Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
mr_wilson

Bensinförbrukning skillnader mellan 1 och 2 motoroer

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är i stånd att köpa båt till familjen och mig. Det jag tittar på just nu är två typer av båtar.

En Sea Ray 260 / 275 års 2005 (en V8 300hk) samt en Maxum 2900 års 2002 (2st V6 190HK)

Så jag är sjukt nyfiken på hur stor bensin skillnad det kan tänkas bli om man beräknar genomsnitt

snackar vi 20,30 eller 40% mer...

För att jag ska få ett bra perspektiv så om man säger att man åker från Slussen (sthlm) till sandhamn vad skulle det kosta i kr med en Sea Ray och vad skulle det kosta med Maxum 2900?

(blir enklast för mig att få en bra bild om man tar det i kr... tex 800kr med Sea Ray och 1100 med Maxum... som ex =)

 

 

Tacksam för lite hjälp på traven....

Mille



Senast ändrad av mr_wilson | 13 mars 2012 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gemför 2 identiska båtar så är det ALLTID billigast med en motor. Nu är det inte 2 likadana båtar i ditt exempel, det skiljer 2-4 fot mellan båtarna, vilket är mycket i båtvärden:). Det är desutom 2 olika tillverkare... Samlade effekten skiljer också något, så det blir lite som att gemföra päron och äpplen...

Jag förmodar att V6orna är av förgasar typ och V8 en insprutare? Det brukar skilja ca 10% i förbrukning mellan förgasare och insprutare, kan även vara mera om förgasarna är slitna.

Tror det blir svårt att få något mera vettigt svar på din fråga än så här, tyvärr, om du nu inte har möjligheten att prova båtarna och se/testa vad dom drar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok du ser massor av att lära sig =)

 

Nåja om det är någon som kanske har en sea ray 260 å vet vad det kostar att damma över till sandhamn från slussen (tar platser som folk borde känna till) i kronor

samt då även om det är någon som har liknade Maxum 2900 å vad det kostar...

 

Annars får jag väl chansa å tjacka den med 2 motorer....

 

När jag endå är igång...

Vilken skulle ni väljja emellan?

 

SeaRay 260 2005 för 440.000 eller Maxum 2900 2002 för 340.000

 

MVH Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte bara bränsle som kostar.

Det blir ju dubbelt med drev och motorer att serva och reparera. Tid tar det också.

Om jag varit tvungen att sköta service och underhåll själv skulle jag aldrig i h-vete valt dubbla maskiner.

Å andra sidan så får man ju nästan dubbel driftsäkerhet och fantastiska manöveregenskaper.

Det är nog bara du själv som kan avgöra. Bränslekostnaden är nog det minsta bekymret i det stora hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja dementera kopparstjärtens panikrädsla för drev... att mecka med drev är inte krångligt om man tar det lugnt, visst, har man tummen mitt i handen så är det ju krångligt men då bör man nog hålla sig till roddbåtar. Jag själv skulle absolut köpt en båt med dubbla motorer/drev med allt positivt det innebär.

Nåt annat jag reflekterade över var prisbilden på de båtar du ska köpa, det är fina modeller men är knappast värda det priset idagens läge, här ska du prauta rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

billigast är kanske om du tar båten med 2 maskiner fast kör bara med den ena :-)
alltid tryggt med 2 maskiner om den ens skulle gå sönder.
har själv dubbelmontage men diesel, har funderat om det inte är mer economiskt att köra på en maskin om man skall crusa fram så slipper man köra 2 maskiner på tomgång, har även fått för mig att motorer inte mår bra av att gå på för lågt varv, då dom ´ sotarigen då. så en motor på lite högre varv kanske både är mer economiskt samt mer hällsosamt för den.
vet inte om det stämmer i praktiken men hoppas nån kan svara på det

tryckte lite fel komentaren har inget med den citerade texten att göra


 



Senast ändrad av tugge | 13 mars 2012 | 17:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panikrädsla? Ingen anledning till att vara tyken. Jag har en gång i tiden gått en auktorisationskurs för mercruiser, så någon större panikrädsla känner jag inte även om jag idag åker med Pentadrev.

Jag har ändå jättesvårt att inse nöjet med att köppa dubbla uppsättningar av bälgar, impellrar, filter, anoder osv, osv,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns större värden än just motorer , en eller två, det är båten isig! Dom är inte helt lika, så valet borde ligga åt det mer praktiska ! Som ex ,försök sitta fyra pers bak på SR , med bord och dukning ! Uteplatsena är det man uppskattar mest , så fundera på hur en middag för 4a ser ut ombord eller varför inte ett par stänkare med folk runt alla sittplatser ! ( mina dubbla v8or dra 3L/mn i 25knop )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag önskade massa olika vinklar och ider.... 

Keep them coming =)

 

Blev dock fundersam när det skrevs att de är för högt pris... har sökt på blocket och hittar f-n ingen billigare Sea Ray (2005->) och för den delen inte heller någon Maxum. De jag tittat på är dessa:

 

Sea Ray

http://www.blocket.se/varmland/Sea_Ray_260___275_Sundancer_2005____CE_39064449.htm?ca=11&w=3

Maxum

http://www.lh-batar.se/gallery_129.html

 

Men somsagt det enda jag försöker få reda på är att få ett hum om vad det är för prisskillnad (jag förstår att det är olika båtar mm och svårt ge exakt svar på... men typ =) 

 

Låt oss säga om en SR 260 drar/kostar 800 kr från Slussen till Sandhamn... kan man tänka sig att Maxum skulle kosta 1100 kr då... eller är det mer rimligt med 1900kr... eller... ja ni hajar... 

 

För just pga av manöveringsegenskaperna och den större modellen så vill jag sikta på den större modellen. (precis som ni skrev att man får mer yta  både inne och ute då också)

 

Men jag kan tänka mig att om det visar sig att en SR kostar 800kr och dubbel motor kostar 2000kr så kommer man dra sig... ja ni hajar.... 

 

Grymt tacksam! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant håller jag med coppertail, man ska inte stirra sig blind på bränslekostnaden. Det är så otroligt mycket grejer som kostar när vi talar båtliv där bränslet är en del (givet en ganska stor del för båtar i den här klassen).

Om det är tryggheten med två maskiner och/eller den ökade manövreringsförmågan man är ute efter så är valet enkelt men två maskiner innebär också dubblad risk för problem med motorer, drev, instrument m.m., dubblade servicekostnader (som redan nämnts) och troligen högre bränsleförbrukning.

Jocke-SeaRay skriver också väldigt klokt...leta upp en båt som du gillar...om den sen har en eller två maskiner kan ju faktiskt bero på vilket objekt du hittar vid tillfället eftersom en del båtar finns i båda varianterna. Då kan det vara läge att undersöka bränsleförbrukningen på de två.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att sätta punkt på diskutionen om hur mycke dom drar , så en SR. 260 med en 5.7 drar 2 tlil 2,3 l/nm och 2xV6 inte riktigt fullt som mina åttor , men räkna ändå med snudd 3l/ nm . Så va de klart , focusera nu mera på båtyperna och deras funktion! Jag lägger 150liter från Tullinge till Sandhamn , enkelväg obs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar... exakt vad jag önskade... (dvs ca 40% mer)

150 liter... my god... blir dyrt det hära .... cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även skilladen mellan olia årsmodeller på SR . 2005 kom ny 'utemöblering ' om du jämför mot 2004 och äldre ! Min egna favvo är den t.o.m 2004 och den är likadan som i 280/315...fast bredare och längre 2,79 i bredd på 280 men bara 2,59 på 260 ! Bredd är viktigt för komforten när du sitter i soffan bak !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tackar.... värt att tänka på... Vad är det för båt du kör? (om man får fråga=)

(antar att det är ChrisCraften 30 fot?)

Tänkte skapa ny tråd ang båtval...

 

Känns om soppafrågan är utredd.... yes



Senast ändrad av mr_wilson | 14 mars 2012 | 08:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slussen till Sandhamn blir väl cirka 30 sjömil x 3 liter x 20 kr/liter = 1.800:- enkel resa, nu är det väl hastighetsbegränsat en stor del beroende på hur man väljer väg, men besinarna är ju inte så jättesnåla på lägre varvtal heller.

Bränslet är ju trots en relativt liten komponent i kostnaden för båtägandet, tillkommer gör ju bryggplats, varvsplats, försäkring, årligt underhåll, reparationer mm.

Med en motorbåt betalar man framdrivningen med kanske 10.000:- per år, medan en någorlunda seglingsintresserad seglare köper nya segel för 100.000:- vart tionde år, det är bara att välja, summan av lasterna är faktikst relativt konstant.

Själv ville jag ha helst enkelmontage och diesel, men en fin båt med dubbelmontage diesel hade gått bra det med, manövrar sköts utan problem med bogpropeller och thruster i aktern.

Vår förbrukning ligger på litet drygt litern/sjömil(inklusive värmaren) trots större och tyngre båt, men så kör vi i deplacementsfart för det mesta, så man hinner njuta av resan, snabbspolar äver nån tråkig fjärd ibland, då går det 2 liter/sjömil.

 



Senast ändrad av Stephan_D | 14 mars 2012 | 09:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nu tog du vell allt en genvägwink

Det va vell inte frågan om två SR 260 båtar?

Det kan va så att den större båten med 2xV6 motorer inte planar med en enkel V8, så därför är det omöjligt att gemföra bränslekostnader...

Sedan är det så att dubbla motorer drar ungefär dubbelt så mycket i låga farter (Ca 3-6 knop(, gemförd med enkel installation, men skillnaden är betydligt mindre i planingsfart.

Ska tillägas at det går faktiskt att köra på en motor vid mycket låga farter, och därigenom sänka bränslekostnaderna, med nära på hälften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...