Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
newnoseharbour

Tolkningshjälp - hjullager?

Rekommendera Poster

Hallo proffsen!

I höstas när jag tog upp min buster L med min båttrailer gick det inte bättre än att ena hjullagret drog duktigt åt skogen - det var bara smulor kvar av det när däck mm var bortplockat.

Trailern har varit reggad en gång i tiden (sa en tidigare ägare) men regskylt osv är numera ett minne blott.

Jag behöver nu få fram ett info så att jag kan köpa hem ett nytt hjullager. Någonstans har jag hört att man med hjälp av infoskylten skall kunna få fram vilken typ av hjullager man skall ha. Med skylten menar jag den som sitter på kopplingshandsken till draget.

Stämmer detta?

Om svaret är ja på ovanstående fråga kan då någon kunnig person hjälpa mig att tyda min skylt? Jag har med Googles hjälp försökt på egen hand men det sket sig....

Den här infon finns på skylten:

e3 (står i en liten ruta)      OMC ITALY

94/20*1519*00

MS3           B50-X

D/DC          9.52S = 100kg

MS3 CAT.1   1994

DGM 51252/R1

CU NA (står i en liten ruta)

501             OMC

Min fråga är alltså om det någonstans i ovanstående skyltinfo går att få fram vad det är för hjullager som passar till min trailer.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast tror jag är att försöka hitta numret på själva lagret. Om den trasiga sidan är så pass trasig att det inte går att hitta så kolla den hela sidan. Du bör ändå byta på båda sidor eftersom de troligen utsatts för samma slitage.

Hittar du väl lagernumret så är det inga problem att hitta nya lager om du vänder dig till en kullagerfirma. De har översättningstabeller mellan olika märken om du skulle ha något udda märke.

Till min Stortriss hade jag ett gammalt husvagnsunderrede som ena lagret gav upp på. Tog med mig bitarna av det trasiga och fick nya för under 300 kr!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett försök. Jag TROR inte du kan läsa ut mkt av de där siffrorna mer än att axeln är tillverkad av italienska OMC.  Siffrorna i sig verkar mer gälla själva kopplingen. Antar att det ser ut som på bifogad bild.

Om du skickar ett mail till OMC srl med mer uppgifter (såsom bultmönster, dimensioner på bromsbackar, spärvidd etc) så kan du nog få uppgifter på antingen dimensioner på lagren alt ett SKF-nummer (el liknande)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ingen skylt på axeln?det skulle underlätta.

Kopplingshandskan har inget med axeln att göra.

Axlar är oftast Tysk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast OMC gör faktiskt en hel del axlar till lätta trailers och dom använder troligen egna grejer till typ släpvagnskopplingarna?

Annars är väl som sagt tyska axeltillverkare vanligast, typ Al-Ko och BPW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Hjullagret kvaddade jag av ren klantighet - märkte inte att det var punka på däcket....

Trailern står vid stugan, ska kolla om jag hittar någon skylt på axeln. Om inte så blir det att mecka isär den friska sidan för att hitta info där.

Havsöringsfisket närmar sig så båten måste ju i inom kort!

mvh

Newnose

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har isen gått i Stockholms skärgård så att man kommer ut att fiska med båt? För det är väl runt Trälhavet eller i mellanskärgården du söker havsöringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför gå över ån efter vatten?

Om mot förmodan allt har försvunnit mät axeltapp och nav, men ytter och innerbana brukar finns kvar mät eller ta med till någon som säljer lager.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sissodär,

Var ut till stugan för en stund sedan och mycket riktigt där fanns mer matnyttig info (instansat på axeln)!

Med hjälp av den infon och mycket trevlig hjälp via telefon från Släpvagnhuset i Nykvarn som lyckades klura ut vilka lager jag skulle ha är nu nya lager till bägge hjulen på väg hem till mig!

Stort tack för er hjälp!

Till frågan om det är isfritt i skärgården så är svaret nej. Det är isfritt längs med land men inte en bit utåt. Jag tycker dock isen börjar mörkna lite (eller annars så är det rent önsketänkande från min sida).

mvh

Newnoseharbour

Senast ändrad av newnoseharbour | 15 mars 2012 | 11:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...