Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
zewe

Hur ropar jag med vhf?

Rekommendera Poster

Jag har ett par frågor jag inte kan hitta svar på, jag har tagit mitt vhf cert och har min radio och anrops signal. Jag kan ropa upp till andra jag känner och som jag känner inga problem men..

 

Om jag ska ropa upp en brovakt för broöppning vad säger jag då och om jag inte känner till anropssignalen till tex ett fartyg på kollitionskurs där jag inte ser namn eller så?

 

/p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger vem du ska till och avslutas med vem du är. Tex Hjulsta bron | fritidsbåten Linnéa. Hjulsta bron svarar med att hjulsta bron lyssnar eller motsvarande. Ch står anvisad i sjökortet. Och sen säger du vad du vill. Nyckeln till ett lyckat radio konversiation är de tre T:erna: tänk, tryck, tala. Korta meddelanden som innehåller mycket fakta.

Tänk på att broöppning vid anrop gäller endast nyttofartyg. Fritidsfartyg gäller har fasta öppningstider.

I exempel 2; Säger du bara . Ship on my starboard side x2 side what is your intension? Detta på ch 16 såklart.



Senast ändrad av Poppe | 18 mars 2012 | 22:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra att du frågar! Många fritidsbåtsskeppare ropar enligt någon konstig blandning av militärdisciplin och VHF-kursboksanrop. Det blir lätt omständligt och krystat i kontakten med oss som är i etern hela dagarna.

För det första, INGEN förutom Stockholm radio (Det privata VIAMARE) och möjligtvis JRCC (Sjöfartsverkets sjöräddningscentral i göteborg) är intresserad av din call-sign. Om den skulle behövas så frågar dom efter den. Använd inte din call-sign i vanliga anrop till broar och andra fartyg. Använd båttyp och båtens namn, ex, på anrop i praktiken när ingen typ av nöd föreligger och på annan kanal än kanal 16:

Hjulstabron, hjulstabron, Motorbåten, Frida, Frida. På kanal 14.

Det är ofta man hör anrop rakt ut i luften av typen:

Hammarbyslussen! Hammarbyslussen!

Mycket oartigt och dessutom opraktiskt. Vad förväntas slussvakten svara? Fritidsbåt! fritidsbåt?

Nej, någon typ av namn att svara på vill man ha. Har du inget namn på båten så hitta på ett för stunden. Det blir så mycket lättare att föra samtalet vidare om man har någon att adressera istället för att ropa rakt ut i mörkret

En annan olat som någon avdankad marinofficer verkar lära ut till VHF studenter är att tala om för alla att man inte fått kontakt med den ropat på sista halvtimmen. Dvs, något i denna stilen:

Segelbåten Dojjan, segelbåten Dojjan segelbåten Dojjan! Här anropar segelbåten skohorn, skohorn, skohorn. (Ett iofs, korrekt anrop på kanal 16) Problemet uppkommer när Dojjan inte svarat efter 10 anrop från Skohorn.  Då kommer klassikern:

Ingen kontakt med Dojjan på kanal 16! Klart slut från Skohorn!

Vem i hela friden skulle rimligtvis kunna vara intresserad av att Skohorn inte får kontakt med Dojjan?? I kombination med call-sign på båda båtarna tar detta anrop upp enormt mycket radiotid då alla övriga tvingas tiga och lyssna på eländet.

Kort och koncist och gärna med en artig underton fungerar bäst för alla parter.

Angående att kontakta ett okänt fartyg på kollisionskurs får man ta till var det anropade fartyget befinner sig och tex, vilken ungefärlig kurs det har. Ett anrop skulle kunna låta så här:

Northbound vessel, in position, (Lat, long eller i förhållande till ett känt landmärke) approx, 5 miles east of Gustav Dalén lighthouse! This is....osv.

Engelska är det som gäller oavsett flagg på fartyget utomskärs.

Fråga gärna på om det är något annat du undrar. Mycket få i Sverige har större praktisk erfarenhet av VHF-kommunikation än jag. Både från handelsfartyg och kustradiostationer. (Inte menat som skryt ifall någon tror det.)

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bro- eller hamnvakt etc. lyssnar på VHFen så brukar det framgå från sjökortet eller andra publikationer vilken kanal som används. 

Om du ska kalla upp en båt som du inte kan namn/anropssignal på har du ett problem. Om du vet båtens position / fart / kurs (via tex. radar) kan du i vissa fall få kontakt men jag hade inte satsat så mycket pengar på det. 

Dessutom tror jag IMO ändrade GMDSS reglerna för några år sedan och att yrkesfartyg inte längre har passningsplikt på kanal 16 (dock plikt att bevaka DSC 70) om de inte befinner sig i VTS område. Vågar inte lova att det är så men det var i alla fall mycket diskussion fram och tillbaka för några år sedan. I svensk kustnära fart lär de ändå passa 16.

Följ sjövägsreglera så undviker du kollision och behöver inte kalla upp andra båtar/fartyg!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående uttrycket: What is your intension? så kan det ha sina risker.  ;-)

En kvinnlig kollega fick under en hundvakt i Medelhavet svaret: My intension!? Aaa!! To take you from behind!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också precis tagit SRC, och ställer mig frågan; varför används inte kom (over på engelska) för att markera att man talat klart ett anrop? Jag läste in hela boken själv, så jag hade ingen att fråga så att säga. Är det felaktigt att använda det? I så fall, varför?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom och over används, men bara när det behövs. Det vill säga vid extremt dåliga mottagningsförhållanden eller vid svår språkförbistring.

I vardagligt tal med bra mottagningsförhållanden behövs det helt enkelt inte. Man säger ju inte punkt efter varje mening när man talar i telefon heller.

Från början kom det sig nog mest av ålderdomlig teknik med endast simplexstationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni säger så hörs det lätt när det är fritidsbåtar som ropar. Pga av att de ska blanda i call sign mitt i allting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hatten av och stort tack, nu har jag blivit mycket klokare och jag kommer slippa jaga telefonnummer till broarna jag måste under.

 

Man tackar



Senast ändrad av zewe | 19 mars 2012 | 08:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som någon sa tidigare så har dom flesta broarna fasta tider på öppningar, tänk på det innan du börjar ropa i radion finns ibland också skylltar på bron där man kan få info om öppningstider m,m..

Samt angående kollisionskurs är det nog till nästan 99% lättare att du visar den mötande båten vad du har för avsikt genom en tydlig kursändring och visa honom tex babord sida och förmodligen gör han det samma,, *
att börja kolla sjökort o titta vart han är i för bärring till en fyr etc känns  overkill i dom flesta sittvationerna, tycker sunt förnuft o väjningregler räcker långt,
annars finns signaler för detta:tut tut tut tut tut........svar tex tuuut tuut tut..... du kan då svara med tuut tut tuut tut..
FACIT minst 5 korta signaler från fartyg betyder att det är osäkert på din manöver eller avsikt.
            lång lång kort... jag möter på din styrbords sida.
            lång kort lång kort...   OK/ uppfattat
självklart funkar det med ljud eller ljus

Ett tips är att köpa en bok tex fritidsskepparn eller ta förarintyget,
Alla fartyg har ju inte häller en WHF.

 

klart slut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att broöppning vid anrop gäller endast nyttofartyg. Fritidsfartyg gäller har fasta öppningstider.

Göta Älv har inte fasta öppningstider, om de inte har ändrat nyligen.

Följ sjövägsreglera så undviker du kollision och behöver inte kalla upp andra båtar/fartyg! 

Har diskuterats tidigare och så enkelt är det inte. Fartyg ska lämna seglande båtar företräde om de inte är begränsade av djupgående, manöverförmåga eller annat tillämpligt. Detta sker inte alltid. Däeför kan det vara praktiskt om man t.ex ligger på en brant spinnakerbog och inte vill gippa, att ropa upp fartyget för att få reda på om de har tänkt att följa sjövägsreglerna. Tyvärr får du troligen inget svar. I mina hemmavatten är det inte så mycket fartygstrafik och de som kommer brukar jag undvika kontakt med.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att läsa coppertails inlägg. Har vhf-cert men aldrig använt den förrän förra sommaren då vi gick Göta Älv/Trollhätte kanal. Tog fram vhf-boken och läste med högtidlig och mycket stolt röst: Marieholmsbron, Marieholmsbron, här kallar sierradeltasevenfivefiveeight

Förstår nu att någon i andra änden förmodligen log lite snett åt mig...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

En brovakt i Göta älv lär ha hört det mesta redan.

Appropå bro/slussvakter så kan nog språkförbistring slå åt andra hållet också. Jag råkade höra en tysk segelbåt ropa upp en sluss i stockholmsområdet som för tillfället var avstängd pga, dykeriarbeten. Tysken ropade på mycket korrekt engelska att han ville slussa, varpå slussvakten svarade:  -Öhh, No! You can not come now! Because we,,, öhh,, have dykes in the lock!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack !

Sorgligt bara att man pliktmässigt på VHF-kursen lärs in, att enda rätta sättet komunicera på VHF är att varje gång rabbla sin egen anropsignal 3 ggr innan man kommer till sitt ärende...!

- Man borde skriva ner i VHF-boken några lämpliga anrop och utryck i förväg så man inte får tunghäfta nästa gång man skall snacka i radion.

Kortfattat, tydligt och lättförstått (på engelska) borde vara ledstjärnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej här hade det kommit mer jag hade missat, jo Förarbevis har jag redan men tyckte det kan vara bra att fråga utifall det skulle uppkomma nått tillfälle då man behöver ropa ett fartyg man inte känner.

Bättre förberädd än överkörd.

Och det verkar mycket lätttare än vad boken säger så detta ska nog inte bli några problem alls i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också tänkt på detta.

Det är tunghäfta så det skriker om det i VHF-kurserna, så till den milda grad att man står och darrar när man gör sitt första anrop. Varför är det så?

Jag tror jag har förklaringen i att vi som nöjesseglare inte ska störa yrkessjöfarten på kanal 16. Där får vi vara bara när vi håller på att gå i kvav. Då behövs en radiodiciplin för vår egen skull. Det är det vi lär oss på VHF-kursen. Resten får man ta seden dit man kommer, man hör på VHF:en lite så märker man hur man gör.

Att vi inte låter särskilt naturliga får kursmaterial och kursledare ta på sig. 

Det är inte vårt fel när vi låter konstigt i etern. Vi håller oss till reglerna. Den som inte har gått kursen låter säkert naturligare men dom gör inte rätt (kanske). 

Vad jag tycker man kan komplettera med är t.ex hur man lämpligen ropar för att testa sin VHF t.ex när den installerats på våren. Utan kontroll av sändning och mottagning är det inte att lita på om det skulle bli skarpt läge, dvs att vi är på väg ned i djupet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var med tvekan som fritidsfolket släpptes in på sjöfartens VHF-band. Man skall kanske ta fasta på denna tvekan och på Coppertails invändningar mot att vi försöker följa VHF-kursens utlärda signalprotokoll. Det är kanske läge att montera ner den VHF man skaffat. (I mitt fall uteslutande pga den säkerhet man får(?) med DSC.)
Mycket av det man vill uppnå med att ha en VHF kan uppnås med andra medel. Om man behöver tala med brovakt, slussvakt eller med en gästhamn så har man med mycket stor sannolikhet mobiltäckning. Om man får så stora problem att man behöver hjälp så kan man i stället använda en nödsändare, PLB eller EPIRP. I stället för att lyssna på rapporterna från rapportpunkterna så kan man ha en AIS-mottagare. Vid närmare eftertanke verkar alternativen till VHF betydligt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte vi skulle klara oss utan VHF. Det händer att man förväntas ta kontakt med hamnkapenen inna man angör hamnen pga trånga eller hårdtrafikerad infart.

Dessutom är det andra medseglare i nödläge som man vill ha möjlighet att stödja efter bästa förmåga vilket kan vara ganska avsevärd. Jag tänker på vilken mångfald vi utgör. Många seglar samtidigt under korta sommarsäsongen. De flesta med kapacitet att klara att bistå med bogserhjälp eller t.o.m  direkt räddning för folk i sjön. 

Inte fel att ta till handhållen VHF-apparat när man pratar med folk man nästan kan skrika till från sittbrunnen. Onödigt då att ha räckvidd på 20 M.

Gjorde VHF-test i Göteborg i vår båt för nåt år sen och fick svar från Danmark. Lite kul att dessutom få reda på att det var bra hörbarhet. Troligen reläat via Läsö men ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser xyz123:s inlägg. Epirb 8000 kr PLB 3000 kr AIS-transponder 9000 kr = 20000 kr. Jämfört med VHF 1500 kr.

Nja, vhf:en får nog hänga med ett tag till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus 31 skrev:

Det är inte vårt fel när vi låter konstigt i etern. Vi håller oss till reglerna. Den som inte har gått kursen låter säkert naturligare men dom gör inte rätt (kanske). 

 Det hörs väldigt tydligt vilka som inte gått kursen oftast är strukturen i anropet helt fel.

Exempelvis: Ankan anropar Skatan, kom!

Det vill säga helt bakofram. Förmodligen har man sett filmen Repmånad istället för att ta VHF-licens. Ett exempel från yrkessjöfarten är ESTONIAS första Mayday. Ett riktigt katastrofalt anrop som fördröjde hela räddningsinsatsen. Där var personen antingen helt bortom all sans av skräck eller så saknade han helt relevant erfarenhet och utbildning.

Ett exempel på bra radiokommunikation är Lyngby radios Mayday relay vid Fu Shan Hais:s förlisning vid Bornholm. Långsamt, tydligt och systematiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir dyrare. Men inte så mycket dyrare. Man kan få en PLB för 2690:- och Shipfinder till en iFåne eller AndroidXXX kostar inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med radiodiciplin är ju en fråga.

Lite OT, men vi fick ett väldigt nytt och sofistikerat radiosystem på Sotenäs kommun för en massa år sen. Radioapparaterna installerades i de olika fordonen och vi fick gå på kurs i konsten att hantera systemet, med korekta anrop och allt.

När kursledaren hade kommit så långt att det var läge att göra ett anrop i verkligheten frågade han om det fanns nån som hade en fungerande radio ute på fältet, var på han fick annropsnumret till grävmaskinisten Clas Joseffson, allmänt kallad Clas i röd.

Kursledaren ropar upp Clas och säger inledningsvis ungefär så här; Detta är Inge Nilsson på Ericson Radio System. Jag gör ett provanrop. Kom. Varpå Claes svarar; Hej du - din dreddsmock Det sista betyder väl ungefär skithög.

Det var mycket intresant att se kursledarens min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...