Gäst Bar190 Postad 22 December , 2004 Hej! Är sugen på att slänga på SIlent Choice på min Merc 5,7 men var får man tag på det? och finns det någon möjlighet att få det till ett vettigt pris? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrilleboss 0 Postad 27 December , 2004 tja på er alla..undrar oxå samma sak...är oxå sugen på ett Silent choice paket. ..vet om ett ställe där det kanske går att få tag på... www.avgaslimpor.se men är det nån mer som vet nått bra ställe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 28 December , 2004 Hej berätta gärna här om ni hittar ett vettigt alternativ (är också intresserad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Emil Postad 28 December , 2004 Har iofs inte fått min båt ännu men ev. är jag också intresserad. Kanske läge för ett grupp köp från USA - Bör väl bli billigare än att köpa här hemma skulle jag tro. Någon som vet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 28 December , 2004 Ni har inte funderat på att bygga själva? Inte alls så svårt o framförallt billigt... (framförallt om man kan nöja sig med att styra spjällen med vajer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 28 December , 2004 Nu har jag hittat en som säljer: www.batdelsimport.se Men priserna lockar inte... Kanske en bra idé att gå samman och importera, eller ännu hellre bygga en egen lösning, hur svårt kan det vara? Jag har grunnat en hel del på det sistnämnda och tänker ungefär som så: I äkta silent chice är det då ett spjäll som öppnar ut och ett som stänger mot drevet, eller är det hela tiden öppet mot drevet? Om det räcker med att stänga den öppna kanalen och därmed pressa avgaserna via dreved torde det vara ganska enkelt att bygga ihop något. Jag misstänker dock att det skulle innebära att vattnet i de fuktiga avgaserna åker ned till drevet och de torra avgaserna åker den andra vägen, på så vis kanske man får problem met brända avgasslangar. Men jag ska fundera vidare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 29 December , 2004 Du har nog rätt om priserna..dom får en verkligen att fundera på att bygga ett system själv.Måste titta och mäta lite i båten, kanske se om det går att göra själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 30 December , 2004 kolla in denhär sidan http://www.imcomarine.com/pages/exhuast.html prisnivån verkar ok från 685 dollar uppåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 1 Januari , 2005 Bra länk, de priserna var inte så dumma alls... Är det någon som förstått om man behöver två ventiler eller bara en. Jag menar om det räcker med att stänga åt för de raka rören för att avgaserna skall pressas ut genom drevet, eller behöver man en ventil även för avgaskanalen mot drevet? Om det bara behövs en ventil så kan det inte vara så svårt att bygga eget tänker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 1 Januari , 2005 enligt vad jag har förstått så används det nog bara en ventil som stänger det raka röret. Det gör ju självbyggandet ganka mycket enklare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 2 Januari , 2005 Ja, om man kan få det bekräftat att det bara är en ventil så är det nog värt besväret med ett eget bygge. Vad jag förstår skall ventilen/klaffen stänga helt när motorn stoppar för att förhindra att vatten kan komma in i motorn. Det borde väl finnas lämpliga klaffar att köpa som: klarar miljön och temperaturen, är tätslutande samt har någon form av genomgående axel som man kan fästa en solenoid eller motsvarande på. Såg förresten att Sound advantage-systemen var byggda så att man kunde välja steglös omkoppling, på så vis borde man ju i princip kunna välja steglöst hur hög ljudnivå man vill ha... Måhända är jag ute och cyklar... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 2 Januari , 2005 så har jag också förstått det,stängd motor stängda spjäll.sound advantage funkar nog så att man kan välja ljudnivån själv,coolt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 3 Januari , 2005 Jepp, ytterst coolt... Funderar vidare, jag skriver när jag kommer på hur jag ska göra. Föreställer mig att jag behöver: Låta tillverka ett T-stycke i rostfritt Köpa någon form av ventil, slutröre elmotor eller motsv. Borde kunna klara detta på några tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 7 Januari , 2005 En fundering till: Är det endast när motorn är avslagen som det finns risk för att vatten svallar in bakifrån, eller behövs vattenlås även när motorn är påslagen? Jag tänker, om jag låter ventilerna stänga när motorn slår av ser jag inget behov av ytterligare vattenlås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 8 Januari , 2005 Har tänkt ut mitt system ganska färdigt... sätter nog för säkerhets skull in en ventil nära utblåset (finns på imco`s sida) mitt problem ligger närmast i det vad jag skall styra spjällen med för elmotor? förslag på var man hittar en lämplig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 12 Januari , 2005 ss2100, bra länktips, ska se om jag hittar förslag på spjällstyrning. Vilka spjäll hade du tänkt använda? Jag har inte hittat några bra spjäll ännu. Vore kul att höra hela konceptet du tänkt ut, vilka delar du tänkte använda och var du tänkte beställa dem. Behövs det något från USA kanske man skulle kunna göra en gemensam order. /Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 12 Januari , 2005 hittade en 12v el-solenoid som egentligen är till för att styra centrallås i bilar med. Kopplar man om den så både drar och skuffar den. Kostar ca 15e~150 kr går visserligen endast från ändläge till ändläge. Det yttre spjället som stoppar vågår har jag ej hittat ännu :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan-Olof Postad 22 Mars , 2005 en på blocket sälger för 12 papp nya 0708-428389 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 24 Mars , 2005 Ett tips är att montera själlen på utsidan av akterspegeln. System med spjäll på insidan får lätt läckage och då rinner det in vatten i motorrummet. SS2333 är ett bra stål att nyttja, faktiskt bättre än SS2343 när det gäller avgaser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 28 Mars , 2005 Jag har kikat på Sound advantage från IMCOMARINE i USA. Fördelen är att de är steglöst ställbara så man kan reglera ljudnivån precis som man vill. Prisuppgift enligt nedan mail: our Sound Advantage system sells for $685.65 each which is set >up for >1 engine. >If you do not have a switch, you will also need a switch and wire >harness part number SAWK-20 @ $28.35 each. >Exhaust tips are not included. >Freight to Sweden is around $150.00. Borde hamna på runt 8000:- inkl frakt o moms. Är det någon som har erfarenhet av detta system eller av IMCO? ___________________Redigerat: Ojsan, detta snackade vi visst om redan tidigt i tråden.. :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 28 Mars , 2005 Jo, när jag nu gör hål i akterspegeln för att dra ut avgasrören. Är det någon som har tips om hur man går tillväga för att få ett absolut vattentätt resultat, så det inte kan komma in fukt i akterspegeln? Jag tänker naturligtvis inte ge mig på det förrän jag känner mig helt påläst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 23 Maj , 2005 hejsan har lagt upp några bilder på mitt hembyggda system i mitt fotoalbum. Ett stort tack till Micke i verkstan som förverkligat mina ideer... få se hur det funkar :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 25 Juni , 2005 man kan ju bygga egna det gjorde vi ett rör ut genom akterspegeln och ett ner till drevet och ett spjäll som styrst med servo från fjärrlåsfrån en bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser