Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
JOG_27

Mögel i innertaket

Rekommendera Poster

Hej

Jag fick en fin överraskning idag när jag skulle titta till båten. För övrigt en Becker 27. I förpiken var innertaket ( lackad mahognyplywood) alldeles ludet av vitt mögel. Jag vet att det kom fram lite vatten i somras i kanterna på innertaket när det regnade, så antagligen är det något beslag på däcket som läcker.  Min plan var att ta ned innertaket och skruva loss alla beslag på däcket och täta med ny sikaflex, men nu känns det som projektet kanske blir lite större.

Jag har några frågor till er som har lite mer erfarenhet av gamla båtar:

Däcket tror jag kallas sandwichkostruktion, ytterst ett lager plast sedan någon form av fyllningsmaterial och till sist ett lager plast innerst mot ruffen. Om vattnet har letat sig in i ruffen borde även fyllningsmaterialet i taket tagit åt sig vatten. Hur gör man för att torka och förhindra att mögelangreppet fortsätter i fyllningsmaterialet?

Ska jag behandla med något inuti ruffen när jag har innertaket nere, måla eller tvätta med citronsyra eller dylikt?

Hälsningar Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har precis skaffat en tidig Dixie som jag visste om en rejäl läcka i förpiken. en tidigare ägare hade monterat furlex genom lucka och ner i ankarboxen och ej tätat laminatet. måste såga ner innertak och byta rötet balsa i halva fördäcket underifrån. jag gör inte detta förrän nästa år då det behöver torka över vintern. detta blir ett.stort ingrepp. tänker använda balsa som det är original. däcket är ju rätt rörligt och jag är rädd för att det kan spricka om jag plastar in tex divinyl. i år borrar jag några väl genomtänkta små hål så fukten kan ta vägen nånstans så länge. sedan. grejen med mögel är alla sporer måste bort och jag har lyckats bäst med ättika, både till trä o past. tvätta, skölja, skrubba och blod svett och tårar. sedan vädra, torka, vädra och vädra. jag demontera allt som är fastskruvat och tvättar ännu mer. torrbollar kan vara bra men min båt är helt öppen över vinter. alla lådor och stuvutrymmen öppna. varje vår o höst tvättar allt med vatten, lite ättika o ajax citron. lycka till :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har precis skaffat en tidig Dixie som jag visste om en rejäl läcka i förpiken. en tidigare ägare hade monterat furlex genom lucka och ner i ankarboxen och ej tätat laminatet. måste såga ner innertak och byta rötet balsa i halva fördäcket underifrån. jag gör inte detta förrän nästa år då det behöver torka över vintern. detta blir ett.stort ingrepp. tänker använda balsa som det är original. däcket är ju rätt rörligt och jag är rädd för att det kan spricka om jag plastar in tex divinyl. i år borrar jag några väl genomtänkta små hål så fukten kan ta vägen nånstans så länge. sedan. grejen med mögel är alla sporer måste bort och jag har lyckats bäst med ättika, både till trä o past. tvätta, skölja, skrubba och blod svett och tårar. sedan vädra, torka, vädra och vädra. jag demontera allt som är fastskruvat och tvättar ännu mer. torrbollar kan vara bra men min båt är helt öppen över vinter. alla lådor och stuvutrymmen öppna. varje vår o höst tvättar allt med vatten, lite ättika o ajax citron. lycka till :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Däcket på Becker 27 är väl enkellaminat?

Ta isär, tvätta/torka, montera ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...