Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
mr_wilson

Båtval Bayliner/Maxum/SR?

Rekommendera Poster

Så tänkte jag filtrera av status/kommentarer ang mina tilltänka offer =)

Vilket båt rekommenderas (helt fritt att skriva vad som helst då smaken är som baken å det är olika båtar) men kan vara värdefullt att höra sig för... Ännu en viktig detalj... är priset rätt?

Står mellan

Bayliner 285 2004 http://www.lh-batar.se/gallery_59.html

Maxum 2900 2002 http://www.lh-batar.se/gallery_132.html

Sea Ray 260 2003 http://www.lh-batar.se/gallery_146.html

(ingen av båtarna är CE märkta FYI)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja Baylinern, bla för inredningen uppe. Maxum med alla sittplatser styrbord, med mycket folk ombord mkt tryckande på trim,dålig social yta,ingång badbrygga är babord, flesta försöker nog att lägga styrbord mot brygga, badbryggan är ju smal.

Nere i cabin ingen större skillnad, för min del tillbringar väldigt litet tid i cabinen, lagar mat, sover, toabesök.....även fällbara ryggstödet ger valfrihet. Singelmotor föredrar jag framför dubbla av ekonomiska skäl.

Men snyggast....Maxum bla med blått skrov, inredning i cabin.Prisnivå bra, men lägg till pengar för CE märkning.

Sea Ray behåller nog bäst sitt värde, starkt varumärke med kvalitets stämpel....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt ... tackar... bra tankar.... lutar start mot en bayliner 285 med bogpropp.... wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att Maxum båtar lagas längre, så vissa delar kan vara svåra att få tag i...? Sea ray är nog trevliga båtar, men deras högre kvalitetsrykte har nog mer att göra med att dom har mera krom, ytorna i boxar etc ser bättre ut etc, men byggda på samma sätt som Bayliners...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft 285, ganska kass sittdel akerut, med nivåskillnader vilket stör.. dörr till midcabin är ett plus.

maxum är nedlagt...

searay 260 är ju en mindre båt .... kliv upp till 280 eller köp baylinern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang Maxum. Märket har slutat tillverkats 2009 eftersom  Brunswick Boat Group redan har Sea Ray och Bayliner i sin produktflora (plus lite andra båtar). Det fanns ingen plats för Maxum. 

Dock finns reservdelar till BÅTEN att få tag på. Dom flesta delar ingår även på Bayliner o Sea Ray. När det kommer till MOTORN så är det inga konstigheter eftersom det är standard Mercruiser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SR 260 går bort pga för liten motor 5.0L på så pass stor båt ! Tänk på ,full tank,packning, familj, fylld vattentank ,osv Många kg på en stackars liten motor ! Återspeglas också på topfarten på max 30 knop. Dessa typer av båtar och storlekspann skall ,för att vara vettigt motoriserade, göra 35 knop upp till 40 . Då hamar på en normal marshfart på runt 25 knop och kanske runt 3500várv på motorn! Många parametrar nu , men bra att ha med i båtvalen. ( tänk lite som på bilar , motorvägsfart ..hur mycke måste motorn varva ?små motorer blir alltid lite skrikiga i 100 knyck .. Är du med :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,om du kan välja,så ta Baylinern.

Men jag skulle ju inte råda dej att köpa av den där oseriösa mannen.

Det har jag gjort......och blev grundligt uppkörd.

Ett stycke grundkörd båt kom hem,utan startnycklar,batterier,trasiga glasluckor,grundkört duopropdrev..............mm.mm!

Ändå hade han varit på plats o besiktat båten.

Tog nada i ansvar efteråt,kunde bara konstatera att sånt händer,det är tråkigt.

Men betalt tog han.

Fast om du ska ta hem en båt,kontakta då med fördel Boats International,dom vet hur en båt ska vara.

Men som sagt,se upp med den där firman i Gislaved!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LH Båtar står för pålitlighet och trygghet i ditt båtköp.
Etablerade sedan 2003 

Ha!

Allt man kan säga.................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att ni somförstgångsköpare inte skall hoppa på postorderbåtar. Det kräver massa kunskap och tur för att det skall bli så bra som ni önskar ! Lägga tid i vår när alla båtar är sjösatta i Sverige och kläm å känn ,provligg i cabinen, placera familjen runt bordet.ligg å 'sola' ....fram för allt ,provkör med familjen med ombord! De va mitt råd :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där, vem jobbar Du åt? Har Du inte kollat omdömen boats.de här på forumet???

Fast om du ska ta hem en båt,kontakta då med fördel Boats International,dom vet hur en båt ska vara.

Att köpa något man inte sett, besiktigat är oavsett vem Du köper  av, en risk....Låt inte tråden bli en ny följetong likt Boats.de, frågan var vilken båt och varför. Har Du funderingar kring bolaget starta en ny tråd!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh... men han kom ju bara med ett varningens finger för den firman TS överväger att köpa från.. och rekommenderade ett annat företag. Är väl inte så konstigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh...jag kommer ju bara med ett varningens finger för bolaget han rekommenderar dvs Boats.de, det kan ju inte vara så farligt eller hur??

Ende....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nepp, inte alls farligt.. Men varför börja yra om att det skulle bli en följetong bara för att TS fick en varning i all välmening?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis Killer Boo.

Det var bara ett varningens finger från min sida.

Tycker det är synd att andra ska gå på minor,det är ju trots allt mycket pengar det är frågan om.

Sen är ju sommaren lite kort,så man vill ju gärna ÅKA med den,inte bara skruva.

Ja,det är synd att det ska misstolkas,bara för att man vill varna andra.

Jaja,men man gör ju som man vill.!:)wink

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade valt Baylinern av båtarna i fråga. Den enda av de båtarna du väljer mellan som har relativt stora fönster till kabinen så det blir ljust och trevligt där inne :)

Jag ser även att det råder diskussion kring LH båtar. Jag köpte min båt med hjälp av LH båtar och blev mycket nöjd med affären och båten. Det enda jag kan anmärka på att jag tyckte det var lite svårt att få tag på LH båtar per telefon mot slutet av affären, men det beror väl på att dollarn då var så låg och de hade oerhört mycket att stå i . Men men, det handlar säkerligen om tur eller otur vilken båt man får tag på och jag hade mer tur än otur :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av dessa tre båtar håller Baylinern lägst kvalité, Maxum var Bayliners Second brand som skulle hålla lite högre kvalité. Sea Ray är i ett fack för sig och enl mig den av dessa tre märken som håller högst kvalité. OBS har inte tittat på dina val utan bara en märkesanalys. Har haft flera USA båtar även Bayliner och Maxum och det finns en orsak till att jag håller mig till Sea Ray numera cheeky

Monterey och Regal är även det båtar som ligger lite högre än Bayliner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt med alla inlägg.... yes

Å helt rätt (även om det alltid är bra att höra om återförsäljare) men det kräver  ny tråd (som jag ser det...)

Nåja ska sikta in mig på en Bayliner tror jag... Maxum finns med bara för att jag är så inne på dubbel motorigt... men antar att det kan lösas med en bogpropp istället... cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack mr_Wilson!!

Liten komm. till din tanke om bog....har det på min och har mycket litet användning av den, dessa båtar är höga med mycket kapell som tar vind och ibland känns det som en segelbåt!! Men efter någon säsong har kapten/besättning lärt sig hur det funkar, vinden är ju en bra hjälpreda!!!.  Lägg hellre pengarna på värmare, ev ombyggnad till landström 220, ankarspel eller dyl är min erfarenhet, tror nästan att Du får uppräknade för samma peng som bogpropp installerad o klar.?

Senast ändrad av Minego | 16 mars 2012 | 16:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Bayliner 2655 CS från 94 utan bogpropeller och kan instämma i att man klarar sig rätt bra utan bogproppen. Så länge man har kapellet nere så tar den inte farligt med vind. Visst vore det kul, men det känns rätt omotiverat på en så pass liten båt. Kör man ofta ensam ombord utan gast så ser jag däremot en viss nytta av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...