Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
helikoptern

Kulventil till drevoljan Alpha One gen2

Rekommendera Poster

Håller på att montera en bättre begagnad sköld (Alpha One gen2) samt ett nytt drev till detta och ser då att drevet har kulventil(till drevoljan) där bälghuset möter drevet. På bälghuset finns däremot ingen pigg som öppnar denna kulventil när man monterar drevet mot bälghuset, utan där är endast ett tomt hål.

Hur är detta tänkt att fungera eller finns det skillnader på årsmodeller trots att båda är Gen2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på detta men det verkar finnas olika versioner. På min båt så har jag ingen oljebehållare inne i båten och drevet är pluggat. Fördelen är att det går åt hälften så mycket olja vid oljebyte. Nackdelen att du inte ser oljan innifrånbåten och får tidig indikation om det läcker. Har Gen2 sköld drev .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... vad jag har hört så skapas övertryck i drevet när man kör (det blir varmt och sväller) och om den enbarft skulle öppna när man kör hur går man tillväga för att fylla oljan, man fyller i växelhuset och oljan ska sedan tryckas ända upp till oljebehållaren...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fyller drevet försig , nerefrån och upp till övre pluggen ! Behållaren inne i båten fylls på just därifrån ! Tar litentid för luften i slang att komma ur så va medvetenom att du fyller på igen vid låg nivå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har oljebehållare för drevoljan i motorrummet (det var inte standard de första åren när gen II kom 1991) så sitter det även en ventil i bälghuset. En plastpryl som sticker ut en bit och när man monterar drevet trycks stålkulan i drevet in och öppnas utav denna och även plastprylens ventil öppnar när den kommer emot stålkulan i drevet och därmed är det förbindelse med slangen som går via en genomföring i skölden och upp till drevoljeburken i motorrummet. Det är därför det ibland rinner ut en aning olja just när man monterar eller monterar av drevet. Men så fort man dragit bort drevet tlllräckligt så stänger bägge ventilerna och olja blir kvar i både drev och oljebehållare. Har man inte plastventilen i bälghuset så förblir stålkulan stängd. Det går att eftermontera plastventil och övriga delar in i motorummet om man vill. Alla hål osv. finns. Lite trångt att komma åt så det är smart att göra det i samband med bälgbyte. Då går det ganska enkelt. Det är bra med en behållare i motorrummet. Man får koll på nivån, och om det blir ett litet läckage i drevet så håller trycket från oljebehållaren emot nere i drevet så att inte vatten tar sej in lika lätt.

Och ja, det är nummer 32 på All_to_slow,s länk som är plastprylen med ventil.

Påfyllning av drevolja i ett drev som har behållare i motorummet går till så att man pumpar in olja genom understa oljepluggens hål. Tills det rinner ut genom det övre oljepluggshålet. Då stänger man den övre pluggen och fortsätter pumpa tills man ser att nivån börja stiga i behållaren. Då tar man bort pumpen och fyller direkt i behållaren. Vänta några minuter för det efterstiger i behållaren en stund efter. Fyll sen behållaren proppfull. Det finns nämligen en luftficka längst upp i drevet som kommer att fyllas upp från behållaren de första timmarna man kör. Med full burk brukar oljenivån hamna ungefär mellan nivåstrecken på behållaren när det sjunkit klart. Men man kan behöva fylla nån extra gång ibland.



Senast ändrad av Micke_Se | 15 mars 2012 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...