Robin_88 0 Postad 14 Mars , 2012 Hej, skulle behöva hjälp med att få RENSLIPADE mahogny inredningen mörkare. Har bara testat biltemas bets på en provbit och nöjd med färgen, Men efter 4ggr har det fortfarande inte blivit mörkare. Så finns det nån ni rekomenderar som är bra och lätt att få mörkare men behåller den rödbruna färgen? Nästa fråga är då: kan man blanda lite bets i fernissan det första lagret För att gämna ut dom svårslipade ställena då det kan finnas lite fernissa kvar? Eller har ni nåt bra förslag? Med vänlig hälsning, Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Mars , 2012 Har du testat att fernissa provbiten? Trärena, betsade bitar ser mycket ljusare ut än de gör när fernissan kommit på...kan vara värt att tänka på. När det gäller att blanda bets i fernissa så är det helt beroende på vilka produkter du använder men generellt brukar man kunna blanda i upp till 10% bets i fernissan. Kolla med tillverkaren av dina produkter för att vara säker. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 14 Mars , 2012 Delade upp provbiten i 3, fernissade 2st rent och en blanda jag ca 30% bets. Den ena delen som är rent fernissad ska jag matt slipa och betsa på det. Sen jämföra skillnaden. Använder bara biltema för att välja vilket sätt jag ska använda mig av. Funderar på epifanes om jag är nöjd med färgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Mars , 2012 Du kan inte betsa ovanpå fernissa. Betsen har väldigt starkt lösningsmedel som löser upp fernissan som kommer resa sig. Det är av samma anledning som man inte kan ha för hög andel bets i förnissan. Det skiljer ganska mycket mellan olika tillverkares produkter så om du inte tänker använda Biltemas grejer när du väl sätter igång så är testerna ganska meningslösa. Om du tänker dig använda Epifanes produkter så råder jag dig att kontakta dem för att höra hur du kan blanda bets och fernissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 32 Postad 14 Mars , 2012 Epifanes har bästa betsen blanda Ej bets i lacken, med den betsen kan du få väldigt mörkt men tänk på att sedan när du lackar så blir det ännu mörkare Har sålt Epifanes i många år och använt den själv och tycker att det är den bästa om man vill så kan man blanda i några % Esy floo så flyter lacken ut väldigt bra och du har lite längre tid innan lacken sätter sig Mvh Fogden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 14 Mars , 2012 Har läst alla inlägg angående bets och fernissa här på MG. Många säger att det blir kanon med bets på fernissa (efter nån veckas torktid) andra säger absolut nej, samma för att blanda i fernissan. Varför blir det inte mörkare då jag betsar fler ggr? Kan det vara kvalitén på biltemas? Får testa med nåt annat helt enkelt, känns lite jobbigt bara att köpa massa olika för att sedan bara kasta om det inte fungerar eller inte har rätt färg. Inte så erfaren så tackar för svar på mina frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 14 Mars , 2012 Tackar för den infon. Ska köpa det imorgon och testa. Nån bra butik i närheten av Gbg du kan rekomendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 14 Mars , 2012 Mahogny mörknar av linolja. Betsen brukar man använda för att maskera attsolen bleker mahognyn. Förresten, det är inte så att du har solblekt mahogny som du betsar på..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 14 Mars , 2012 Är inredningen och inte så mycket sol som kommer in. Är en båt från -71 som ej blivit underhållen, så förfallit en del. Lite gul har den blivit, men nerslipad nu med 240 pappe till rent trä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 15 Mars , 2012 Det finns nackdelar med att blanda bets i fernissan.Efter en tid när båten används,kommer du att vilja bättra på vissa ställen inne i båten.Tex någonstans där det har trängt in fukt,eller fernissan har släppt på sina ställen.Problemet blir att hitta samma nyans som innan.Det är nästan omöjligt.Det blir ljusa fläckar hit mörkare dit.Det är sällan man vill ha mörkt inne i båten.Om du har renskrapat,och om du linoljar ytan då får du en fin färg.fernissan blir mörkare,som Peter K säjer.Att betsa ovanpå fernissan är inte så bra,för att betsen kommer att lösa upp alla lager av fernissan som du har målat.I min vindö 30a linoljade jag flera gånger.När jag var nöjd lackade jag med epifanes matt fernissa,och resultatet blev mycket bra.Det var säkert 10 år sedan jag gjorde detta,och nu börjar fernissan se lite trött ut.Jag är tacksam att jag inte hade bets i fernissan.Men det är en smak sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 15 Mars , 2012 Du menar easy flow Impregnerings olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 15 Mars , 2012 Jag menar vanligt svensk linolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 15 Mars , 2012 Intressant, skall det vara rå eller kokt? MVH Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 15 Mars , 2012 Kokt linolja torkar snabbare än rå men tränger inte in i träet lika långt. Kör med den kokta! Gammal fernissa (1 år eller äldre) går bra att betsa efter noggrann slipning. Ny fernissa går också att betsa men bara om den är en härdlack (2k). Gäller i varje fall för Internationals bets som jag använt. Blanda inte bets i fernissan, tar bort både djup och lyster! Vill man ha lite mer spänning i vårutrustningen kan man fernissa ett par 3 lager, slipa, vänta några veckor och se om det går att betsa, kan funka med en polyurethanfernissa..... Kolla nyansen på renslipad och kanske betsad mahogny genom att fukta ytan, ger en god aning om hur det kommer at se ut efter fernissning. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 15 mars 2012 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser