Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Marre1

Problem att montera tillbaka alpha gen 2 drev!

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

Jag tog av mitt Mercruiser Alpha one drev gen 2 i höstas för service av drevet och nu ska jag tillbaka med drevet, men den vill inte in hela vägen..något jag ska tänka på för att få in drivaxeln rätt? har också snuratt på axeln från drevet men det hjälper inte...

Allt annat runt omkring är centrerat och på plats så som packning, o-ring, växelarmen osv. Men den är fortfarande ca 6-7 cm från att ligga platt emot, trots altt juckande i alla riktningar..

Tacksam för tips/förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt dit proppen och vrid ..då brukar men kunna hitta rätt läge för drivaxeln ! Är även växelspak/gashandtaget i läge fram ? När du vrider på proppen kolla att växelföraren på drevet är i läge ,pekar framåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har iofs inte pillat nåt med Gen 2 men på Gen 1 får man ibland ha nån på insidan av båten som lyfter lite lätt i drivaxeln från drevet för att den ska hitta in i splineshylsan, alltså mellan sköld o motor. Sen måste ju precis som Jocke skriver axeln vridas så att splinesen matchar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växeln ska ligga i framläge så växelförararmen lätt glider in i styrmekanismen.

Lagret som sitter inne i skölden kan hamna lite snett. För att räta upp den finns specialverktyg som riktar upp detta mot hålet med spines där tappen ska in. Står detta lager minsta snett får man inte in drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej! Tror nog att det är lagret som ha hamnat lite snett,med tanke på att jag har försökt med allt... Menar du ett centrerings verktyg då lr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en stång som man skjuter in och som har samma diameter som drivaxeln på drevet. Den ska sedan gå in i hålet längst in och då rätas lagret upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...