Gäst BonusVita Postad 17 Mars , 2012 Jag spekulerar i att köpa mig en segelbåt i sommar. Och jag har kollat på ett flertal hittills där ungefär 50% har haft en rak propelleraxel och resterande 50% har haft en saildrive. För segling i den Bohusländska skärgården och kanske lite längre stinter till våra grannländer, så undrar jag bara kort. Vilket är bäst? Saildrive eller rak axel? Vilket är mest driftsäkert, vilket är mest underhållsfritt? Vad är det för definitiv skillnad mellan de två, förutom dess utseende? En rak axel tvingar motorn till att bli placerad ganska så nära mitten, nära den tyngsta delen på kölen, medans en saildrive kan i stort sett vara placerad var som. Sett ur stabilitetssynpunkt, var är det bäst att motorn är placerad? Tillgång till motorn inne i salongen eller utifrån via extern lucka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 17 Mars , 2012 Du kommer att få två olika svar. De som har rak axel, kommer att säga och motivera att det är bäst, medan de som har segeldrev kommer att hävda motsatsen. Jag har haft båtar med segeldrev i över 20 år och med rak axel i ca 15 år och mitt svar är att de fungerar lika bra båda systemen. Detta även om det skiljer i underhåll, ljudnivå och annat. Jag skulle absolut inte välja båt efter dessa kriterier, utan efter vilken båt som tilltalar mig mest och bäst uppfyller mina krav. Hade jag två likvärdiga båtar med olika drivsystem att välja på, skulle jag välja den som hade den starkaste motorn. Min uppfattning är att man aldrig kan ha för stark motor, inte ens i en segelbåt. Dessa är mina preferenser och erfarenheter, men många har kanske andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 18 Mars , 2012 Hej, Vågar nog påstå att rak axel kräver lite mindre underhåll. Ett saildrive måste du byta gummibälg på med jämna mellanrum (oftast vart 7e år om du följer tillverkarens rek) och det kostar ca 30K, lite beroende på plats i maskinrum etc om du inte kan göra det själv. Se till att du har en bra axelpackning om du kör med rak axel, typ vattensmord black-jack och undvik axlar med fettkoppssmörjning för det skitar ner och luktar verkstad i hela båten. En blackjack är underhållsfri. Borde inte vara så dyrt att sätta på om det inte finns på den du köper. Du får vanligtvis lite mindre vibrationer / ljud i båtar som har saildrive - dvs för- och nackdelar med båda så låt inte det bli avgörande för val av båt. Jag har haft båtar med axel i många år men har nu saildrive. När det gäller placering av motorn ur stabilitetssynpunkt får vi nog utgå från att konstruktören har designat båten för bästa stabilitet där han/hon valt att placera motorn. Låt motorn var placerad på den plats där den är designad för att sitta. Från ett underhållsperspektiv är det bra om det lätt går att nå alla delar på motorn utan att behöva plocka ut den eller annan fast monterad inredning. Tyvärr är det ofta trångt i motorrum på segelbåtar... Senast ändrad av JohanSailor | 18 mars 2012 | 17:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Mars , 2012 Den gång man får problem med motorn prisar man god åtkomlighet. Att skruva loss paneler för att åtgärda blir det oftast. Då gäller det att man når de viktigaste funktionerna. Det finns båtar med motorhuv som på motorbåt. Med en sån länns det som att ha ett stort maskinrum man kan gå ned i. Har för mig att Maxi 95 har lätt åtkomligt i salongsbordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser