ljunghall 0 Postad 18 Mars , 2012 Jag behöver en liten bit mahognyplywood men vill inte köpa en hel skiva då jag bara behöver typ 7x12 cm. Var hittar man sånt smått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Mars , 2012 Kolla med ett snickeri eller närmaste brädgård. De har ibland bitar liggande vid sågen som blivit över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 18 Mars , 2012 Är det normalt att de har marinply? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Mars , 2012 Normal och normalt...det beror ju på vad de har i sortimentet... Helt säkert är dock att ingen har 7x12 cm på hyllan utan det gäller att du har lite tur och råkar hitta stället som har en spillbit liggande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 18 Mars , 2012 Om du bara ska ha 7x12 cm så kan du få av mig i Helsingborg. Men, vad ska du ha för tjocklek (har nog bara 14mm)? Är det ok om den ena sidan är B? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Mars , 2012 Marinplywood ska tåla att koka i vatten x-antal timmar. Till inredning duger det gott med annan kvalite. Det är i princip bara limmet som skiljer, idag är all plywood limmad med vattenfast lim men inte alltid med lim som tål att koka. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 19 Mars , 2012 Det är helt ok att ena sidan är B. Jag kommer nog att få slipa ner den en aning i alla fall. Jag vet inte ens om det är övad jag behöver, men jag sonderar terrängen lite. Jag har lite trä som måste bytas utvändigt på överbyggnaden på min Storebro 34. Det är inte heller exakt 12 x 7 cm. Här ser man hålet: http://storebro34.se/wp/2011/11/04/vinterkapellet-pa/ Jag bor i Höganäs så jag kan komma förbi Helsingborg när som helst! Måste bara veta att jag gör rätt först! Senast ändrad av ljunghall | 19 mars 2012 | 21:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Mars , 2012 Det skulle nog bli lite konstigt att lägga i Plywood där eftersom resten är massiv maghongy (eller hur det nu stavas). Det är ett klassiskt ställa att få röta på Storö 34. Jag har haft en så jag vet en del om det. Men jag vill gärna tipsa på en kille som vet väldigt mycket mer. Titta in på hans blog så kan du få mycket tips på hur man kan laska i bitar här och var, han har gjort det på flera ställen med bra resultat. http://sethakan.blogspot.se/ Lycka till /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 19 Mars , 2012 Hej Jag hade lagat med massivt trä istället. Det blir ett bättre resutat och håller bra. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 19 Mars , 2012 Oj - där hade jag nog inte satt plyfa. Kolla hos Malmö list de har hyfsad sortering på massiv mahogny - blir nog in så dyrt att byta hela biten och bra mycket snyggare. Om du fortfarande ska laska i en bit i det lilla hålet så kan du ange måtten så ska jag kika i förrådet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 19 Mars , 2012 Ok, tack för tips. Plywood ser mu ut som massivträ om det är av hög kvalitet, och det rör sig mindre än massivträ, enligt min erfarenhet. Men den (erfarenheten) är inte det minsta marin, så jag köper det ni säger. Jag kommer inte att byta på hela stolpen, inte nu i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Mars , 2012 Håller med övriga om att laska in mahogny. Plywood känns som en sniklagning och sådana tycker inte inte hör hemma på en Storebro. Det vore som att laga rost på en Rolls Royce med glasfiberspackel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 20 Mars , 2012 Äh, varför kludda till det?! Jag kör med silvertejp i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Det finns brun tape. http://www.marko.se/vavtejp-50-mm-11650252-p-334-c-278.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 20 Mars , 2012 Helt klart rör sig plywooden mindre än det massiva träet. Det är också orsaken till varför man lagar massivt trä med massivt trä. Man vill att lagningen och det lagade ämnet rör sig lika, annars finns risken att det spricker för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 20 Mars , 2012 Det låter ju rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Mars , 2012 Silvertejp är ju lite töjbart så då behöver han inte oroa sig för att trät rör sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Men nu får vi ju hoppas att det där var ett skämt. Det var det i varje fall från min sida. Det är klart att du skall laga med massiv mahogny, annars blir skadan snart större. Det är bara fram med vassa stämjärn, eller vad du nu har för verktyg som passat för ett sånt jobb och som du kan hantera. Bort med allt som är ruttet. Tillverka en bit att lägga i av rätt massivt träslag. Som lim anväder du Epoxy som du blandar med ett fyllnadsmedel - varför inte sågspån från mahognybiten du skall sätta i. Senast ändrad av toaen | 20 mars 2012 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 20 Mars , 2012 Har du förslag på epoxy (eller finns det bara en sort)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 20 Mars , 2012 http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-252134/ Till exempel... Stryk på oförtjockad epoxy på träet, båda bitarna, vänta 20 minuter. Ta den förtjockade epoxyn, lägg på, tryck dit biten i hålet. Låt härda. OBS att epoxy är sjukt allergent, plasthandskar gäller och dammfilter vid slipning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 20 Mars , 2012 Fint! Med oförtjockad menar du utan härdare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2012 Nej du skall naturligtvis blanda i härdare annas skiter det sig helt. Fötjockad epoxy - lim - Epoxy som man blandar ett fyllnadsmedel i. Jag brukar också stryka på ren epoxy(med härdare iblandad) innan jag lägger dit den förtjockade epoxyn vid limning. Som fyllnadsmedel när du limmar mahogny kan du ta sågspån av mahogny, annars finns det olika fyllnadsmedel att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 20 Mars , 2012 Som toaen skrev. Och, om man inte lägger på oförtjockad först och låter suga in innan man lägger på den förtjockade blir fogen lite svulten, insjunken och inte så stark. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 20 Mars , 2012 Såg på din bild att vi ligger på samma brygga - åtminstone efter det att du fått båten i sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 20 Mars , 2012 Menar du den här bryggan? http://storebro34.se/wp/2011/10/08/host-nar-masterna-ar-borta/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 21 Mars , 2012 Nähä, tyckte av andra bilden (som jag inte hittar igen nu förstås) att du ligger på brygga B. Där ligger vi iallafall - helnöjda med Höganäs hamn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 24 Mars , 2012 Vi låg där några dagar i väntan på upptagning. Vi ligger i Lerberget annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 3 Juni , 2012 Nu är silvertejpen på plats. http://storebro34.se/wp/2012/06/03/rotan-i-stolpen-pa-vag-bort/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1Fendert 0 Postad 6 Juli , 2012 i GNARP, BÅTHOBBY HOBBY-TRÄ! Leta på nätet! Eller gå in på någon BÅTHOBBY affär för RADIOSTYRDA FARTYG! Här är ett Fartyg som heter duga, har byggt 14 st modeller!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1Fendert 0 Postad 6 Juli , 2012 GLÖMDE bort att det ligger 2 Hobbyaffärer i HGB.. inte så långt från Höganäs! Hobbyakuten och Hobby som ligger oppe vid Telegrafens Bar & Rest in på gården! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser