Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Brunnsviken

Måla över gammal bottenfärg eller låta vara?

Rekommendera Poster

Min plan för våren var egentligen att ta bort all gammal bottenfärg som sitter på skrovet men det visade sig vara en mer komplicerad historia än jag tänkt. Jag ser tre alternativ framför mig men oavsett så tänkte jag köra igenom en bottentvätt en gång eller två under säsongen.

Vilket alternativ tror ni mest på:

1) Jag låter den gamla bottenfärgen sitta kvar, målar inte på något nytt överhuvudtaget och lever med att det flagat bort en del och är gult vid vattenlinje etc. Inte så snyggt men funkar förstås.

2) Jag målar över den gamla färgen med någonting som sitter kvar ordentligt, mest för att täcka missfärgning och gropar i den gamla färgen eftersom jag ändå ska bottentvätta bort beväxning (tips på vad jag ska måla över med?).

3) Jag biter ihop och provar blandningen av kaustiksoda och tapetklister som forumet tipsar om för att ändå försöka få bort färgen som sitter. Sen målar jag med någon hård färg (tips på vad?) - eller inte alls eftersom jag ska bottentvätta. Epoxybehandling är inte ett alternativ eftersom jag i så fall skulle låtit skrovet torka ur under vintern.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att måla över den gamla bottenfärgen men någon ny är inte någon bra lösning i mina ögon, eftersom den gamla färgen uppenbarligen inte sitter helt perfekt kommer nog den att fortsätta flagna -tillsammans med den nya. Slöseri med pengar.

Prova att skrapa av färgen med en bra färgskrapa, det finns en variant som heter Bahco- eller Sandvikskrapa med utbytbart hårdmetallskär. Det är betydligt behagligare än att kladda med färglösningsmedel. Jag vet inte hur stor båt du har men att skrapa en 10-metersbåt är gjort på en helg.

Eller också låter du botten vara och tar itu med allt nästa säsong istället, det vore klokt att lägga på epoxyfärg när du ändå har skrovet fritt från färg. Den extrakostnaden kan vara väl investerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mambo. Båten är 6 m och några firmor som jag låtit titta på den har beräknat att det tar 2 x 8 timmar för dem att få bort färgen.

Det är inte risk att man repar gelcoaten med färgskrapa? Antar att det är en sån här du menar: http://www.jula.se/fargskrapa-665-129870

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde Lefants Paint Remover tillsammans med en stålspackel med rundade kanter för att ta bort min bottenfärg, efter att jag tröttnat på att slipa till förbannelse. Funkar riktigt bra! Även om man får vara beredd på att slipa lite lätt här och var för att få gelcoat-rent.

Ganska dyr men inte alls lika farlig som ex kaustiksoda, dessutom lättarbetat. Slabba på med en pensel, vänta ett par timmar, skrapa bort färgen.

http://www.lefant.se/produkter/lefant-paint-remover/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset bran82. På många inlägg har det låtit som att paint removers inte funkat, varit för svaga etc. Kul att det funkade för dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en video här från LeFant

Jag hade ändå bra mkt tjockare lager färg än vad det ser ut att vara på filmen, och det gick jättebra att få bort. Väntade ca 2h efter påpensling.

Jag var ju dock inte så smart att jag täckte marken först, så var ett jäkla krypande för att plocka upp all färg efter blush Som tur är rev man loss det i tjocka flagor/lager med spackeln.

Senast ändrad av bran82 | 16 mars 2012 | 10:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag ser att tråden är några månader gammal. Men hoppas på svar ändå smiley

Min båt är bottenmålad av förra ägaren och jag är ute efter att återställa båten till ren gelcoat. Vilket enligt mig är snyggare och vad jag har förstått ger något mindre friktion? Då jag har båten på trailer har jag inget behov av bottenmålning. Tolkar jag dig rätt att det med hjälp av paintremovern går att få det gelcoat rent och alltså i princip återställa botten? Om än med lite slipning???

Tacksam för hjälpen. 

Ny båtägare och ny på forumet smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde paint remover. Men ja hade även ett annat medel som fungerade kanon. Packnings lösning på sprayburk. Hade massor på jobbet så det blev gratis och det fungera kanon bara spraya på och vänta 15-20 minuter sen skrapa av. Då tog jag små bitar i taget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde med en planslip med lämplig grovlek på papper för att slipa ner och rugga upp gamla färgen så att den nya fäste. Om den gamla färgen flagnar då så finns ändå det som sitter fast kvar som grundfärg så att säga.

/Sunt förnuft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när min gamla tråd blev återupplivad så kan jag berätta hur det blev till slut: ingen bottenmålning och bottentvätt istället. Så vitt jag vet har det funkat bra, tvätten verkade ta bort all läskig beläggning som satt sig. Ska bli intressant att se hur det ser ut när den tas upp i oktober.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ni rent botten helt och hållet då? Eller kan man glömma att återställa botten till den glansiga orginalfinnishen???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det var med hjälp av bottentvätten du menade så nej. Den är konstruerad för att ta bort beväxning och det verkar den göra bra. Att återställa till ursprunglig nyfinish verkar vara ett jäkla jobb som minst innebär att du ska få bort all färg och sen troligen lägga på ny epoxy. Det kommer jag inte att ge mig på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...