Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Mackey

Lavar på däck ??????

Rekommendera Poster

Jag har fått lavar - sådana där funna som växer på berg - som bitit sig fast i det mönstare däcket.

Hur får man bor dessa lavar?
De sitter verkligen stenhårt. Om man skrapar med naglarna eller en smal träpinne och tvättar med borste och vatten om vartannat får man tillslut bort dem. Detta är dock mycket tidsödande.

Högtryckstvätten biter inte på eländet, jo kanske om man går på stenhårt och nära. Det har jag inte prövat då det inte är så bara om man rycker med sig gelcoaten.

Någon som har några tips?

Mackey

PS
Lavarna är bättre än jag trodde det var, det ser nämligen precis ut som att det slagits ur massor av gelcoat-prickar ur däcket. Nu gäller det bara att bli av med lavarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

fasad-tvätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa CLORIN o vänta ngn timme, skrubba o skölj  skall du se att det försvinner ganska enkelt. Det tippset fick jag en gång av dom som tvättar statyer på stan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boracol http://www.lavtox.se/ eller Bensaltensid http://allt-fraktfritt.com/bensaltensid-9/. Själv har jag använt Bensaltensiden till shingeltaket och till teakdäcket på båten och det har fungerat toppen. Vad man ska tänka på vid användandet av preparaten är att de behöver några dagar på sig för att fungera, eftersom de ska ta död på algerna så att de släpper från underlaget. Själv sprutade jag bara på och sedan fick väder och vind göra resten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är inte ensam, jag har fått det med på teakdetaljer och kapeller. Jag har båten på tomten på vintern och träden har krafriga angrepp av lavar, tror det har spritt sig därifrån.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick rådet på mässan en gång att innan målning med Interdeck, tvätta med koncentrerad International Super Cleaner och en stålborste (jag har använt en borste med mässingsborst). Det funkade riktgit bra, mossa, lava och andra otrevligheter övergav skeppet snabbt och lätt. Sköjl med vatten.
Jag har även tvättat ingrott halkmönster som jag inte har målat och det blir inga synliga spår efter den till synes håra behandlingen. Man får vara stadig på handen vid gränslandet mellan halkmönster och slät gelcoat så man inte skapar extra polerjobbsmiley.

Lycka till!

/Pelto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att lavar kan vara fridlysta så var försiktig.  Lavar är dessutom perfekta miljöindikatorer och är extremt känsliga för luftföroreningar, så du har båten på ett väldigt rent och fint ställe, så odla istället för att ta bort, du kan ju börja färga garn laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack PeltO!
Du gav det svar jag ville ha...

Jag har tänkt på det där med stålborste, men det kändes väl drastiskt. En mässingsborste är nog modellen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns på Biltema oxo och kostar bråkdelen av vad andra fabrikat gör.

Bra tipps jag fått av hedersmannen Wille för många år sedan.

Funkar mot ev. svartmögel man kan få om det varit fuktigt under presseningen på vintern.

Edit

Länk

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Alg--och-mogelrent-36726/

59,90 kr för 4 liter

Edit igen

Är motsvarande som Boracol. (Borsyra) eller  didecyldimetylammoniumklori

Senast ändrad av crabfish | 19 mars 2012 | 22:19

Senast ändrad av crabfish | 19 mars 2012 | 22:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man måste tänka på vid användandet av Boracol och (om det är samma beståndsdelar) Biltemas, är att de är kraftigt basiska och däregenom angriper oskyddad lättmetall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har talat med en båtgranne som har samma problem, inget undermedel har hjälpt honom säger han.

Jag har prövat med klorin i någon timme och efterföljande borstning med med mässingsporste. Det funkade, men tog tid. Jag borstade nog nära en halvtimme på mönstret på rufflucksgaraget innan alla lavar var borta. Borstandet såg inte ut att ge några direkta repor, det blev snarasst blankare...

Efteråt vaxade jag med Le Fants Non slipp och allt såg mycket bra ut.

Nu är det bara resten av däcket kvar, motsvarar väl kanske ytan av 60 rufflucksgarage dvs. 30 timmars arbete. Men fint blev det.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av mina båtgrannar använde en ångtvätt och rotborste. Tog en jäkla tid men snyggt blev det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...