Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Lasse-L

Bohusjullar = riktiga båtar

Rekommendera Poster

Lasse - du får inte ta mina små försök att skoja till det lite, allt för allvarligt.

Men visst. Allmogebåtar som sprungit ur en månghundraårig tradition är ju beprövad konstruktioner och lämpliga för sitt ändamål.

Så vare sig jullar eller snipor är några dåliga båtar.

Mina första seglatser på egen hand började med en gaffelriggad bohusjulle.

I min familj var det ingen som var intresserade av sjön eller båtar. Jag var som de flesta unga i vårt samhälle med i missionskyrkans scoutkår. När jag var ca 14 år, fick scoutkåren en gaffelriggad bohusjulle - Bris - från en nedlagd sjöscoutkår på Fisketången. Kårchefen i min scoutkår hade nog på ett tidigt stadium förstått var för en fomme jag var, och gav mig ansvaret för båten.

Med den lärde jag mig segla hjälpligt. Jag lärde mig den hårda vägen var grunden runt Gravarne och Smögen fanns. Sjökort var en okänd företelse och den utvändiga järnkölen gjorde att det ente leddade på. J10;an som scoutkåren fick ett par år senare satte inga djupare spår hos mig - som Bris gjorde, men den genererade en del arbete vad jag kommer ihåg.

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/scoutbaten-bris_23.html

När jag köpte en L32;a på Svinnige Marina inkl båtplats och sålde min havsfidar blev jag båtlös här hemma. Köpte en plastkopia av en gammal ekjulle från Vigaren, vid Sotekanalens södra inlopp. Hållöjulle kallade den som fixade till den gamla jullen och tillverkade formen båttypen.

Nåt namn fick aldrig vår Hållöjulle, tills äldsta barnbarnet kom och frågade varför båten inte hade nåt namn. Nåt bra svar hade inte morfar och barnbarnet hade ett förslag. Lilla Hjärtat - och så fick det bli.

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/hallojullen-lilla-hjartat-2002-tv_23.html

Senast ändrad av toaen | 16 mars 2012 | 18:48

post-945-1394236978,4463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jôllar, de all dôm penaste bådar je kjenner te... Nå har je två å en hall båd... En Fin-Gal som je eier sjôl.. en gammel Drake sôm je å chefen har ihobba... å så en gammel Jôlle i förra som je har som aller kärast....

Om jag bara fick behålla en båt så fick de bli min lilla 14 fots stagseglare....

ha´ t pent Stefan

post-6806-1394236978,5547_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte själv någon julle men har egentligen sedan barnsben tänkt att jag en dag ska ha en. Problemet är bara att det alltid funnits andra båtar jag också velat ha och som vunnit praktiska poänger före jullen. Då har det handlat om både motorbåtar och segelbåtar. Ändå har jag en förkärlek för Henåjullen tillverkad i plast på BS Marin på Henån. Var med min morfar på varvet och tittade på en ny sådan på Henån i början på 80-talet och det barndomsminnet gör nog att jag följt modellen med intresse genom åren. Ser mig själv med mer grånande frisyr i en sådan.

Tyckte för övrigt det var ett förbaskat roligt initiativt med den här jôlle-weggå som ett gäng grabbar drog igång i kontrast till den i mina ögon lite märkliga vecka 29-seglingen som dragit utmed kusten några år.

Senast ändrad av Mersey | 16 mars 2012 | 20:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...