Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Havskatt

Extra ankare - Vara eller inte vara?

Rekommendera Poster

Kör Ni med ett extra ankare?

Jag hade ett i förra båten som släpades i och ur år efter år och faktiskt aldrig kom det till användning. Nu har jag bytt båt som har ett elektriskt ankarspel och jag vet inte om jag ska skaffa ett extra ankare?

Å ena sidan är det bra att ha ett för säkrhetsskull och å andra sidan tar det massa plats och används sällan osv 

Draggar ankaret får man troligen ändå byta plats och skulle man tappa ankaret är det då hela världen att åka till närmaste gästhamn ?

Kort och gott hur tänker Ni kring detta?

//Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt och hållet på hur man använder båten. I min Hållöjulle (lilla bilden till vänster) har jag bara en dragg. Det är aldrig frågan om något annat än korta dagsturer i närområdet.

På mina stora båtar har jag alltid minst fyra kompletta ankarutrustningar av olika slag. Den båten är det sällan jag går nån dagstur med. Nån enstak helg kan det väl bli men iregel blir turerna på minst två veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara två...Delta på 6kg i var ände å en 4klo dragg som backupp....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, alltid minst två extra ankare med linor finns med i min stora båt. Att det tar plats spelar inte någon roll eftersom det är prioriterat.

Skulle mitt ankare till ankarspelet fastna eller linan gå av mitt i natten vill jag inte ta mig dels till en gästhamn mitt i natten dels ta mig till en affär för att köpa nytt.

Det har varit nära flera gånger att andra båtar kört in i min ankarlina så där vill jag inte riskera något.

Även när ankaret släpper när jag ligger i naturhamn känns det bra att kunna lägga ut ett extra ankare för att säkra.

Ett ankare har jag i fören så att jag enkelt kan svajankra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kl 03.15 kan det vara långt till närmaste gästhamn, dvs alltid två ankare tar ingen större plats just när sällan dyker upp, bra att ha!! Jag vet.....surprise

Hopfällbar dragg 5 kg ligger tryggt i motorrummet.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm det är entydigt och bara att ta till sig av era råd. Får bli en dragg på 6 eller 8 kg. //Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Jag tänker såhär; vill det sig illa (rent säkerhetsmässigt alltså) så har man att förlita sig till 1 ankare, eller 2. Då känns svaret rätt givet. Hade vi ägt en Askeladden roddbåt hade jag kanske resonerat annorlunda wink

Vi har elektriskt på akterspegeln och ett grymt manuellt (?) med lina i ankarboxen på fördäck.

post-10019769-1394236978,92_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I välbesökta hamnar utan akterförtöjningar kan det nog finnas mycket skrot på botten?
Har en billig blyplätt för tillfällig ankring på sådana ställen, dumt att trassla in dyra original-bruce kan jag tänka. Plätten är ju jämförelsevis rund och krokar därför inte fast i ev skrot på samma besvärliga sätt.

Kan även använda den bara som ryckutjämnande tyngd på ankarlinan vid sällsynta tillfällen, t.ex. som förstärkning vid uthalad natt-ankring mot land i naturhamnar då vindprognosen verkar tveksam.
[samt även använda den vid finväder i trånga grunda naturhamnar där morgonpigga båtgrannar kan tvingas passera helt nära, de slipper då riskera propeller-intrassling eftersom min lina ligger rätt säkert nedtvingad på botten. (Och jag kan få vakna helt sakta i lugn&ro. ;)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om både att tappa ankare och draggar som fastnat under en kabel så vi fick kapa trossen. - Så jag har två ombord ett att ankra med och ett för säkerhets skull.

Dessutom det kan vara bra om man ligger i naturhamn och det blåser illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Man bör ha 2 ankare med sig ut.

Man kan tappa eller på annat sätt bli av med ett ankare, och de e inte förens det sker nåt som man uppskattar att man har ett extra.

Själv tycker jag att det kan va praktiskt att ro ut ett extra ankare om det första släpper.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen tycker att det är onödigt med ett extra ankare ser jag. Frågan är om en dragg är OK eller om man ska välja ett bättre? Är inne på en 8kg dragg, frågan är om man kan snåla lite på vikten och köra ett 6 kg? Båten väger runt 2500 kg //Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre med en dragg än ingen extra.. Sedan är det ju beroende på plats i båten. 

Jag har ankarspel, skall ha med en dragg - eftersom den är ihopfällbar och tar liten plats :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut extraankare. När vi svajar använder vi ibland två ankare i vinkel från fören för att minska svängningarna.

Men man kan även förlora ett ankare. Såg en gång på Huvudskär hur en kille inte fick upp sitt ankare vid en vindförändring mitt i natten då alla var tvugna att kasta loss och lägga sig på en ny läsida. Det blåste ganska hårt i fronten men han var tvungen att ge sig ut då han inte hade något extraankare att ankra om med. Hoppas det gick bra för honom. Han var nog ganska färsk på sjön.

(Vi lyckades med konststycket att ankra i en kabel samma natt - såg inte skylten i mörkret. Kom loss genom att lyfta kabelm med ankaret en bit och sedan låta ankaret falla nedåt igen några gånger. Till slut hamnade det inte under kabeln. Puh!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir så trött på Maringuiden ibland. Detta blir tredje gången jag skriver om detta inlägg. De andra två har bara försvunnit ut i cyberrymden och utan föregående varning. no cryingangrybrokensadindecisionfrown

De 30 första åren av mitt båtliv hade jag ingen aning om att det fanns några andra ankartyper för småbåtar än draggar. 20 av dem hade jag en segelbåt på 3,5 ton och jag hade inte mer problem med min ankring än jag haft sen dess med betydligt mer sofistikerade och namnkunniga ankartyper.

Ankarade i huvudsak mot land med akterankare och om jag låg på svaj var det i Kryssarklubbens bojar.

Det finns draggar med smala raka flyn och draggar med breda skålade flyn. De med skålade flyn tycker jag är bäst.

Den senaste draggen jag köpte var en 12 kg från Biltema. Dessvärre är bilden i deras katalog på en dragg med skålade flyn, men i verkligheten hade 12 kg draggen smala raka flyn. Egentligen köpte jag den för att retas med svärsonen, så vilken dragg det var spelad inte så stor roll. Jag har faktist aldrig använt det. Draggen är ju bara ett av mina reservankare.

Svärsonen är stockholmare av födsel och ohämmad vana, vars 16 kg äkta Bruceankare var det enda riltiga ankaret som fanns - enligt honom. Att även jag tyckte Bruceankaret var ok talade jag inte om för honom, men tog (tacksamt) emot det när han lånade ut det till mig (båtlös som han var vid tillfället - han hade ju dessutom tillgång till min båt med ett äkta 16 kg Brucankare och multiplatelina wink)

Se bilden på de två draggtyperna som jämförelse. Har för mig att jag haft draggar där flyna varit ännu bredare och mer skålade.

Jag har aldrig varit snål vare sig med ankarvikter eller pengar. Snålheten bedrar octa visheten.

Köp den största draggen du får tag på med skålade flyn och 4 meter kätting.



Senast ändrad av toaen | 19 mars 2012 | 13:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ett extra ankare, 8kg dragg med skålade flyn, kätting och ankarlina inhandlad. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som sällan ventileras är drivankare !

Skulle inte det vara värdefullt i synnerhet för motorbåtar, om motorn plötslgt strejkar så blir det behagligare att grejja med driftstoppet om båten lägger sig med fören mot sjön och inte driver iväg så fort.

Själv segelbåt och minst ett ankare fram i ankarbox plus ett ankare bak och yterliggare en liten plätt som extra tyngd som kan glida ut på ankarlinan vid behov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de allra flesta motorbåtar är det nog i så fall bättre att satsa på en extra ankarlina att skarva i om man behöver få båten att ligga med fören mot sjön.

Ett drivankare förutsätter ju sjörum. Dvs att det är långt till land och hur många av motorbåtarna går nånsin utomskärs och så långt bort att land kommer utanför synranden? Det kan naturligtvis va frånandsvind, men i den del av landet där jag bor är den förhäskande vindriktningen inte det.

Ren drivmedelstank och filter och ett medlemskap I SSRS http://www.sjoraddning.se/medlem/ skulle nog jag prioritera framför ett drivankare och så gott om extra linor.

Nu har jag faktiskt själv ett drivankare som aldrig använts. Ett litet drivankare som inte kommer att göra så mycket nytta, mer än möjligen att hålla upp fören mot vinden. En tidigare ägare till en tidigare båt hade köpt i stort sett en pryl av varje av de lite mera udda sakerna i båttillbehörskatalogen. Lämnade med minimalt när jag sålde vidare.

Fast om jag skulle behöva ett drivankare är det nog mer effektivt att vända gummibåten upp och ned. Det har hänt ofrivilligt några gånger vid utomskärs segling. Det bromsar båten effektivt.wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...