GreenSpeed 0 Postad 15 Mars , 2012 Går i segelbåtköpstankar, prismässigt är det svårt att köpa nyare än 80-talsbåtar. Hur vanligt är det med svajköl? Vad gör man åt det? Någon som gjort det? Vad kostar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Mars , 2012 Vissa modeller är det vanligare på än andra. Tipset är att om båten har svajköl, köp ett annat exemplar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 16 Mars , 2012 Jag håller i stort sett med Peter_K. Vissa fabrikat/modeller är kända för att ha/få svajköl. I de fallen finns det ofta gott om råd och tips på vad man kan göra åt problemet. Jag skulle inte avråda från att köpa en sådan båt. Ofta räcker det med att bygga in ett par bottestockar i kölsvinet, en ganska enkel och okomplicerad åtgärd. Om båten har svajköl - utan att vara känd för att ha det problemet - håller jag helt med Peter_K. Köp ett annat exemplar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 16 Mars , 2012 Jag håller nästan med dig, men jag menar att även de båtar som är kända för svajköl och har seglat i 30 år utan förstärkningar kanske man ska fundera på hur plasten runt kölen mår idag efter att kölen rört på plasten i tre decennier. Jag hade köpt ett exemplar som redan var åtgärdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 16 Mars , 2012 Håller med Peter_K. Det sägs ibland att segelbåtar av plast håller i all evighet, men det är fel. Det är tvivelsutan förbrukningsvaror med ett bäst-före-datum. Ta hjälp när du köper och köp inte ett renoveringsobjekt om det inte är så att du redan kan en del om båtrenovering och tycker det är roligare att renovera än att guppa på vattnet och njuta av sol o naturen. Det är det sistnämnda som varit den stora glädjen för mig, oavsett vilken båt jag haft. Utsliten gammal rutten skit som man betalt för mycket för kan knäcka den glädjen så du i värsta fall tappar båtintresset. Och pruta så in i bara.... Senast ändrad av breckan | 16 mars 2012 | 12:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 Mars , 2012 Min båt, en Albin 79, transporterades vid ett tillfälle vid sjösättningen så att den stod på kölen men hölls av remmarna från kranen. När hela ekipaget gungade fram och tillbaka såg jag tydligt hur kölen svajade fram och tillbaka i förhållande till skrovet. När jag sedan epoxibehandlade botten la jag på några lager glasfiber och extra mycket epoxi längs kölen och en meter runt om (upp på skrovet, ner längs kölen och för och akter om denna. Nästa sjösättning rörde sig inte kölen ett skvatt i den kranen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser