polar17_ 0 Postad 15 Mars , 2012 hej, köpte i somras min polar17 utan motor och reglage. Har hittat nu en 35hk jonsson och även en gas reglage och har ingen koll alls hur man gör nu med grejerna...är blodig nybörjade inom motorbåts området. Är det någon som kan hjälpa mig med infos????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Mars , 2012 Hör reglaget o motorn ihop eller har du köpt det var för sej? Normalt behöver man bara koppla ihop kabelhärvan från motorn med den från reglaget via nån typ av kontaktdon. Motor o reglage sätts i neutral o tomgång o vajrarna justeras så att de passar i detta läge o sen är det i princip klart. Ur reglaget brukar även ytterligare en kabelhärva hänga för ev instrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 16 Mars , 2012 Innan du lägger ner mer jobb på att montera motorn, räcker verkligen 35hk på denna båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
polar17_ 0 Postad 16 Mars , 2012 Jag köpte reglaget seperat, det fick jag inte med på köpet. Så det gäller får ihop motorn med reglaget på nåt sätt. Men tack för ditt svår, ska pyssla med det på helgen om vädret tillåter det *ler* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
polar17_ 0 Postad 16 Mars , 2012 Jag ska köra först och främst enbart köra på inne sjöer, sedan när jag ska våga ut mig vid västkusten blir det förstås nåt större i motorn, typ 50hk uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 16 Mars , 2012 Om motor o reglage inte är födda ihop så finns en risk att det kräver lite adapterkablage, kolla även att reglaget trycker/skjuter åt rätt håll när du monterar vajrar. Om inte kan det ofta byggas om. Att dömma av utseendet på reglaget är det ganska nytt o det ser ut som det är BRP´ s logga på det. BRP tog över Johnson 2002 efter OMC's konkurs 2001. Är tyvärr inte så insatt i OMC/BRPs grejer men hade det varit en Yamaha hade jag kunnat ge detaljerade instruktioner hur du skulle göra. Nu är ju inte du så hjälpt av det men här är iaf en länk till en artikel om OMCs elsystem.. http://www.continuouswave.com/whaler/reference/ignitionSwitch.html Lycka till med installationen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
polar17_ 0 Postad 16 Mars , 2012 Tack för hjälpen, ska kolla länken och hoppas att får ordning på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarBjo12 0 Postad 9 Maj , 2013 Hej! Har du skaffat kablar (2 st, ett till växel och ett till gasen) till ditt reglage? Noterar på din båt att du har styrpupeten långt fram o du behöver långa kablar till din OMC (Johnson/Evinrude) motor. Säljer dessa billigt, 180 kr (220 kr inkl frakt) för två kablar , den ena 380 cm, den andra 410 cm (totallängd). Finns på Blocket, sökord OMC reglagekabel. /Lars Björk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser