Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
dynaflux

Genomgång av Volvo Penta 100-drev

Rekommendera Poster

Köpte förra året en båt med Volvo Penta AQ115/100. Jag misstänker att förra ägaren inte ägnat drevet så stor uppmärksamhet - det har nog begränsat sig till att byta olja då och då. 

Nu ska jag byta bälgen och jag har hyfsad koll på hur man går tillväga. Har funderat på att byta packboxarna till propelleraxeln men frågan är om det är något man klarar av utan specialverktyg(?). Hur ofta ska man byta? 

Är det något annat på drevet som jag bör fixa/byta/kolla? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att kolla om du har ett A drev eller ett B drev. Det som skiljer sig är drivknuten. Det ska vara olika olja och olika mängd. A-drevet har en Zeppa knut (se bild: http://www.batmats.nu/data/stock/1493.jpg ), B-drevet har en vanlig knut. Här http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-cat-7736850.aspx finns diverse sprängskisser som kan vara till hjälp. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du konstaterat att packboxarna är dåliga? Om du inte har problem med vatteninträngning så verkar det ju dumt att laga något som inte är trasigt.

Eller tänker du dig en totalrenovering av drevet?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett A-drev jag har. Har redan bytt olja. 

Finns inget som tyder på att packboxarna skulle vara otäta. Däremot finns det en risk att de är mycket gamla; med ledning av annat som är åtgärdat på motorn skulle jag gissa på 1988. Det kan ju också vara så illa att de aldrig är bytta. 

Ville bara byta dem i preventivt syfte men det kanske är helt onödigt? If it works don't fix it eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skulle jag resonera. Om det inte fanns några tecken på vatten i oljan då drevet varit igång senaste säsongen så betyder det ju att packboxarna gör sitt jobb. Det är ju inte heller så att om någon av dem skulle börja läcka under säsongen så kommer det innebära totalras på drevet.

Naturligtvis är det bra att vara proaktiv istället för reaktiv men det finns alltid en risk när man fixar sånt som fungerar att något händer som gör att det slutar fungera och så här nära säsongen kanske det är dumt att chansa...

Jag är ofta lite för proaktiv och har hamnat i sitsen att jag förstört saker som fungerat bara för att jag ville fixa till och förebygga problem.

Dock lär man sig mycket genom att utföra förebyggande grejer, så det är inte fel att göra det. Man vet att grejerna är fräscha och man vet hur de är konstruerade till den gång de strular på riktigt. Man bör dock se till att man har gott om tid på sig om man skulle stöta på problem som man inte reder ut själv...de flesta båtmekar har extremt mycket att göra under den period som stundar.

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Flintasteken, låt packboxarna vara om dom inte läcker, speciellt när det gäller såpass urmodiga grejer som ett 100-drev. Risken är att du åker på att byta mer grejer än boxarna om du väl sätter igång att riva, o reservdelstillgången till dessa drev är... hmm.. begränsad. Känner du dig osäker på funktionen så kolla under säsongen så det inte börjat läcka. Jag åkte på ett byte på min trollingmaskin efter att jag mitt under brinnande säsong upptäckt vatten i oljan. Körde nog ett par pass innan jag upptäckte det, men inget gick sönder så du behöver nog inte vara paniskt rädd för ett totalras om du skulle få ett läckage under säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du förklara dig.

Ena stunden skriver du att man inte ska röra sådant som fungerar

Sedan skriver du att man ska göra förebyggande arbeten.

Är inte just byte av gamla packboxar förebyggande så vore det konstigt.

Bättre att byta dem före det tränger in vatten i drevet. Speciellt på gamla drev där man saknar historiken på underhåll.

Jag har bälgar på mitt Alpha One drev som ska bytas vart 5:e år. De är fortfarande täta och gör sitt jobb. Alltså så ska jag inte byta dem nu när de är 5 år?

Är man inte händig är det bättre att låte en servicetekniker göra jobbet så slipper man fördärva saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...