SlemPelle 0 Postad 11 Mars , 2012 är det någon som har tips på hur markera vatten linjen på en ryds 510gts inför grundmålning av båtbotten.helst utan att sjösätta båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 11 Mars , 2012 Har haft en 600 och på den fanns det markeringar. Nu vet jag inte hur det är 510án? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SlemPelle 0 Postad 13 Mars , 2012 kan inte se några markeringar är dom tydliga, vart finns dom ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 13 Mars , 2012 En Rydsåterförsäljare kan hjälpa dig med måtten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 13 Mars , 2012 Kolla på Google och välj bilder så får du en hel del exempel. http://www.google.com/search?q=510gts&hl=sv&rls=com.microsoft:en-US&prmd=imvnsfd&source=lnms&tbm=isch&ei=9q1fT4L2HsLSsgbS_P27CQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBgQ_AUoAQ&biw=1325&bih=737 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SlemPelle 0 Postad 8 April , 2012 Har nu måtten i för och akter. Hur bär jag mig åt för att få en rakl inje mellan fören och aktern. Har ett billigt laserpass från biltema,beroende hur jag håller laserpasset ändrar sig vattenlinjen alltså om jag jag håller passet lågt eller högt. Har då bara justerat passet mellan markeringarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Nix, I och med att de tillverkas direkt i formen och därför är i samma färg som resten av båten får man leta lite . På min så var de om jag inte mins fel små försänkningar typ 2cm långa och ett par mm höga. Det enklaste är ju att ringa Ryds och fråga om de fortfarande gör detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SlemPelle 0 Postad 8 April , 2012 nix vadå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Frågade du inte om markeringarna var lätta att hitta ? Nix man får leta och båten måste vara plastren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Dom låg ngt över den tänkta vattenlijen på skrovsida och akter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SlemPelle 0 Postad 8 April , 2012 ok,har inte hittat några markeringar men har fått mått på hur jag får fram dom,men hur får jag linjen rak? kan tillägga att båten är av äldre modell. Senast ändrad av SlemPelle | 08 april 2012 | 18:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Konstnärlig talang Jag har alltid gjort det på frihand (naturligtvis med mask tejp) men det blir oftast mkt bättre än man tror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2012 Det är väl en ganska liten båt. Ställ upp den på några lastpallar och så att den står rak i bägge leden. Ställ laservattenpasset´ s stråle i samma nivå som där vattenlinhen skall va. Jag gjorde så med min hållöjulle när jag hade målat om den. Det är visserligen en plastbåt, men klinkbyggd, då det är en avgjutning av en gammal bohusjulle i trä. På en klinkbyggd båt är det ganska svårt att få en bra vattenlinje pga lanningarna. Vattenlinjen på en båt skall va rak, men är båten klinkbyggd verkar den gåi zikzak. Jag har aldrig haft en sån rak vattenlinje när jag slagit ut den med traditionella metoder. Det blev nån millimeter fel på ett par ställe. Men det var bara mitt pedantiska öga som såg det. Missade med maskeringstapen. När du fått båten i vadder och laservattenpasset på rätt höjd så kan du antingen välja mellan en linje eller en punkt. Linjen blir ljussvagare men det är den man får ta till om man inte får båten i vadder i längsled. Väljer du punkten får du vrida passet en aning och markera punkten med en penna. När du har punkter längs hela båten och på bägge sidor maskerar du upp med maskeringstape egter streckarna. Det är besvärligt att se när det var starkt solsken, men i kvällningen eller en mulen dag går det bra. Man måste har relativt skapligt med plats på bägge sidor om båten när man använder laservattenpass. Skrev lite om att slå ut vattenlinje i min blogg om du vill fördjupa dig ämnet. http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Lazer det var avancerat. För min del så har det räckt att sträcka masktejpen mellan armarna o det har blivit väldigt rakt o bra o inte har jag blivit åtalad heller Senast ändrad av blondbella | 08 april 2012 | 19:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2012 Jag skulle inte vilja se hur din vattenlinje ser ut. Man ser all för många sådana varje sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Fantastiskt fin. inte ett enda klagomål hittils o du får jätte gärna titta väldigt rak.. Senast ändrad av blondbella | 08 april 2012 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 8 April , 2012 Prata med Camilla Ericsson på Rydsbåtar. Har själv gjort det ang. min Ryds 480 RSI. Fick därefter lite mått och anvisningar var vattenlinjen fanns. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 8 April , 2012 Ställ båten i våg och använd ett enkelt slangvattenpass. En genomskinlig slang som häller vatten i och märker ut nivån med en bit tejp en bit från slangändarna, sedan kan du använda detta och märka ut på hur många ställen du vill. Eller köp färdigt:http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-7178 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 April , 2012 Hur fick Du fram måtten i för och akter utan att sjösätta och utan några markeringar? /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SlemPelle 0 Postad 9 April , 2012 pratade med en ryds återförsäljare,han hade en lista med en massa mått,skilde sig åt mellan olika 510 modeller. Fick ett mått från akterspegel ner och ett i fören. Gick inte så jättebra med mitt billiga laserpass då jag använde linjelaser men fick ett helt gäng med linjer i mitten, kändes sådär. Fick ett annat problem där den tänkta vattenlinjen slutar på skrovsidan och fortsätter under båten.Det vart det en rejäl förskjutning på linjerna ca 8cm men jag får väl gena lite mellan linjerna. En ordentlig själv nivellerande laser skulle jag införskaffat mig. Försökte att lägga med en bild men det verkar inte gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 April , 2012 Det var det där jag menade att det var svårt vid lanningarna. Skall du ha en rak vattenlinje så kan den gå i zikzak. Du skall inte gena å blir inte vattenlinjen rak, men du gör naturligtvis som du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 April , 2012 Ja, då är jag med. Får man bara måtten i för och akter så är det inte så svårt. Då jag målade min 480 RSI ställde jag dessa mått i vatten. Detta gäller ju även i sidled. Därefter använde jag mig av en rätskiva som gick från aktern till där skrovet gick ut i intet mot botten.Såg till att rätskivan var i vatten. Gjorde markeringar där jag ville ha bottenfärgen. Sen tog jag resten på samma sätt från intet till fören. Det var lite kinkigare där men det blev bra. Är man bara noggrann och har ett bra vattenpass, helst ett kalibrerat byggpass, så ordnar det sig. Du kan ju även kontrollmäta mot båda sidorna ex.vis från relingslisten, så har Du både hängslen och livrem. Nu vill jag inte påstå att mitt sätt är det bästa men Du får kanske lite tips av det. Visst är det lite spännande när man sjösätter och första gången får se var bottenfärgen hamnar. Jag fick iaf. min linje precis där jag ville ha den. Satte den ung. tre cm ovan vattenlinjen. Tror säkert Du fixar det! /Moltas. Senast ändrad av moltas | 09 april 2012 | 18:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 April , 2012 Slempelle! Du har ett mail! /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SlemPelle 0 Postad 10 April , 2012 Fick en fil från Ryds med mått på olika ryds modeller. Antar att det samma som du har. Senast ändrad av SlemPelle | 10 april 2012 | 20:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser