Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
AndyL

Dehler 32 eller motsvarande

Rekommendera Poster

Om man inte köper en Dehler 32 vad köper man då? jag är ute efter en bra seglande båt ca 32 - 33 fot. Vill ej ha båt äldre än 2000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan definiera vad du tänkt använda båten till? Det finns snabba båtar som hävdar sig bra vid kappsegling men som är mindre lämpade som semesterbåtar. Och det finns välseglande båtar, alltså med perfekt balans och som inte tröttar ut sin besättning under långa etapper men som kanske inte är det optimala att fara runt på kappseglingsbanan med. Så definiera gärna begreppet bra seglande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju fråga, vilken bil ska jag köpa om jag inte köper t.ex en bil V70? Då gäller det bilar som kommer i närheten vilket många kan ge exempel på.

Då jag inte vet vad som är utmärkande för en Dehler 32 kan du nämna några egenskaper. Kan vara intressant att veta. 

Sen förstås det viktigaste det som är fördelarna med den för dig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt segla både på semester med min fru och ev. något barn eller med kompisar övrig tid. Jag vill att båten ska vara snabb men ändå någorlunda bekväm och helst med ratt. Prisklass ca. 600 - 800,000. Har idag en Shipman 28 som jag är väldigt nöjd med i övrigt men vill ha en modernare båt med bättre toalett och sovmöjligheter. Tacksam för tips. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd. Jag och min pappa tittar på båt, tittade till en början på Dehler 32 som verkar ha det mesta, segla bra, bra kvalitet och ligger bra till i pris. Dock så har farsan kommit på att han tycker sittbrunns sargarna är lite väl låga samt han inte gillar att det är helt öppet i aktern. Båten är dock förtfarande mkt intressant.

Pappa har alltid gillat Linjett. Han har även tittat på Linjett 33, en del gubbigare/omodernare och blir som 10år gammal båt lika dyr som en splitt ny D32. Men säkert ganska trevlig.

Skulle vara intressant med nått mellanting av dessa båtar med likvärdig kvalitet. Nått som kanske seglar lite modernare än en L32 men med samma trygga sittbrunn.

Senast ändrad av moto66 | 18 mars 2012 | 23:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man får säga något om Dehlerbåtarna så finns det en skillnad mellan de lite äldre och de nyare som är byggda nu när Hanse äger varvet. Hanse har ju inte höjt kvaliten, snarare åt andra hållet. Men seglar duktigt gör dom.

Men det finns många andra båtar i ungefär samma kategori, Kolla Bavaria, Hanse, Dufour, Jeanneau m.fl. Alla seglar hyggligt, har ganska plastiga (moderna kanske det heter?) inredningar och har stora utrymmen så väl inombords som i sittbrunnen. Glöm heller inte bort Elan och Delphia, här får man lite mer trä i inredningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt i samma sits som du för 5 månader sen och använder båten på samma sätt.

Slog till på en Dufour 325 2006 , upplevdes större än vad det sägs i siffror på pappret och de andra jag jämförde med att takhöjden var bättre gentemot jeanneau, hanse, beneteau och bavaria , ( Skönt när man är lång)

Allt satt fast ordentligt och känns gediget men framör allt inte så mycket tjockt fogade skarvar mm som i Hansen.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte nu en Dehler 32, tack för alla inlägg och ser fram emot en spännande sommar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...