Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Jingo

Billiga nya båtar !? Existerar båtarnas svar på Hyundai Atos?

Rekommendera Poster

Var på båtmässain i Älvsjö, gick och tittade på båtar mellan 5,5-7 meter med kanske 60-100 hkl utombordare för vanliga knegare. Då tänker jag en enklare typ av HT, DC eller Dubbelpulpetare som man kan ha som till och från stugan.
Till det ett rimligt inköpspris. Några säckar betong, ungarnas cyklar, planteringsjord, matkassar, någon trädgårdstol m.m. ska med ombord och sen åka lite skyddat. Ingen onödig utrustning som spisplatta, vattenho eller stoppade dynor alla IKEA-fåtöljer. M.a.o. båtarnas Hyundai eller Skoda Felicia, billigare utan extravaganser.

Den typen av båt hittar jag inte så många av. Det närmsta jag kom var Sandström 560 och 620 MC med rimliga pris. Man kan ju göra som jag och ha en 40 år gammal Fjord Wing eller brorsan gamla Ockelbo. Det finns ju lite polacker men då är det mittpulpet och friska vindar (innebär att hustrun stannar hemma).

Men om man vill köpa något nyare, vad göra ????
Jingo undrar och ber om tips/ kommentarer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns styrpulpetare som har akterkapell som tillbehör t . ex. Silver 540 CC.

TG ser man annars ofta som transportbåt  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat över vad som kostar i båtarna. För samma pris som en styrpulpetare med 60hkr på aktern får man en riktigt trevlig ny personbil. Båten består av två skal som limmats samman. Det är där hela utvecklingskostnaden för den båten sitter. Resten, styrning, elprylar och motor köps in i färdiga enheter. Vill man sitta på stoppade säten får man hosta upp med en orimlig summa för ett par skumplastdynor med äkta marinblått tyg. Bortser man från motorn i båten så finns det mer teknik i personbilens högerdörr än vad som finns i hela båten.

På båtmässan i Helsingfors fanns en del estniska, polska och några finska tillverkare som visade lite enklare modeller. Men för dem räcker det ju att vara bara lite billigare än premiumtillverkarna. Tyvärr tror jag båtpressen har en avgörande roll i kundernas attitydfostran, man älskar premiumbåtar och ser lite över axeln på de billigare båtarna. Själv söker jag också någonting oömt utan status att ta mig ut till sommarstugan i. Ser ändå ut som att jag gör det i vår Glastron V-450 från 1971 denna sommar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att problemet är att det inte finns någon som importerar båtar ifrån Korea, Kina eller Indien...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fräckare en Thailändarnas longtailbåtar hade man ju tänkt sig så Korea- Indien blir väl svårt.

smiley

Tittade på de nya Buster XXL och Magnum, båtarna har bli längre, stolarna fetare och lastutrymmet mindre. En räjel näve ¤ kostar det så dom kan man glömma numera.

Håller med om biljämförelsen, har lite svårt att se mig i spegeln när man tänker på hur mycket båt man får för dom 219 KKr jag gav för min nya Mondeo på Bilia.

 

Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet tillverkade Mondeo är någon handfull 10-potenser högre än antalet dubbelpulpetare att andelen manuellt (=dyrt) arbete i båt- kontra bil-industrin är markant högre gör sammantaget att båtar är dyra och bilar billga, jämförelsevis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett reportage om billigare thailländska aluminiumbåtar med kabin som importerades till Sverige i en båttidning för en 4-5 år sedan. Någon som vet vad som hände med dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som jag gjorde och köp som jag en Ryds 535 BF. En riktig alltiallobåt. Börjar tredje säsongen med den nu och använder den mestadels som transportbåt av grejer till stugan på Brännö men också som fiske och badbåt. Tar lätt 5 pers och packning. Sitter en 60hk Yamaha 2-takt på. En av de bästa båtar jag haft då den har höga fribord, något många glömmer på styrpulpetar nuförtiden och man sitter som en dränkt råtta när man är framme. Att det också är mittpulpet på den med stolar som går att rotera och skjuta fram och tillbaka gör den bara ännu bättre.



Senast ändrad av Rolle85 | 19 mars 2012 | 08:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där resonerade jag också, men nu när jag köpt husbil vettefan om det håller. 

Köpte en sprillans ny Adria Twin, byggd på en Fiat Ducato van förra sommaren.  Adria bygger alltså för hand om en Fiat med skåp till en fin husbil som har:

Rejäl isolering och dubbelglas i alla fönster utom i bildelen, inga problem i vintras vid -20.                 6 kw gasolvärmare med luftburen värme och en p11, vamvattenberedare, toalett med dusch, 120 liters kyl och frys som går på 12v, 240v och gasol. Kök med diskho och tvålågig spis, ledlampor i hela bilen, trevligt möblemang med svängbara framstolar, markis, 240v-anslutning med extra bodelsbatteri och laddare, uttag 12v och 240v lite varstans.  Färdigdraget kablage med uttag för tv-antenn, radioantenn och backkamera, uppvärmd och isolerad gråvattentank, AC, farthållare och mycket mer.  Allt detta för i runda slängar 500 000:-  Bilar rasar i värde, men det gör inte husbilar som mer liknar segelbåtar på andrahandsmarknaden.  Adria bygger flera modeller men i små upplagor av varje, lite som båttillverkare alltså.  Båtbranchen är sjuk, någonting är förbannat fel när en ny Mercury Optimax 75 hk (en tvåtaktare) kostar 90700:- och en ny Peugeot 107 kostar 89900:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ganska enkelt kan punktera diskussionen/gnäll om att båtar är dyra, genom att titta i resultatrapporterna och se hur ekonomin ser ut för båttillverkarna. Om det stämmer att det är grymma överpriser så borde ju rimligen tillverkarna och kanske även handlarna göra enorma vinster och ha stora marginaler i %. Mig veterligen är inte så fallet. Då stämmer det ju antagligen att priserna beror på små serier, höga utv kostnader per enhet, relativt dyra delar (elektronik, motorer mm). ganska liten del automatiserad tillverkning = många manntimmar per båt etc.

För en båt som kostar 250 k i handeln kan man ju direkt dra av moms 20%, transport, handlarens marginal, övriga kostnader som man har hygglig koll på som motor, viss elektronik mm. Oftast blir det inte så stor slant kvar när allt detta är avräknat. Den summan ska ju täcka allt material, tillverkarens marginal, arbetskraft, tillverkningslokaler mm..

Jag är ingen försvarare av överpriser på något sätt men jag tror ändå att de priser vi ser idag till största delen speglar den trista verkligeten i en liten bransch,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker att man kan punktera ditt inlägg genom att läsa mitt inlägg strax ovanför ditt wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en husbilstillverkare har ju lägre kostnader än en båttillverkare. Dels ganska mycket större serier, om än klart mindre än biltillverkarna. Sedan köper de ju motorer och drivlinor från biltillverkare, ofta ganska billiga varianter som tillverkas i jättevolymer jmf med båtdito. Jag tycker inte kostnadsbilden vid själva tillverkningen går att jämföra mellan husbilar och båtsr. Ta en stor båttillverkare som tex Nimbus. De gör kanske 4-500 båtar om året. Hur många husbilar gör Adria? Inte 500 st iaf? Tillägg, kollade upp och Adria gör ca 14000 enheter per år.

 

Senast ändrad av thundergod | 19 mars 2012 | 17:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om diskussionen stannar på att vi som vill ha lägre inköpspriser får kämpa vidare i båtar från 70-80 talet. Tyvärr även med motorer från 80-talet, men går det så går det.
När man läser Jelvings kanonbra artikelserier om olika båtfabrikanter/-tillverkare så gör dom ju vinster när det går bra, sedan blir dom fartblinda och kör i diket. Det verkar ju vara så om och om igen.

Jag ska starta en tråd med lista på prisvärda begbåtar för att driva frågan vidare. (Jag lägger även den under motorbåtssnack) Ska bli kul att se vad som kommer upp där.

I helgen täckte jag av halva pressen, så klart blev det storm på natten så det som jag lämnade kvar smattrade på som om Zorro fått hybris med piskan. Gick knappt av sova men det är ju vår i luften.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae båtmotorer är mariniserade versioner av bil och maskinmotorblock.  Det vill säga merparten av utvecklingskostnaderna är betalda när Penta börjar skruva på en motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla Nordiska båtar tillverkas i mycket små serier, och det betalar kunden för..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...