Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
bran82

Epoxibehandla undersida köl

Rekommendera Poster

Hej på er,

Har nu tagit bort all färg från kölen, och tänkte slipa bort rost och ojämnheter imorgon för att sen snabbt måla på Gelshield.

MEN... hur gör jag på undersidan av kölen? Båten är en Maxi 77 som står på en Press & Son ställning (4 justerbara stöttor).

Pallar (höhö) båten att jag tar bort klossarna under kölen så att den bara vilar på stöttorna? Eller måste jag tillverka ytterligare stöttor och placera nära kölen? Hur har ni gjort som epoxibehandlat köl och skrov?

 

Snabbt svar önskas då jag tänkte göra detta imorn, men så hade jag helt glömt hur jag löser undersidan av kölen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte låtit den hänga enbart på stöttorna, tror de ger vika då. Vi köpte ny båt för två år sedan. Två ställen på kölens undersida har jag inte kommit åt förrän i år. Håller på att fixa det nu. Kom halvvägs idag när jag slipat bort rost och sprejat zinkspray. Nu återstår ett lager zinkspray till, sedan lätt slipning, därefter 3 lager epoxi.

Men med järnköl får man nog räkna med att ta några rostfläckar varje år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning!

Låter i mina öron mycket farligt!

Behandla där du kommer åt, låt torka, gör ny pallning där du behandlat, en pallning som verkligen bär upp båtens vikt, sedan kan du plocka bort den  tidigare pallningen och fortsätta behandlingen.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

låt den ABSOLUT inte hänga med kölen fritt i stöttorna. 

däremot kan du kila in klotsar i framkant och  gegga på lite i bakkant och sen skifta sida...

 

eller så smetar du dit lite i samband med sjösättning. inte helt rätt, men bättre än ingenting..

 

mvh jonten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hann jag inte så långt igår ändå, så det tåls att fundera lite till. Men kommer troligtvis bli så att vi lyfter båten med en domkraft en anings aning, flyttar tvärslårna vi har i mitten under bulben nu till fram och bakkant och kan på så sätt komma åt mitten. Kommer ta ett jäkla tag då det är totalt fem lager som ska på bottenfärg, men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! palla först innan du lyfter med domkraft, låt absolut inte båten balansera på en domkraft utan pallning. Detta är mycket farligt, händer dödsolyker då och då vid liknande operationer.

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara domkrafta upp den 1-2cm för att förflytta pallningen under kölen måste ju vara relativt OK. Stöttorna sitter i ställningen där dom alltid gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

1-2 cm?

 

jag skulle ALDRIG ens tänka tanken....

verkar helt vansinnigt.....

 

hoppas nån båtgranne ser det och stoppar dej....makalöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur föreslår du att jag ska kunna palla INNAN jag lyfter? Kunde jag det vore det ingen mening att lyfta öht...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en Maxi 77 du har. Den har ju en fenköl av järn. Om jag förstått rätt står den på två pallningar under kölen.

Nu är det ju ingen ko på isen om det inte blir epoxybehandlat på dom två fläckarna - i år. Det du inte får gjort i år kan du ju göra till hösten/nästa vår om du placerar pallningarna strategiskt vid upptaget.

Sen är det väl frågan om hur det blir med epoxybehandlingen på järn överhuvud taget. Oxidationen börjar ju direkt när du slipat ren. Små bitar itaget och på med epoxy direkt.

Björn Peter Behrens annger o sin bok Plastbåtsvård http://www.bokus.com/bok/9789197009461/plastbatsvard-underhall-och-renovering-av-glasfiberskrov/ En intresant metod för behandling av järnkölar - men troligtvis ack så kladdigt.

Det är nog viktigare att du får eoxybehandlat under stöttorna om de står mot botten. 

Allra bäst är ju om man har tillgång till fyra lösa stöttor, så man kan ta de fyra fläckarna på en gång, alternativ ta två och två och gärna kompletera med ett par tillfälliga pallningar.

På min storfidra, som jag håller på med motsvarande jobb på, står dels på en båtvagn med fyra stöttor, sen har jag dessutom satt upp min Svinningevagga, så att jag har 8 stöttor att växla mellan.

 

post-945-1394236977,294_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

snälla rara, lägg ner försöken att göra nått överhuvudtaget under kölen.

både för din skull och andras.

 

och om du prompt måste lösa dina underkölenproblem så hyr in proffs eller halvproffs. 

dom kommer troligtvis lyfta upp båten med truck och låta den hänga i slingen några dar ,medans du tar hand om vaddetnuärsomärsåviktigtdärunder...

 

over and out//jonten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...