 27,7 % i Sverige

Torgny

Senast ändrad av Torgny-3055 | 24 mars 2012 | 20:34

Senast ändrad av Torgny-3055 | 24 mars 2012 | 20:35

Senast ändrad av Torgny-3055 | 24 mars 2012 | 20:35

Senast ändrad av Torgny-3055 | 24 mars 2012 | 20:36

Senast ändrad av Torgny-3055 | 24 mars 2012 | 20:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyligen importerat min båt från Charleston. Om du inte har för stora kostnader för landtransport, så brukar det stämma ganska bra om du räknar 10 kr/dollar som den står nu. Med andra ord köper du en båt för 20 000 dollar, så bör du ha hemma den för ca. 200 000 sek.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så enkelt är det inte , kubik på sjötransport är en tung post ! Vad tror du att min T-top CC båt kosta ? Alla paket är inte platta som på Ikea . Varje affär har sina förutsättningar .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Torgny för info, Peter tror det är viktigt att Du anger storleken på båten Du refererar till, antar att din beräkning gäller 24.26 fot  are? Fraktkostnad 7000?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, båten jag importerade är 26 fot,  borde självklart skrivit det.

//Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kent

Kom att tänka på en sak .Ska du ta hem en nyare kanske en ganska dyr båt så varför inte tulla och momsa i Bremen Det kan man spara ganska mycke pengar på. Har för mig att momsen i Tyskalnd är 19 %  tullen vet jag inte .

Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...