Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Gäst

Avplockade proppar

Rekommendera Poster

Gäst

Båtvarvet plockade av våra dubbla proppar när båten skulle in i hallen. Anledningen var att propparna skulle till balansering. För att få av dem fick man värma men frågan är nu när de skall tillbaka; kan man montera dem utan att värma dem igen?

post-10019769-1394236978,9464_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej proppar skall inte värmas dit. Sen råder delade meningar om hurvida den större eller mindre muttern skall dit först eller sist.

Likaså om man skall ha fett på axeln eller ej. Har hört av en propellerguru i USA att fettet försvinner och då blir det ett litet glapp. Han påstod att axelbrot förekom pga detta. Dock tror jag att de flesta lägger lite fett emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lämpligt att man smörjer med vattenfast fett, det försvinner inte. Då slipper man värma av dom nästa gång de ska tas av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns inte helt optimalt att smörja konan som ska greppa. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uttryckte mig inte helt klart i mitt förra inlägg, jag tänkte på splinsen mellan axel och propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Grande tack, guys, för era svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade idag med en bekant som driver en propellerreparationsfirma. Han bekräftade det jag läst på amerikanska forum att man absolut INTE skall lägga fett på propelleraxeln innan montering. Detta just pga fettet försvinner och det blir glapp. Följden blir att kilen får ta upp hela kraften med risk för slitage. Även risk för att axeln kan gå av. Det är konan som skall hålla propellern på plats. Inte kilen.

Rätt sätt är tydligen att värma propellern så den blir ljummen och sen dra dit den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Splines smörjer man där sitter faktiskt fettet kvar och gör nog nytta för att inte slita ned räffelaxel och räffelhål. Kona håller till största delen med geppet i konan blir säkert bäst med torr axel och hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ljummen, då antar jag att en bra värmepistol kan göra jobbet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hans förslag var kokplatta eller liknande men då han sa ljummen så borde en värmepistol duga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...