Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst Jan Axell

Seglingsfri höjd

Rekommendera Poster

Gäst Jan Axell

Vår båthamn spärras av en kraftledning med fri seglingshöjd på 15m. Vi planerar att byta båt i vår och jag har försökt få tag på höjden på följande båtar med knapert resultat. Tacksam om jag kan få hjälp :-) Mvh Jan Axell. Båtarna är: Arcona 32 Albin Nova Contrast 33 Linjett 32 Scanmar 31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får tag på masthöjden här, http://www.ssf.se/system/LYS/SokLys.asp Sedan tillkommer naturligtvis även skrov, ruff, bomhöjd och säkerhetsmarginal. Du kan också hitta masthöjder här för en del modeller, http://www.sailguide.com/fakta.htm Bl a kan nämnas att Arcona 32 har en masthöjd på 14,6 meter - det vill till att man inte har en antenn i masttoppen eller att det är högvatten! Det borde väl gå att mäta på masterna också - för jag antar att de modeller du räknar upp ägs av klubbmedlemmar. Det är det absolut säkraste sättet att kolla masthöjden, det kan ju hända att någon båt inte har standardrigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... fastnar du för en båt som är några dec för hög får du väl tänka optimistiskt och räkna med högtryck hela säsongen :-D God Jul // Mats :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häng frugan längst ut på bommen så går det ju bra så länge du inte har så lång mast att den tar i stolparna som håller upp ledningen istället förstås :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... och räcker inte det så är det bara att kommendera ut ungarna också .... för ölen är väl det sista som du riskerar som burk-vikt :-D mvh // :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej tror i sverige der også er en respekt afstand til højspændings ledninger (hvor tæt man må komme dem) så hver opmærksom på det også

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Cia Raud

Albin Novan är ca 15.3 m hög. Om det vore en brohöjd du skulle ta hänsyn till skulle jag kunna rekomendera dig en Nova ändå så den segelfria höjden enligt EU-direktiv sätts med god marginal. Vid liljeholmsbron i stockholm där höjden enligt skylt är ca 14.5 m är den egentligen 1.2 m högre, dvs 15,7 m och vi går lätt under. Om detta förhållandet också gäller högspänningsledningar vet jag int men tänk på att ett överslag kan ske även med ett visst avstånd mellan ledning och mast. Cia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alla sådana ytterligheter är medräknade ett säkerhetsavstånd om du vill kan jag läsa ur boken ordagrant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...