Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Hyperbore

Varför 4-5 utombordare istf en enda motor?

Rekommendera Poster

Kan någon klok hjälpa mig med ett svar på frågan jag ställde i min blogg http://www.spffalubygden.com/blogg/blogg.html den 10 mars?

Alltså : Varför hänger man på fyra-fem stora utombordsmotorer i stället för en ordentlig inombordare?

När jag redigerade notisen om nostalgiresan till Kil och Fryken här på webbplatsen http://www.spffalubygden.com/index.html  (där det bland annat ingår en resa med fartyget Freja af Fryken) surfade jag av misstag in på en webbsida om museifartyget M/S Fryken (som aldrig har trafikerat den sjön utan hållit till på Nordsjön). (bilden borta)

Så här beskrivs fartyget:

Fryken byggdes i Ålborg 1938 för Ångbåts AB Ferm i Kristinehamn som ingick i Broströmskoncernen.

Fartyget är 63m långt och 10m brett och lastar ca 1200 ton. Huvudmaskineriet är en Atlas-diesel om 800 hk som ger en fart på ca 10 knop.

Fartyget hade tre lastluckor. Från början var det riggat med dubbla bompålar och sex lastbommar med vardera 5 tons kapacitet, två för vardera lastluckan. Se bilden.

Besättningen var 19 man stark. Den utgjordes av befälhavare samt på brygga och däck tre styrmän, två matroser, två lättmatroser och två jungmän. I maskin tjänstgjorde maskinchef och två maskinister samt tre motormän. Intendenturpersonalen utgjordes av steward, kock och en uppassare för befälsmässen. I stewardens arbetsuppgifter ingick att passa upp befälhavaren i salongen. Utöver besättningen var en fartygsbefälselev mönstrad vilket förstärkte däcksbesättningen.

Alltså: 63 meter långt, 10 meter brett, lastar 1200 ton (utöver sin egen vikt) och drivs med en dieselmotor på 800 hkr. När jag läste det kom jag att tänka på de sk speed boats som transporterar turister mellan öarna i Thailands skärgård.

Det finns ju tre sorters båtar i Thailand, de klassiska longtailbåtarna med en liten dieselmotor (ofta Yanmar) monterad på en lång gräddvisp, express boats där express innebär att de är långsamgående dvs deplacerande fartyg och speed boats som är planande båtar försedda med ett antal kraftiga Yamaha eller Honda utombordsmotorer på aktern.

När vi vid senaste besöket stod i färjeläget Pak Bara och väntade på att vår egen båt skulle avgå tittade jag på den båt som just lämnade kajen för att gå till Koh Lipe. Den var försedd med fem stycken Honda-motorer på tillsammans 900 hkr, dvs den hade större motorstyrka än M/S Fryken! Den här bilden hittade jag på webben, denna båt som just avgår mot Koh Lipe, har visserligen bara fyra motorer men de har samma styrka, dvs 900 hkr. (bilden borta)

Javisst, den här båten går väldigt mycket fortare än vad M/S Fryken gjorde. För vi har ju så bråttom när vi är på semesterresa. Men nog är det väl slöseri med energi? Det skulle vara intressant att jämföra driftkostnaden för de här två flytetygen.

En annan fråga som riktas till någon motorkunnig: Bortsett från att det handlar om 900 hkr - är det ekonomiskt vettigt att köpa fyra-fem stycken utombordare i stället för en rejäl större inombordsmotor? Vad är anledningen till att man gör så? Är det för att dessa motorer seritillverkas i långa serier som de blir billigare i inköp?

När jag kollade såg jag att var och en av de fyra motorerna på bilden ovan kostar (i Sverige) cirka 220.000 kr, dvs uppsättningen här kostar nästan en miljon kronor. I en test av denna motor och motsvarande Yamaha stod det att de båda var bränslesnåla (!), vilket innebar att som bäst kommer man 1,5 km/liter - men om man drar på för fullt (och det gör man alltid i Thailand) kommer man 1 km/liter. Det borde ju innebära att uppsättningen på bilden ovan drar 40 liter per landmil. Eftersom det är drygt 60 km ut till Koh Lipe behöver ekipaget 250 liter och lika mycket för hemresan. Det gäller att ha en ordentligt stor bensintank.

Själv tänkte jag att ett motiv till att ha fyra utombordare skulle kunna vara att om en motor inte fungerade skulle man kunna ta sig fram nästan lika bra med de återstående. Men det var just vad som hände oss vid en senare färd, en motor gick inte. Då kunde vi visserligen ta oss fram - men inte med mer än 6-7 knops hastighet.

Oavsett motivet för att hänga på så många utombordsmotorer föredrar jag själv en långsammare express boat: (bilden borta)

post-10021342-1394236969,9996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Man har flera motorer för att det är säkert. Att kunna ta sig hem i 6 knop är bättre än att inte kunna ta sig hem alls!! Det är mycket vanligt att man har två moterer när man rör sig offshore medans folk nöjer sig med en motor på mindre sjöar.

Bränslekostnaden är nog inget större problem i thailand. De har nog ingen straffskatt på bensin eller diesel, de kanske tom subventionerar bensinen? Subventioner förekommer i många länder världen över.

En stor motor skulle garanterat vara effektivare då den troligtvis skulle vara lättare, ha mindre intern friktion samt att ett stort drev troligtvis gör mindre motstånd i vattnet än en massa små.

Det finns utombordare upp till 350hk men de kanske inte säljs i thailand.

Nya motorer är faktiskt bränslesnåla jämfört med äldre motorer. Hade de haft 15år gamla motorer hade du fått lägga på 30-40% till på förbrukningen.

Att de valt utombordare beror troligtvis på att de lägger till vid sandstränder. När jag var där backade de in vilket de inte kunna göra med en inombordare.

Att en motor kostar 220 000kr i sverige betyder inte att de kostar lika mycket i andra länder. Alla länder skattar inte ihjäl sina medborgare. En honda 225hp kostar tex. ca 17500 dollar i USA dvs. 120 000kr!!!! (googla mycket snabbt efter priset)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

orkade inte läsa allt ,men uppfattar frågan som följande : varför 4-5 utombordare istället för en stor inombordare?

 

tja, varför en tjej med stora silicon-bröst ist för hjärna?cheeky

 

mvh jonten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en bra reklam någonstans, texten löd: Why five?

(Och en bild på en båt med fem snurror)

En bit längre ner stod det: Six did´ nt fit!

 

En förklaring till fler motorer kan nog vara att ju fler propellrar desto högre dragkraft. Dessutom så kan det nog vara svårt att hitta en motor som klarar 900 driftsäkra hästkrafter? Utombordarna är ju trots allt väldigt driftsäkra standardmotorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T.ex Boston Whalers största modeller har 3st 300hk Mercury Veradon på akterspegeln...Säkrare med 3st än med en, dessutom bättre manöverförmåga.. Förstår dock inte vitsen med att ha mer än 2 st om det då inte som i BW fall gäller att få tillräckligt med total effekt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaaaaahahahahhaha, klockren!!! Bäst på länge!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyperbore, välkommen till MG!

Såg en RIB-båt 2006 med 3x250 fyrtaktshästar och eftersom förarna var där, och jag naturligtvis också var nyfiken på bränsle-ekonomin, så frågade jag naturligtvis.
Svaret var;
bränsleåtgång: 170 liter i timmen. (Men min loggboks-anteckning om denna underliga gummiflotte förtäljer tyvärr inte entydigt glasklart ifall det faktiskt gällde maxfart- eller nån sorts genomsnittligt effektuttag?)
Maxfart: 60 knop med 12 st passagerare och 800 liter bensin.

Var och en kan ju försöka jämföra sin egen driftsekonomi, s.a.s. per ton-sjömil räknat, vill minnas att jag kom fram till att det var slösaktigt även jämfört med min uråldrigt törstiga segelbåtsstånka. Men ändå inte särskilt upprörande med tanke på farten?

Och jo, synliga motorer på utsidan kan nog verka förföriskt och falskt lockande för vissa? ;)
Själv skulle jag inte ens drömma om att kliva ner i en sådan ovan beskriven rib-båt, för ryggraden kan enligt väl kända RIB-fall vid minsta slarv komprimeras med invaliditet som följd. (Turistbåten på din bild hade f.ö. övervägt, men troligen nobbat ändå.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Detta med att ange hur många liter/timma har jag aldrig förstått varför så många använder?? Min båt drar inte många liter/ timma om jag kör på en motor och tomgång (ca 3knop). Det är väl liter/dist som visar hur mycket en båt drar???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen att Liter/timme är intressantare...Tänker inte så mycket på hur långt jag färdas med båten, med bil är det ju annorlunda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt svar

4 x 225 hk = 900 hk

Finns väll inga utombordare med 900 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om det nu hade funnits det? Är det enda skälet?

Hur blir prestanda med 6 st 15-hästare på akterspegeln kontra en 90-hästare? Inte många hade övervägt det alternativet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak kan vara vikten och storleken, fyra st Honda 225hp som på bilden i början av tråden väger tillsammans lite drygt ett ton. Tittar man på dieselinombordare i 900-hästarsklassen är vikten för bara motorn utan drivlina mellan 1,7 och 2,2 ton. Och det som sagt utan koppling eller drev, blir väl i runda slängar ett halvt ton till. Dessutom är en sådan motor (bara själva motorn) ungefär två meter lång, 1,5 meter bred och 1,5 meter hög. Tänk in den i båten på bilden så verkar aktersnurrorna vara en rätt vettig idé i alla fall :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bara så, på större båtar räknar man ibland kubik/dygn.wink
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nog lite skillnad på hk och hk, det intressanta är vridmomentet
i min båt sitter det 2st 200hk maskiner toppfart ca 18-20knop, det skulle aldrig gå med 2st 200hk utombordare
båt 71 fot 34 ton 11 liters raka 8or på 200hk st

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall är det nog vridmomentet, men vad väger dom motorerna? Skulle väl  knappast få en båt i plan med dom monterade, då behövs hk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte vridmomentet som driver din båt framåt, det är effekten (hästkrafterna).

Effekt är alltid samma oavsett vad det är för motor. Vill man ha en mindre motor så varvar den mer om man tar ut samma effekt eftersom effekt är en funktion av vridmoment och varvtal. Din båt går att driva fram i din önskade fart oavsett vad du har för motor om du kan få ut den effekt som din båt kräver. Det är bara en fråga om utväxling så att du får rätt varvtal till din proppeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har alltid tyckt det är lite konstigt hur en båt motor fungerar jämfört med en bil..Vad en båt behöver är ju bara en propeller som har rätt storlek och stigning och snurrar i en viss fart..I en bil så märker man ju om den ger vridmoment eller hk ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle förvåna mig väldigt om du känner av vridmoment och inte hk. laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som funderar över varför i många båtar sitter 2 inombordare istället för 1 större?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, det är klart. men det skulle aldrig gå sätta på 2st 200hk standard utombordare förmodligen inte fyra häller och få effekten  ner i vattnet , men om du bygger om dom med ett backslag10:1 så gå det förmodligen, men då är det ju inte utombordare längre, undrar även vad förbrukningen skulle va samt hur länge den skulle hålla.
det finns förmodligen en bättre förklaring annars borde det sitta en 200kg:s utombordare i båten istället för inombordare på 1,5ton.

i fars båt satt det en MAK (fartygsmaskin) den gav ca 1500hk, motorn vägde ca12ton inkl svänghjul på ca 4ton, undra varför dom inte monterade  dit 6st 250hk utombordsmaskiner a 200kg.


Att ha flera inombordare gör ju att man kan ha mindre proppar, då en stor propeller kanske inte får plats,

Bogserbåt stor lågvarvig propeller= stark
kustbevakningsbåt 2-3 mindre propellrar= snabb

kanske nån kan förklara detta??

mvh
















 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...