Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
rvilhunen

Håller mitt tänk om batterier och laddning?

Rekommendera Poster

Hej, jag önskar lite råd från kunniga inom området.


Jag har funderat på hur jag skall bygga ut min batteripark i segelbåten och har kommit fram till installationen enligt bilden med dessa förutsättningarna:
 

- Alla batterierna kommer vara av samma sort,  nya förbrukningsbatterier, typ Varta Marin
- Normal kommer bägge huvudbrytare att vara inkopplade vilket medför att alla 3 batterierna är ihop kopplade. Det ger fördelarna ”god laddmottaglighet” och mindre risk att batterierna laddas ur mer än 50%. MEN vid långa seglingar (flera dygn)eller många nätter i naturhamn kommer jag koppla ur huvudbrytare för ”motor” så att ett batteri säkras.
 

Om man skulle starta från noll så kanske man skulle göra annorlunda men min fråga är: Är detta en acceptabel  lösning och håller mitt resonemang? Samt behöver jag en  laddare till för batteri B3 (se bild) om jag vill vara säker att alla batterierna är fulladdade efter en natt?

Tack på förhand,
Robert

post-10021361-1394236977,8074_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enkel matematik. Strömmen (A) x tiden (h)=  Laddningen (Ah). I praktiken tar det längre tid än kapaciteten (Ah)/laddningen (A) så du kan inte ladda upp en tom förbrukningsbank över en natt, men det kanske räcker ändå.

Två andra påpekanden: Se upp med att aldrig bryta förbindelsen med batterierna under det att motorn går.

Du behöver inte säkra jorden. Enligt Kirschoffs första lag är strömmen genom på plussidan exakt densamma som genom säkringen för jorden. Det räcker alltså men en säkring. Av tradition och en del andra skäl inte minst i bilar, bygger man elsystemet med säkringar och brytare på plussidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är onödigt med säkring i minusledningen, dock ej direkt skadligt.

Däremot är 100 A rimligen alldeles för högt värde i plusledningen, beror förstås på hur många mm2 ledning du tänkt ha fram till panelen men det känns som att en lagom kraftig ledning dit brinner före din jättesäkring går. Dvs. målet med säkringen ej uppnått. Kolla någon tabell hur mycket säkring  som är lagom för att skydda en viss kabel.

edit:
Ytterligare påpekande, om inte laddaren på bilden har galvaniskt åtskilda positiva utgångar (dvs. två separata kanaler) kan ström flyta mellan batterierna den vägen. Då blir dina batterier hopkopplade oavsett brytarnas läge, dessutom kan strömmen i den kabeln bli så stor att du kan få brand där vid för klen kabel och/eller kortis i en av batteribankarna. Det förefaller meningslöst med tvåkanals laddare i ditt fall eftersom du ändå bara tänker skilja batteribankarna åt då du är ute och seglar länge då du ju ändå inte laddar batterierna med laddaren. Kanske är det dock så att du använder en befintlig laddare, koppla då ihop utgångarna och dra kabeln till den ena banken. (Kanske är laddaren avsäkrad internt och då kan det duga, fast det skriver du inget om så jag kan bara spekulera.)

mvh



Senast ändrad av kapten_cook | 15 mars 2012 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna!

Mycket är från Beneteau standard 2003 el installation bl.a. säkringarna och laddaren (kombinerad laddare och el central), därför utgår jag ifrån att laddare har 2 två separata kanaler”.

Är det bättre att koppla bägge laddkanalerna till samma bank? Om laddaren är avsäkrad internt vet jag inte, men det står i manualen  ”2 protected outputs”.

Men om man har målet att ha kapacitet för att ladda upp alla 3 batterierna från typ 50% till 100% på en natt (c:a 12 timmar) med landström,  inklusive förbrukning under tiden så borde det vara rimligt
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en 30A flåktlös laddare och den var bra. Laddade snabbt i vad vi förbrukat. Den pajade och vi köpte en laddare med fläkt. Fläkten surrade så när den laddaren också gick sönder blv det jakt på fläktlös. Den enda jag hittade ger 7A och det fungerar också bra. Det den inte klarar är att ladda samtidigt som det är hög aktivitet i båten men när man släkt den sista datorn är det bara kylen som drar och då laddas batterierna till fullt. Vi kör inte ur mer än 50A så på 8 timmar ärdet fullt igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte alls det är en bra lösning. Du kopplar ihop alla tre batterierna och när dom är urladdade har du ingen ström till att starta motorn. Man kan klara sig med en mindre 220V-laddare om man laddar förbrukningsbatterierna ordentligt från generatorn. Kolla

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/batteriladdare-2872354

så får du en mycket bra lösning som gör dig nöjd hela sommaren

post-10017613-1394236978,1533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytare som ska kopplas ur och i vid olika senarier kommer att glömmas förr eller senare, förmodligen vid det mest olämpliga tillfället.

Paliswes principskiss är ett skolexempel på ett fungerande system där man inte behöver ställa om brytare för att vara säker på att ha startström.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med tidigare inlägg: säkringarna är för stora, du behöver ingen säkring på minussidan och du kommer garanterat att sätta brytarna i fel läge mer än en gång.

Varför koppla samman batteribankarna över huvud taget? Använd ett vanligt laddningsrelä som automatiskt kopplar ihop dom när generatorn laddar. Det är en gammal teknik som de flesta använder och då vet du att du alltid har ett fulladdat startbatteri. Och då kan du ha ett riktigt startbatteri till motorn som klarar högre strömmar, inte ett förbrukningsbatteri som du riskerar att knäcka.

Dessutom parallellkopplar du landströmsladdarna med din koppling. Kan fungera men kan också ge problem om dom är intelligenta och försöker dra slutsatser om hur batteriet ska laddas. Kolla i manualen om det går.

Och angående laddaren till B3: De flesta laddar nog bara förbrukningsbatterierna med landström. Startbatteriet fulladdas av generatorn och klarar sig med det. Om det inte används till förbrukare, förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut att man kan överväga att ha en gemensam batteribank med kombibatterier  för start av motor och förbrukning ombord, man laddar då inte ur batterierna lika djupt. Har man plats och råd är det naturligtvis bättre att ha ett startbatteri och en batteribank för förbrukning av bättre/dyrare typ.

En avskiljare som kopplar bort ett av batterierna vid låg spänning säkerställer att det finns kräm att starta motorn med, ex. vis en för 149:- kr från Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-25230/ . Den har fått bra omdömen av de som testat den.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej rvilhunen,

nu tog jag fasta på att du skrev att det var ett befintligt system och ville påpeka förbättringar utifrån ett säkerhetsperspektiv, inte som en del andra som svarat med länkar och annat och inte orkar läsa inlägget. Jag antar att du vill bygga på det system du har, det förstår jag, det är alltid krångligt och dyrt att klämma nya kablar och byta ut prylarna.

Gör följande:
1) kolla hur kraftig kabeln är till din panel och se till så du avsäkrar den med en säkring som går före kabeln brinner.
2) Åtgärda problemet med laddaren.

Nu är ditt elsystem inte farligt längre och det är helt OK att du ligger långsida med mig i sommmar.

Är det bättre att koppla bägge laddkanalerna till samma bank? Om laddaren är avsäkrad internt vet jag inte, men det står i manualen  ”2 protected outputs”.

Nej det är inte bättre, om batterierna är hopkopplade när laddaren laddar är det bara meningslöst med två kanaler dock ej skadligt. Om det står protected så kan det vara OK att köra på som det är men jag hade nog kopplat ihop utgångarna för att bli av med osäkerheten.


Utifrån detta kan du sedan fundera på eventuella bekvämlighetsåtgärder om pengar och intresse finns.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen kapten_cook och rvilhunen , för mig var det inte givet vilken utrustning som finns i systemet idag och vilken som ska byggas ut. Därför föreslog jag Biltemas batteriavskiljare och länkade till den som service till rvilhunen .

Att jag skrev överväga att ha en gemensam batteribank beror på att jag även läst alla tidigare inlägg ockås och vägde in dessa i mitt svar, borde ha skrivit att det är helt ok att ha en gemensam batteribank och att jag håller med om att det ur urladdningssynpunkt är bra att ha en gemensam batteribank..

Bra att någon säger ifrån när trådar besvaras med bristande respekt för TS ursprungsfråga.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Tittar på din skiss och har en tanke.

Min erfarenhet är att två parallellkopplade batterier (B1 -B2) inte blir ordentligt toppladdade. Kanske får jag nu mothugg men så är min erfarenhet. Vid motorgång skall generatorn även ladda startbatteriet B3 som heller inte blir toppladdat. Frågan är dessutom om generatorn verkligen klarar 3 batterier.

Personligen skulle jag ha brytare mellan B1-B2. Men sedan är ju det där med glömska.

Men ur ren elektrisk synpunkt är ditt schema OK.

Som andra påpekat så klarar sig startbatteriet B3 oftast på det som motorgången ger. Så jag skulle koppla över laddaren till var sitt batteri B1 och B2 och dela dem under uppladdningen med landström med en brytare.

Rätt eller fel, detta är vad jag tycker.

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För laddningens skull är det bäst att ansluta till det anna batteriets pol och minus till det andra batteriets -pol. Då blir laddningen jämnare eftersom det kan bli ett litet spänningsfall i kablarna (och kabelskorna) mella batterierna.

 Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 för ironi i den högre skolan :)

 

Fast jag tycker nog att ditt första inlägg var nog så relevant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra så här: Sära på batteribankerna och sätt ett spänningsavkännande relä, typ Biltema mellan bankerna. Om du har plats så köp ett billigt startbatteri påsäg 60Ah och montera ditt tredje marinbatteri i förbrukarbanken. Lägg båda polerna från laddaren på batteribanken. För ca en 1000-lapp har du ett lättskött system som har bra kapacitet och där du alltid har full startström. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag en gammal stofil och begriper inte mycket om det elektriska - speciellt inte om 12-voltsanläggningar. wink

Ett har jag dock lärt mig av bitter erfarenhet. En 12-voltsanläggning med batterier är visserligen en klenspänningsanläggning men det är definitivt en starkströmsanläggning. Slant med en skifftnycken när jag var och jobbade i en fiskebåt. Skiftnyckeln la sig mellan pluss och minusskenorna på eltavlan. Båten hade en saftig batteribank. Fick slå loss resterna av skiftnyckeln med en hammare. Som tur var blev det inga andra skador än ett par kraftiga brännsår på kopparskenorna. Skiftnyckel blev ju naturligtvis aldrig som den varit, men det finns ju hur många nya som helst att köpa. Har man tur - så behöver man inget vett.

Håller på att göra ungefär en liknande installation i min båt som du. Skall göra min installation avsevärt annorlunda än det du skissat.

Kommer att ha ett startbatteri enbart för motorstarten.

Som en liten passus. Ett 75 Ah startbatteri klara att starta en liten segelbåtsmotor en hel sommar om det är fulladdat på våren. Jag har inte haft nån laddare på startbatteriet tidigare och tänker inte ha det heller. Min generator kommer att ladda startbatteriet och även förbrukningsbatterierna via ett skiljerelä.

En säkring - som du ritat in före elcentralen - är ju till för att skydda kablarna som går från batteriet - inte elcentralen. Det skall alltså sitta i direkt anslutning till batteriets pluspol. Har man en säkring på 100 A så bör man nog ha en kopparkabel på 50 mm2. Det är väl lite i mesta laget. Kabeln skall ju anslutas på elcentralen också. Jag tror det är dubbla 6mm2 kablar som matar elcentralen på min båt idag, dvs 12 mm2 puss likadant på minussidan. Får se om jag gör några förändringar på den punkten.

En säkring på minussidan är inte nödvändigt.

Batteriladdaren, liksom solcellspaneler, automatisk länspump och värmare ansluter jag direkt på förbrukningsbatteriet via en säkring - i mitt fall i form av en liten elcentral med fyra flatstiftsäkringar.

Batterifrånskilljare kan väl va ok. Skyllmarkers tycker det är onödigt. En källa till spänningsfall. http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad

En batterifrånskiljare som man kan koppla ihop start och förbrukningsbatteriet har jag haft på de flesta av mina båtar. Bra om startbatteriet av någon anledning blir så tomt att det inte går att starta motorn. Men det går ju lika bra med en startkabel som man tillfälligt kopplar över.

En del förordar en batteribank och ett underspänningsskydd och den tanken är nog inte fel. Men som sagt jag är en gammal stofil och dessutom har jag gott om plats i min båt.



Senast ändrad av toaen | 16 mars 2012 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inga poäng för ironi tack, det var inte menat som ironi. Jag förstår nu att man mycket väl kan se en ironi i mitt svar. Spännande hur man kan uppfatta saker och ting som skrivs olika och hur det då kan bli.

1) KillerBoo uppfattade att mitt första inlägg som helt relevant och då blir ju mitt svar till kapten_cook faktiskt ironiskt, men det var som sagt inte meningen.

2) Jag uppfattade kapten_cook:s pekpinne som att den gällde mitt inlägg, fast den kasnke inte gjorde det när allt kommer omkring. Jag kanske tog åt mig i onödan.

3) Om jag inte hade uppfattat som saken som i ovan hade jag inte skrivit något svar på kapten_cook inlägg och då hade inte KillerBoo kunnat uppfattaa mitt inlägg som ironiskt.

Allt är mycket lättare när man står öga mot öga med varandra och ser hur det man säger uppfattas av de andra.

Ursäkta lite OT, men det är intressant hur det skrivna ordet uppfattas.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Skiftnyckel komplettering.

Jo...tjena.... en annan har åsså tappat i sin ungdoms dagar en skiftnyckelpå bilbatteriet.

Kan bara meddela att upphängningshålet inte gick att använda efter det. Det blev en öppning där. Smälte bort!

Tillbaka till frågan, sätt bara en extra brytare mellan förbrukningsbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerade själva skiftnyckel efter det?

Så bra gick det inte med min skiftnyckel, eller rättare sagt elfirmans som jag jobbade för.

Med all respekt, frånskilljare mellan förbrukningsbatterierna i samma bank, det är jag ytterst tveksam till.

men som någon skrev. Lägg plusskabeln från laddningen på pluss på ena batteriet och minuskabeln på minus på det andra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Citat: Fungerade själva skiftnyckel efter det?

Jo, faktiskt. En bit av upphängningshålet smälte bort. Det var allt. Men nog hann jag bli rädd och impad av kraften.

Friskt kopplat hälften brunnet som elektrikern sa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips & råd, hur skall jag nu summera detta? :-)

Vissa förslag går bort eftersom jag tänker försöka utnyttja den utrustning (från 2003) som jag har primärt, eventuell komplettera.

Vad det gäller 100 amp säkringarna så sitter de direkt efter huvudbrytarna i motorummet och är  fabriks installerade av Beneteau 2003, finns  i tusentals båtar. Så jag tror att dimensioner på kablar och så skall matcha detta.

Sen har vi frågan om man skall en eller 2 batteri banker. Mina förutsättningar är att jag får bara plats med 3 batterier. Vill jag då ha 1/3 av  batterikapaciteten  som bara används för att starta motorn, helst inte.  Fördelar och nackdelar som jag ser det med en bank.
Större kapacitet vilket medför att risken att dra ut batterierna under 50% minskar
Större laddmottaglighet
- Risk att inte kunna starta motorn. Det kompensera  jag med att stänga av h-brytaren för det s.k. startbatteriet efter c:a 2 dagar utan laddning, beroende på uttag. Det är inget jag glömmer. Men visst det kan bli el fel och risken ökar med 1 bank att man står där. Men man har ju segel. :-)

Om man nu bestämmer sig för att ha en bank enligt ovan så vill man ha kapacitet att minst kunna ladda upp alla 3 batterierna från 50% till 100% med landström på en natt (12tim). Dessutom vill man ha maximal laddning till alla batterierna när man kör för motor.  Generator laddning går kanske inte att göra så mycket mer med. För  landström laddningen  låter det som man skall koppla befintlig laddare respektive kanal direkt på ”förbrukningsbatterierna” och komplettera med en 7a eller 10a  laddare till ”startbatteriet”?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej rvilhunen!

Jag tycker absolut du ska ha tre batterier samlade i en gemensam bank för att - som du själv konstaterat - inte ladda ur batterierna onödigt djupt.

Din laddare räcker för att fylla banken från 105 Ah till 210 Ah på 12 timmar, bortsett från att du inte kommer att lyckas trycka i det allra sista. Det beror inte på laddaren utan på att laddningen går väldigt långsamt på slutet.

Generatorn på 60A är helt ok i storlek för 3x75 Ah batteribank, det hjälper inte mycket att montera en större. Det som kan vara värt att kolla är att du får rätt laddningsspänning fram till batterierna. Läs i andra trådar om det.
Försök också få laddningen så jämn som möjligt genom att anslut ex.vis på det första batteriet och - på det tredje. Jag skrev något om det tidigare.

Kan vara värt att komplettera systemet med en eller två 50 W solpanel, kostar inte mycket idag.
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=334 (1 600:- kr för 2x50 W
En regulator tillkommer på ca 1000:- kr.
Fästen tillkommer på ???:- kr

Vi har en 50 W panel och 3x80 Ah batteribank och klarar oss i princip helt utan att ladda med landström, endast solpanel och ca 30 minuter motorgång per dygn (35 A generator). Använder plotter, gammal kompressorkyl och bilradio, men knappast dator och ingen TV.

Kan också vara värt att komplettera med en automatisk avskiljning av startbatteriet som jag skrev tidigare. Ska tilläggas att jag själv har en gemensam batteribank för både start och förbrukning utan automatisk avskiljning och jag resonerar som du, man har ju segel... och ett par kombinerade startkablar/åskledare.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Robert!

Försöker mig på mitt första inlägg här på MG.

Jag byggde förra våren ett system liknande det paliswe beskrev tidigare i tråden. Jag hittade systemet beskrivet i en artikel i en båttidning sommaren innan (kommer inte ihåg vilken). Skillnaden på laddningssidan är att jag installerade bara D250S. Eftersom jag har en snipa och går långa tider med min maskin hinner D250'an ladda min förbrukningsbank, 2x75Ah, från generatorn trots att den begränsar laddströmen till max 20A.

http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/D250S DUAL

I ditt fall vil du kanske använda maskin så korta stunder som möjligt och då kunna lasta på generatorn så hög ström som batterierna drar i sig när de är urladdade utan att laddes begränsning. Då bör man nog komplettera med ctek's Smartpass. Den kan även anvädas som laddare från landström.

http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/SMARTPASS

D250'an fungerar som skiljerelä mellan batteribankarna. Detta innebär att man rör ingenting i båten/maskinens original installation men får ändå säkert batteri till startmotorn. Man kopplar endast en avsäkrad plusledning, med arean 6-16 mm2, från maskinens generator eller batteri till D250S laddaren. På D250'an finns även en extra ingång för att ansluta solpaneler som då parallellt med generatorn alltid laddar förbrukningsbanken. Solpanelen behöver inte förses med regulator, det sköter D250'an om.

Nu till det fina med cteks laddare, de laddar batteriena fulla, vilket en generator inte gör. Tyvärr vid segelbåtsintallation, utan solpaneler, mister man den funktionen eftersom det kräver att generatorn laddar ganska lång tid. Men kompletterat med solpaneler, som toppladdar lång tid med låg ström, kommer det att fungera utmärkt även på segelbåt.

Det här låter ju som ett religiöst anförande för cteks produkter, men hur eller hur så fungerade min utrustning utmärkt hela förra säsongen utan någon som helst skötsel.

Jag har för mig att det finns mera information på cteks hemsida vad gäller laddning av blyaccumulatorer och varför en generator inte laddar battrierna till mer än 80%.

Hoppas att jag inte ställde till det för mycket i din planerade ombyggnad smiley.

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...