Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
cadamb

Motorbyte, md21 till vad?

Rekommendera Poster

Dags att byta motor i min westfjord 26 nu... Har ni några bra förslag på alternativ till min md21b son idag sitter i båten? Lombardini, nanni, beta, vetus, solé, ja en himla massa finns att välja mellan. Idag gör båten lite drygt 7 knop och jag hade ärna önskat att få upp den ett par knop till utan större förändringar. Tittar på motorer från 50 hkr och uppåt men har inte den erfarenheten att avgöra vad som kan vara bra storlek på motor för att få en bra sjögång och ljudvolym på motor. Idag är det väldigt högljutt när vi åker fram i sex knop, vilket jag önskar komma bort ifrån. Tips på motorer samt storlek tas tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut rekomendera lombardini, har själv en Westfjord26 där det sitter en Lombardini, 87hk, hade tidigare en MD21B, fick en helt ny båt, tyst och betydligt mera kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker göra tvårtom. Har idag en 50 hk Perkins. Marschfart uppnås vid halvgas, gasar man på mer låter det bara mer utan att gå fortare. Ska byta till något i 20 hk-storlek, lättare, mindre och bränslesnålare. Tipset blir att inte välja för stor motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det man måste tänka på när man pratar om trådskaparens båt är att den är halvplanande vilket innebär att den inte gräver ner sig och brötar utan kan med lite motorkraft gå upp och plana. Westfjord26 levereras idag med motorer över 100hk med samma skrov som innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis vad jag tänkte faktiskt. Idag levereras ju westfjorden med en rätt så stor motor, över 100 hkr, och mig veterligen har de inte ändrat skrovformen på båten? Det är alltså en 87 hkr som rekommenderas till båten. Låter intressant! Fick det tipset från mekanikern i fiskebäck också då han sa att jag i princip kunde välja mellan 60 eller 87 hkr. Som jag förstår det så är varvtalet lägre för motorn med 87 hkr än för den med 60 hkr vilket bör borga för att den större motorn är mer tystgående? Kanske har fel men det bör ju vara så att om man har lite mer kraft bakom så behöver man inte gasa lika mycket för att få ut önskat resultat? Någon som har bra tips på installatörer i göteborgsregionen för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bytt från MD21 i två båtar. Dels i en Hallberg-Rassy 35 Rasmus, dels i en Hallberg-Rassy 41.

MD21an var ofta i reklambroschyrer angiven som en 55hk eller rentav 75hk motor, men gav inte mer än ca 45hk inom gränsen för kontinuerlig drift (datablad med effektkurva finns på VolvoPentas hemsida). Nu, ca 35 år och några tusen drifttimmar senare, troligen lite mindre.

I Rasmusen bytte vi till en VolvoPenta D2-40, som ger 37hk. I HR41an bytte vi till en Vetus M4.17, som ger 42hk. Båda motorerna är i grunden samma Mitsubishimotor, men bl a slagvolymen skiljer.

Vi blev nöjda med båta motorbytena, men Vetusen var betydligt billigare. Vi vågade gå ner i effekt (på pappret, men i verkligheten tror jag inte det var någon skillnad) eftersom vi inte vill gå längre stunder med en fart som ligger altför nära båtens maxfart - det drar alltför mycket extra bränsle och sliter allmänt på både båt och besättning att få ut den sista 1-1,5 knopen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan varit i Fiskebäck och då förmodligen göteborgs marincenter? snacka med Walle där, mer kunskap om motorinstallationer i allmänhet och med Lombardinemotorer i synnerhet kan du knappast hitta någon annanstans. helt rätt Lombardinis 60hk varvar 3600 varv/minut mot Turbo 87 som varvar 3200 varv, du kommer att få en toppfart starx över 15 knop och gör ca:8 knop på 2100 varv! tyst och luktfritt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter förträffligt om man får upp farten lite mot idag och kan få ner motorljudet när man är ute och smååker :) Lombardini verkar ju vara ett alternativ som det lutar mot helt klart. Har ju kollat en del på volvopenta också men det blir ju fantastiskt dyrt att sätta in en sådan i jämförelse med andra märken på marknaden. Är ju osäker på att man får igen de 100000 mer de motorerna kostar vid en eventuell försäljning. Har lite mer projekt på g med båten så de pengarna kan man ju gott lägga på annat. Får ta ett prat med Walle igen så får vi se vad vi kommer fram till helt enkelt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt val blev en Iveco/Lombardini på 48 hkr när Status Marin (MD21) skulle ut.

Ett val jag inte ångrat. Volvo penta är alldeles för dyra och reservdelarna har hutlösa priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Lombardini och Sole är bra motorer, Sole har Mitsubishi eller bättre sagt Kubota som bas motor som är en av världens största motorfabrikant.

Om du vill har större skulle jag fundera på Hyundais 125 hk som har bra pris och kvalitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...