Henkee 1 Postad 17 Mars , 2012 Hej igen! Nu är det så att jag har min nya pärla har anlänt och står redo för sjösättning.. Men lite övernojjig som man är i början så undrar jag om man behöver skydda båten med pressening såhär en månad innan sjösättning? Det känns lite överkurs.. Likså så är motorn inte vinterkonserverad då den stått inomhus. Behöver man göra det nu? Mvh Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 17 Mars , 2012 Grattis till nya båten! Det är alltid kul med en ny båt med många drömmar och förhoppningar. Vad gäller dina frågor så underlättar det om vi får reda på var i landet du befinner dig och vad det är för motor. Även vad det är för båt spelar ju en viss roll och var den gått senast innan den togs upp på land. Tex om motorn är en diesel så skulle jag inte bry mig om någon konservering men kanske provstarta den med sötvatten kopplad till kylvattenintagen för att se att det funkade och få motorn sköljd från ev saltvatten. Men det kanske du gjorde i samband med köpet? Om du befinner dig i södra halvan av landet och båten har tak/kapell som skyddar på samma sätt som när den ligger i sjön så skulle jag inte bry mig om någon täckning. Om båten är längre norr ut så skulle jag nog ordna något. Som sagt, mer info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 17 Mars , 2012 Jag bor i Kungsbacka strax söder om Göteborg. Motorn är en Suzuki df90, bensin. Båten är en HR 510 med ett akter kapell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 17 Mars , 2012 Båten har gått i sötvatten och har just nu som sagt ett körkapell. Tack på förhand. Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 17 Mars , 2012 Är motorn servad i höstas med nya oljor mm, behöver du inte göra något. Det är ju precis som hon ligger i sjön under sommarhalvåret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 17 Mars , 2012 Jo den ska vara servad nu innan försäljning. Jag oroar mig inte jätte mycket för båten. Det är mest så motorn klarar några nätter med minusgrader om det skulle bli det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Mars , 2012 Det är inga som helst problem med motorn. De flesta förvarar sina motorer monterade på båten även om ekipaget förvaras utomhus hela vintern. Utombordare har inte alls samma risker med frostsprängning som inombordare har och har dessutom motorn förvarats inomhus hela vintern lär det inte vara mycket vatten kvar i kylsystemet. När det gäller täckning så är det lite märkligt hur man som båtägare tänker/känner. På något sätt så känns det som att så fort båten inte ligger i vattnet så kommer den skadas jättemycket om man inte täcker den. Detta är givetvis helgalet...bara för att båten flyttats upp på land 50 meter till sin uppställningsplats (som exempel alltså) så utsätts den inte för värre saker än vad den gjorde när den låg vid bryggan. Det man behöver skydda båten från när den är på land är mycket snö, fallande löv och annat nedfall. Skillnaden mellan sommartid och vintertid är att under sommaren tar man som båtägare oftast hand om löv och smuts som hamnar på båten relativt snabbt medan på vintern får ju båten ligga flera månader utan åtgärd och då kan skador uppkomma utan täckning. (Ovanstående är en rejäl generalisering för att belysa ett exempel så ni som inte känner igen er i beskrivningen behöver inte förklara att ni tänker på ett helt annat sätt.) Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 20 Mars , 2012 Tack så mycket för svar. Då får hon stå ute och gotta sig innan sjösättning.. LÄNGTAR!!! En annan undran jag har är att jag ska montera ett Motorlås typ Combilock. Låset ersätter ju en motorbult och det har jag inga problem att montera men hur gör jag med tätmassan (sikaflex)?? Ska jag bara trycka in i bulthålet från båda hållen innan jag för in den nya bulten? Då känns det som om jag trycker bort massan med bulten samt att jag får på gängorna. Att få in massa i hålet när bulten sitter där känns tight då det är exakt passform. Nån som vet?? Mvh Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Mars , 2012 Får du lägre självrisk på försäkringen så kan du ju montera motorlåset men om tjuven vill ha din motor så tar han den ändå finns fina 12V skärbrännare idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 20 Mars , 2012 Försäkringen kräver det samt att jag kan tycka att tjuven tar nog hellre en motor utan lås än med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 21 Mars , 2012 Se till att motorn är nertiltad bara så att det inte kan regna vatten ner i propellern/växelhuset som sen fryser om det blir minusgrader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser