Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
hellraiser32

demontering svänghjul

Rekommendera Poster

Då jag inte får någon gnista på min evinrude 40hk från 60talet så måste jag bort med svänghjulet...men hur får jag bort det...har ingen avdragare och ingen som har en i närheten heller...några bra tips?

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag förmodar du har 3st ca5,0mmhål runt centrummuttern på svänghjulet. I så fall kan du taga vilken lämplig järnbit ca4-5mmtjock o tillverka en avdragare, det är ett ganska enkelt verktyg kolla bara så att det blir rätt gengor till dom 3 dragskruvarna den i mitten blir en frigående m8 m mutter på undersidan. Försök ej m kloavdragare då riskerar du MISSLYCKAS!              

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt: Försök ej m kloavdragare då riskerar du MISSLYCKAS!             

 

Det blir lätt snett!

En fuling som inte rekommenderas men ofta fungerar är att  slå på axeln samtidigt som svänghjulet hålls i översta läget på lagerglappet som kan vara ett par mm och det kan funka på småmotorer där vevaxeln inte väger så mycket.

Låt muttern sitta kvar så ev. gängor jämnas till om man har otur att slå sönder överdelen på gängorna. använd en blyslägga eller en av plast. Har man en bit aluminium som mellanlägg skyddar den axeln bra.

Det viktiga är: att svänghjulet hålls i översta läget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en järn bit med 3 borrade hål som passar dom på motorn och ett större borrat hål i mitten med en fastsvetsad mutter på undersidan? sen skruvar man fast plattan med dom små skruvarna och gängar sedan en bult i mitten? har jag tänkt rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt o du behöver ej svetsa, använd muttern und järnplattan o stick in enfast nyckel i dit fall 13mm till m8 alt 15 till m10 Håll i bultskallen o skruva m muttern und plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova värma lite försiktigt för det ruskar om i rosten.

Själv har jag tagit dän svänghjul med Biltemas 3 armade kloavdragare vilket varnas för. På senaste  svänghjulet (Tohatsu 25) använde jag elekrisk mutterdragare (hjulbytarmaskin JULA) till kloavdragaren. Den har den fördelen att de slår och skakar samtidigt vilket verkar underlätta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tog en kloavdragare och monterade bort klorna, borrade hål i armarna som stämde precis med skruvhålen i svänghjulet (konstigt nog) :P men nu ska jag ut och pröva med lite värme får se om dt släpper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att du tar en TUNG hammare o ger centrum skruven på avdragaren då den är kraftigt belastad en rejäl smocka, i många fall schockas svänhghjulet alt remskivan o släpper.Men småknacka ej det kan göra mer skada än nytta   Värme kan även detta förstöra tätnigar o tändspolar, ominget hjälper låt den stå hårt belastad över natten oknacka försiktigt runt i perferin med en TRÄKLOSS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man värma så får det vara försiktigt uppe på vevaxeln eller snarare svänghjulet . Det får inte vara så mycket att värmen går ner i vevaxeln och förstör packboxen mot vevhuset.

På en bil jag hade skulle man värma ett kullager till nånstans runt 80 grader för att man skulle kunna kränga på detpå hjulaxeln. Så visst gör värme även i måttliga mängder skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...