sorken88 0 Postad 18 Mars , 2012 Jag har bytt motor och håller på med det sista finsnickeriet, då jag skall koppla propelleraxeln mot backslaget. Mellan backslagets axel och propelleraxeln skall jag ha en scardakoppling, som tillåter någon grads skillnad mellan propelleraxel och axel till backslaget. Det finns en centrummutter som, jag förmodar, skall dras åt. Blir dock inte riktigt klok på åt vilket håll den skall dras åt, samtidigt som jag vill vänta med att sätta på tätningen till det vattensmorda lagret. Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Mars , 2012 Du menar en scatraknut va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 18 Mars , 2012 Ja så heter det nog. Har ju linjerat upp det grovt med en jigg som jag lånade av Rodahls. Sedan i med motorn, och jag kan dra ut och föra in propelleraxeln utan problem. Är bara litet orolig att det skiter sig i det blå skåpet när jag startar upp maskineriet. Man vet ju inte riktigt före man gjort det en gång. Man vänder sig till ett forum där man hoppas att det skall finnas själar som utfört motorbyten och kan hjälpa till att korrigera misstagen innan de dyker upp. Problemet jag har nu är att det sitter en centrummutter på kopplingen och jag har inte provat vilket håll man skall dra den på. Normalt är ju medurs för åtdragning ovh moturs för att lossa, men när det gäller sådana här detaljer kan det ju vara precis tvärt emot naturlagarna, därav att jag frågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Mars , 2012 Min magkänsla säger att knuten ska sitta med muttern åt det håll så den inte kan slås loss av rotationskraften, men även jag kan ju ha fel? Du får väl chansa och dra dit med loctite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser