Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
jiwisto

Maxnivå på oljesticka VP 280?

Rekommendera Poster

Hej,

Förre ägaren har slagit i olja så att halva stickan visar olja. Oljestickan är totalt ca 12 cm lång, och nederst är den vanliga platta ytan på ca 4 cm, men ytterliggare 2-3 cm ovanför den platta ytan visar nu stickan att jag har olja i drevet som sagt. Jag tycker det känns som att det är för mycket olja i drevet, med tanke på att maxnivån bör vara överst på den platta delen. Kan det kanske vara praxis att fylla så mycket olja i dessa drev?

Mina frågor:

1. Vad är maxnivån är på oljestickan på ett VP 280-drev (sitter en Cheva 350 5,7 som motor till drevet)? 

2. Hur mäter man oljan, ska stickan stoppas på toppen i hålet och sedan dra upp och kolla, eller ska man gänga in hela stickan och sen dra upp och kolla?

3. Hur hårt ska man dra fast oljestickan samt oljepåfyllningspluggen (under kåpan) för att inte sabba packningarna men ändå få det vattentätt?

Tacksam för era svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Oljenivån ska  ligga vid övre delen av den plana ytan. Du ska inte gänga ned stickan vid mätning. Du sabbar inte o-ringen och knappast packningen heller om du drar för hårt. Däremot finns det stor risk för att du drar sönder gängorna.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Ingemar, precis de svaren jag önskade..hur gjorde man innan Maringuiden fanns...eller Google smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att jag läst någonstans att man absolut inte ska fylla för mycket olja i drevet då det kan ta skada av det...men jag kan ha drömt det också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...