Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
guzzy96

Ryds 49HT

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hittade en anons om en Ryds 49HT -78 med Yamaha 50 hk Autolube 2takt-88 . För den skulle de ha 29 000 för och min fråga är främst om den är värd det eller för billig(vill ju inte att den skall vara stulen) Sedan så undrar jag om den är lätt som förstabåt med service av båt och motor. En extra sak jag undrar är om man kan lita på autoluben eller externa oljetanken som det är, fallerar det systemet lätt så att motorn skär?

Tacksam för svar :)
Mvh Gustav
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att den ser fin ut både inuti och utanpå, är det värt att åka och kolla på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vill hjälpa en nybörjare?
Det skulle vara väldigt bra:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om båten är en -78 är det en Ryds Hajen och bör ha orange skrov. Det är samma båt som 49 HT, men med annan färgsättning på skrov och dynor. De gamla färgade skroven blir gärna lite flammiga med åren, men det beror förstås även på hur båten underhållits genom åren.

29000 kr låter som ett bra pris. Båten i sig är lättskött. Jag skulle kolla allmänskick på skrov, och inredning. Ser det fräscht ut så kan man åtminstone ana att säljaren är lite noggrann med sina saker. Känn att styrningen fungerar som den ska, ryck tag i styrpulpeten och kolla att den sitter stadigt fast. Kolla gärna akterspegeln efter sprickor runt motorfästet. Tänk på att ett kapell kostar kring 10000 kr. Skicket på det är viktigt. Dynor är också dyrt att byta och är ofta slitna på gamla båtar. Det brukar oftast finnas orsaker till ett lågt pris.

Prata med försäljaren. Se vad du får för intryck. De flesta vet vad de har för grejer och min erfarenhet är att det är vanligare att man övervärderar sin båt än att man gör motsatsen.

Är motorn från -88 så är den förstås gammal. Den kan ha ett antal år kvar att gå snällt, men det är ju svårt att veta. Provkör motorn! Kolla att rigg och propeller ser hela ut. Yamahas Autolube har ett ganska gott rykte men jag skulle nog överväga att koppla ur ett sådant system och blanda olja direkt i bensinen för att vara säker på att inte motorn skär (av oljebrist iaf). Du kan givetvis be att få se kvitton på ev. reparationer, service om det gjorts på verkstad et.c.

Är du inte motorkunnig själv, så ta gärna med en motorhändig bekant för att få ett säkrare omdöme kring motorn.

Lycka till!

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, du verkar kunna dessa båtar, den har ett orange skrov.

Om skrovet blir flammigt, kan man då slipa bort lite och lägga ny lack eller bör man låta det vara?

Det fanns kapell till sa han och att det inte var några defekter mer än små skönhetsfel.

Kan det vara de skönhetsfelen som sänker priset? ska kolla för säkerhetens skull på den om en vecka(har lite att göra)

Tusen tack än en gång!

Lycka till med din båtsesong du med!

Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående flammigt, färgat skrov så skulle jag undvika att försöka lackera om. Det vill sällan bli riktigt bra om det inte handlar om proffsjobb. Mitt förslag är att polera skrovet ordentligt med Autosol en gång. Det slipar ytlagret lite grann och kan ta fram en klarare kulör. Bör ej göras särskilt ofta dock eftersom det är lite slipmedel i. Har provat på både gult och vitt skrov med mycket gott resultat.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...