ossy 26 Postad 12 Mars , 2012 Hej. Vi har en Albin 25 som vi köpte i höstas. Ett av vinterprojekten har bestått i att montera en inspektions-/renslucka i ovankant på dieseltanken. Vid återmontering av alla slangar, ser jag att avluftningsslangen är pluggad av någon tidigare ägare. Varför gör man så? Kan det vara för att förhindra kondens. Det måste ju hämma bränsleflödet, då det ju måste uppstå ett vaccum. Jag tänkte ta bort pluggningen (ett tätt gummimembran på kopplingen). Är det dumt eller? /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 12 Mars , 2012 Hej! Det verkar ju fullständigt tokigt! Precis som du säger måste den minskade bränslevolymen ersättas med luft för att motorn skall fungera. Kan killen ha pluggat avluftningsslangen inför vintern för att förhindra kondens. Jag har hört att det finns folk som gör så, trots att det inte är någon bra idé. För att det inte tanken skall se ut som ett russin till våren, när luften inuti krymper av kylan, måste i så fall luft ta sig in på annat sätt och då är det ju inte någon större idé att plugga avluftningsslangen. Kan du inte fråga förre ägaren? Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Mars , 2012 Båten kan knappast vara körd med pluggad avluftning, såvida det inte finns något annat inlopp för luften, och hittar du inget annat inlopp för luften så måste du ta bort pluggningen. Dock kan det ju vara ganska intressant att veta varför förra ägaren gjort så där, så försök få tag i förra ägaren som SeaManiac skrev. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 13 Mars , 2012 Jo, jag ska ta och fråga honom. Pluggen åker sin väg iallafall. /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Mars , 2012 Om nu båten skulle vara körd med pluggad avluftningsslang så drar den med all säkerhet tjuvluft genom någon annan koppling på tanken, och det är inte bra, specciellt om den drar in luften p.g.a. otät oring vid påfyllningen, då är risken stor att du får in vatten den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Mars , 2012 Inte dumt att stänga på vintern. Det brukar jag göra med en kran på slangen. När du ändå grejar kan du sätta en kran och en kort slng så du kan blåsa övertryck i tanken. Bra när mann avluftar motor och läcksökning. Stoppar du slangstumpen i en dieseldunk får du automattankning. När tanken behöver luft får den diesel genom sidoslangen. Risk för russintank är nog i fantasin. Man får dock inte glömma att öppna när man kör. Då är minitank ett faktum. Hände min brors Opel. Gick i knappt 10 liter! Tanken hade nästan försvunnit när han kollade under bilen Avluftn hade grott igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Mars , 2012 OK, russintank var kanske ett fantasifullt uttryck. Jag tog liknelsen från ett större rostfritt cylindriskt kärl (någon kubikmeter) som levererades tomt på sommaren till företaget där jag jobbade och fick stå över vintern med stängd ventil. Efter en kall vinter var det faktiskt inte helt olikt ett russin. Låt oss räkna lite på en båttank. Som exempel antar jag att Albin 26 har en kubformad tank på 100l och att den på hösten innehåller endast en skvätt diesel på botten. Vidare antar jag att avluftningsslangen pluggas helt lufttätt vid 20 grader och att det blir -20 grader på vintern. Enligt formeln P1*V1/T1= P2*V2/T2, där P är trycket, V volymen och T temperaturen i Kelvin kommer tanken att ha ett lägsta inre tryck vid -20 grader på 0,86 atm (räknar med lite gammamodiga tryckenheter för att förenkla lite). Det betyder att på varje kvadratcentimeter tank kommer uteluften att utöva ett tryck på 0,14 Kp/kvadratcentimeter. Tankens totala area är ca12900 kvadratcentimeter och den kommer alltså att utsättas för ett tryck utifrån på 1800 Kp. Det borde räcka för att skrynkla ihop den en del. Med samma formel kommer man fram till att tryckutjämning har skett när tankens volym (färdigskrynklad) är 86 l. Vet att exemplet är en aning tillspetsat, men russintank finns inte bara i fantasin. En helsvetsad rostfri tank riskerar faktiskt att få sprickor i svetsfogarna om den trycks ihop även ganska måttligt. Tycker f.ö. att din idé med trevägskran och slangstump ner i dieseldunk är genial. Borde kunna funka som tryckutjämnare även på vintern. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Mars , 2012 De va värst! Kul att du räknade på det. Alla extradunkar har samma förhållande men jag har aldrig råkat ut för en hoptryckt dunk. Troligen finns det en pyspunka nånstans i vår tank då den har klarat sig bra hittills. Eller stängt den vid 20 har jag förstås inte och -20 har det kanske inte varit så där kan förklaringen vara. Rätt intressant att det blir så pass undertryck. Då kan jag öppna kranen nu när det är svalt, stänga den igen och ha lite övertryck tills motorn ska luftas i dieselsystemet. Gammal motor med manuell avluftning som jag har underlättas av lite övertryck i tanken. Det var det som fick mig att sätta ett T-stycke och två kranar för att slippa hänga över relingen och blåsa i påfyllningen som vi gjorde en gång. Nu kan jag blåsa i luft med munnen, stänga till och ha övertryck och bara öppna vid spridarna lite. Funkar direkt. Bonus blev stängning på vintern och automattankning som till sjöss med vågor knappt lyckades tidigare när jag skulle hålla en 20 l dunk och få den att träffa tankningshålet. Kom då på att tanken får undertryck och självsuger och reservdunken kan då stå kvar i stuvfacket. Med längre slang kan man ha dunkar lite här och där och låta motorn suga själv. Jag tänker på långseglare som kanske har 500 liter extra i dunkar. Slipper slabbet nästan helt och får en bekväm óch säker tankning. Men som du kom på kan slangstumpen från avluftn sättas i en extradunk som då får stå ut med lite vatten på botten. Det blir väldigt lite! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Mars , 2012 Jag tog ju till och konstruerade exemplet så att det skulle visa min point tydligt. Det blir ju stor skillnad om luftvolymen är liten, dvs tanken eller dunken är välfylld. Visserligen blir tryckminskningen densamma, men det krävs mycket mindre sammanpressning av tanken /dunken för att jämna ut tryckfallet. Låt oss säga att det fanns en liter luft kvar i 100 l tanken i exemplet och resten var diesel. Det initiala trycket blir detsamma, men om vi bortser från dieselns krympning i kyla (ganska marginellt, tror jag) räcker det med att tanken pressas samman så att innervolymen minskar 1,4 dl så har man kompenserat för tryckökningen. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 13 Mars , 2012 Det var intressanta tips. Måste prövas. Tack för alla svar, imponerande matematisk uträkning! /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser